صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام:

توسعه معادن مصداق کامل اقتصاد مقاومتی است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام گفت: توسعه معادن مصداق کامل اقتصاد مقاومتی است.
یارالله نصیری امروز در گردهمایی هیئت مدیره سازمان های نظام مهندسی معدن و معاونین معدنی استان های غرب کشور اظهار داشت: معدن کاری مصادق کامل اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری است.
وی اضافه کرد: فعالیت در این حوزه به دلیل درونزا بودن، ایجاد ارزش افزوده و قابلیت اشتغالزایی مناسب، شاخص های مورد نظر  برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی را داراست.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام با اشاره به تنوع مواد معدنی در کشور، ظرفیت ها و پتانسیل های مناسب مواد معدنی در گستره جغرافیای ایران، بیان داشت: مهندسان معدنی شانس زیادی برای نقش آفرینی در این حوزه دارند زیرا کشور ما بهشت معدن کاری است.
وی لازمه دستیابی به این مهم را در دانش افزایی و کسب تجربه توسط فارغ التحصیلان رشته های مهندسی معدن دانست و ادامه داد: دانش آموختگان رشته های معدنی بایستی چنان مهارت و دانش کسب کنند که معدنکار قبل از هر اقدامی بر روی زمین، برای جذب آنان پیش قدم شود.
نصیری تصریح کرد: تنها اکتفا نمودن به اخذ مدرک تحصیلی  و غافل شدن از مهارت آموزی در حرفه مهندسی معدن، نتیجه ای جز بدبینی معدنکاران به مسئولان فنی معادن را ندارد.
وی ادامه داد: مهندسین معدن بایستی چنان علمی، تخصصی و با دانش ظاهر شوند و همراه و همیار معدنکاران باشند که آنان احساس نکنند دستمزد مدیر فنی را در قبال کار انجام نشده پرداخت می کنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام رسالت مهندسان معدنی کشور را بسیار دشوار و قابل توجه دانست و ادامه داد: کارشناسان فنی معادن لازم است در کنار کسب تجربه و استفاده از تجارب افراد خبره این حوزه، با شرکت در دوره های آموزشی مفید و کاربردی حین کار،  میزان مهارت و توانمندی های خود را تقویت کنند.
وی به نقش و جایگاه نظام مهندسی معدنی پرداخت و بیان کرد: سازمان نظام مهندسی معدن نبایستی در سایه سازمان های صنعت، معدن و تجارت محو گردد، بلکه لازم است علاوه بر بازیابی هویت آن از طریق اصلاح قوانین و مقررات، به نحوی برنامه ریزی شود که همه امور معادن و اکتشافات معدنی از صفر تا صد به نظام مهندسی واگذار شده و مسوولیت های قانونی این حوزه نیز به این تشکل محول گردد و سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها تنها به نقش حاکمیتی و نظارتی بپردازند.
نصیری در ادامه این گردهمایی با اشاره به وضعیت معدنکاری در استان ایلام اضافه کرد: به دلیل وضعیت جغرافیای استان  که بیش از ۷۰ درصد مساحت آن جنگل، کوه و... تشکیل داده و همین محدودیت ها باعث شده که شرایط برای معدنکاری در حوزه استان ایلام مناسب نباشد.
وی ادامه داد: عموما معادن استان کانی های غیر فلزی هستند که در سال های اخیر تا ده میلیون تن از آنان استخراج شده است.
گردهمایی یک روزه اعضای هیئت مدیره سازمان های نظام مهندسی معدن و معاونین معدنی استان های ایلام، کرمانشاه، لرستان، همدان و خوزستان در روز یک اردیبهشت در محل هتل زاگرس ایلام برگزار گردید.