صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

محسن صالحی نیا، معاون وزیر صنعت مطرح کرد

خودرو انحصاری نیست، اما هنوز قیمت گذاری می شود

حداقل در چند ماه اخیر اقدام خاصی برای اینکه خودرو را از انحصار خارج کنیم انجام نشده است. در حال حاضر هم با توجه به شرایطی که حاکم است...
 خودروسازان هم مشکلی ندارند. آنها تولیدشان را انجام می دهند و براساس قیمت های تعیین شده می فروشند.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از اتاق بازرگانی تهران، قیمت گذاری خودرو همیشه مساله میان خودروسازان و شورای رقابت بوده است. شورای رقابت همچنان معتقد است که خودروسازی در ایران انحصاری است اما مسئولان وزارت صنعت و خودروسازان انحصاری بودن را رد می کنند. درباره قیمت گذاری خودرو در سال 96 و انحصاری بودن و نبودن خودرو با محسن صالحی نیا، معاون وزیر صنعت گفتگو کردیم.
*شورای رقابت امسال هم در قیمت گذاری خودرو تصمیم گیری خواهد کرد؟
ما امیدواریم که قیمت گذاری از خودرو برداشته شود و دوستان قبول کنند که خودرو، کالایی انحصاری نیست. اگر این موضوع مصوب شود، قیمت گذاری خودرو برداشته می شود.
*اما شورای رقابت همچنان معتقد است که خودرو کالایی انحصاری است. چرا که سهم بیشتر بازار توسط دو خودروساز بزرگ کشور تامین می شود.
ابتدا باید گفت که شورای رقابت تعیین کننده این که خودرو انحصاری است یا خیر، نیست. مرجع تصمیم گیری درباره انحصاری بودن خودرو، شورای اقتصاد است. به عبارتی به واسطه مصوبه شورای اقتصاد است که شورای رقابت تکلیف قانونی برگردنش می افتد تا قیمت گذاری کند.
*وزارت صنعت اقدامی در جهت نشان دادن غیرانحصاری بودن خودرو انجام داده است؟
حداقل در چند ماه اخیر اقدام خاصی برای اینکه خودرو را از انحصار خارج کنیم انجام نشده است. در حال حاضر هم با توجه به شرایطی که حاکم است خودروسازان هم مشکلی ندارند. آنها تولیدشان را انجام می دهند و براساس قیمت های تعیین شده می فروشند.
*به این ترتیب خودرو انحصاری باقی می ماند؟
همان طور که گفتم مرجعی که انحصاری بودن خودرو را تشخیص می دهد، شورای اقتصاد است که نظر خودش را چندسال قبل اعلام کرده است و کماکان هم همان نظر ادامه دارد.
*اما آقای نعمت زاده همیشه صحبتش از ابتدای شروع به کار این بوده است که خودرو انحصاری نیست.
نظر من هم به عنوان یک کارشناس، براساس شاخص هایی که وجود دارد، انحصاری نبودن خودرو در کشور است. به هرحال الان میزان تولید و تنوع خودرو در کشور وجود دارد. اما این دیدگاه باید در مراجع مرتبط به تصویب برسد که تا الان عملیاتی نشده است. من به شخصه به عنوان کارشناس این موضوع را مشکلی بزرگی نمی بینم. کارها در حال انجام است و واحدهای تولیدی فعالیت خود را انجام می دهند حتی سال گذشته واحدهای خودروسازی رشد تولید خیلی خوبی داشتند.
*اما چندسال گذشته خودروسازان معتقد بودند به دلیل قیمت گذاری های دستوری زیان کرده اند.
این موضوع در مورد خودروهای مختلف است. نوع خودروهایی که تولید می کنند، هزینه های مترتب آنها، با توجه به تنوع و مدل های آنها متفاوت است. به عبارتی این نیست که گفته شود همه انواع خودروها زیان داشته است. خودروسازان با شاخص های کلان خود و بعد از حسابرسی ها و سال مالی حداکثر تا اواخر تیرماه مجامع عمومی شان برگزار می شود و در این مجامع با توجه به گزارش هایی که ارائه می شود می توان درباره سودآوری یا ضرر و زیان آنها صحبت کرد. به این ترتیب تا زمانی که آن گزارش ها به طور جامع ارائه نشود، نمی توان از سودآوری و ضرر و زیان خودروسازان صحبت کرد. بنگاه ها حتما برآورد هایی دارند که ارائه خواهند داد. اما موضوعی که من می توانم ارائه کنم تا مستند و قابل ارائه باشد، این است که بایستی براساس این گزارش های حسابرسی شده درباره ضرر و زیان خودروسازان یا سود آنها صحبت کرد.