صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون وزیر صنعت:

نرخ سیمان پارسال 15 درصد افزایش یافت

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت : واحد های تولید کننده سیمان 6 ماه قبل افزایش 15 درصدی قیمت داشتند و نیازی به نرخ جدید ندارند و اکنون عرضه بیش از تقاضاست.
 جعفر سرقینی روز شنبه در نشست خبری این وزارتخانه پیرامون افزایش نرخ تولید کنندگان سیمان برای سال 96 اظهار داشت : اکنون ظرفیت واحد های تولید کننده سیمان به 83 میلیون تن رسیده و میزان مصرف به مراتب کمتر از تولید است .
برپایه آمارهای پیشین وزارت صنعت، معدن وتجارت،تولید سیمان در 11 ماه منتهی به بهمن 95 برابر با 49 میلیون و 579.8 هزار تن بود که در مقایسه با عملکرد دوره مشابه در سال 94 ،افت 6.4 درصدی داشت .
تولید 11 ماهه سیمان در سال 94 به میزان 52 میلیون و 980.7 هزار تن ثبت شده بود .
انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز در جدول آماری خود از وضعیت صادرات در دوره 10 ماهه 95 ( منتهی به دی ) در مجموع رقم 6 میلیون و 351 هزار و 852 تن را نشان می دهد .
سرقینی اضافه کرد: امروز شرایط بگونه ای است که تولید کنندگان سیمان نسبت به رقابت منفی با یکدیگر مبادرت می ورزند و اکنون این مصالح ساختمانی مشمول قیمت گذاری دولتی نمی شود .
تولید کنندگان سیمان معتقدند: حدود 50 درصد تولید این بخش در بازار داخلی جذب می شود، اما برای بقیه باید بازارهای برون مرزی را با حمایت های دولت شناسایی و در آنها حضور فعالی داشت .
سال 93 حدود 18 میلیون تن صادرات سیمان و کلینکر صورت گرفته که بیش از 60 درصد آن راهی کشور همسایه، عراق شده است .
ایران پیش از این به عنوان چهارمین تولید کننده سیمان جهان معرفی شده بود، اما بدلیل کاهش تولیدات در سالهای 94 و 95، گفته می شود به هفتیمن تولید کننده دنیا رسیده ایم .
پیش بینی شده در افق 1404 ظرفیت تولید سیمان کشور به رقم 120 میلیون تن برسد .