صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نخستین همایش فیلم توریسم؛

فیلم توریسم چالش ذهنی ایجاد می کند

یک استاد دانشگاه در استرالیا: برخی معتقدند که فیلم توریسم نمی تواند جذابیتی برای بیننده داشته باشد در حالی که خیلی ها به این صورت فکر نمی کنند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی  همایش فیلم توریسم، یک استاد دانشگاه در استرالیا و مشاور در زمینه فیلم توریسم و گردشگری که مهمان ویژه همایش دو روزه فیلم توریسم است از دیگر سخنرانانی بود که تجربه های خود را عرضه کرد و گفت: برخی معتقدند که فیلم توریسم نمی تواند جذابیتی برای بیننده داشته باشد در حالی که خیلی ها به این صورت فکر نمی کنند. 
سو بیتن افزود: من درباره تصویرسازی در فیلم همواره سخن گفته ام اما یک پرسشی که پیش می آید این است که چرا برای توریسم باید فیلم ساخته شود. خب دلیلش مشخص است. چون فیلم توریسم ها اقدام به معرفی می کنند. فیلم توریسم باید از تمام ویژگی های یک فیلم هنری برخوردار باشد. 
وی بیان کرد: بسیاری از دولت ها تلاش می کنند برای جذب سرمایه، توریست را جذب کنند. پس بیشتر فیلم هایی که ساخته می شوند عمدتا با این هدف تولید می شوند. مثلا فیلم شجاع دل، تصویر زیبایی از بریتانیا را نشان می دهد. 
این استاد دانشگاه اظهار داشت: توریسم بین المللی یک واژه جدید است. حال این پرسش پیش می آید که آیا این گردشگران خیلی اتفاقی به سفر می روند یا مطالعه کرده اند. یا برای مشارکت در امری به آن کشور سفر کرده اند؟ اما پرسش دیگری که به وجود می آید این است که این فیلم توریسم ها چه کار می توانند کنند؟ خب جواب این است که در قصه یابی و شناسایی جوامع محلی می تواند به ما کمک کند. 
سو بیتن در ادامه به شهرک های سینمایی و استودیوها و نقش آنها در جذب گردشگر اشاره کرد و گفت: در ژاپن یک مکانی داریم به نام کیتانو کیناکارا که یک دهکده در هوکایدو است. شخصی با من صحبت می کرد که 67 سال زندگی خود را صرف تجهیز آن کرده است. در این منطقه هتل هایی ساخته شده بود که بازدید کنندگان در آن اقامت کنند. یا استودیو فوکس در سیدنی ساخته شده است محلی برای بازدید گردشگران است. دولت استرالیا با کمک مالی به بخض خصوصی کمک می کند تا موزه و استودیو بسازند. در هنگ کنگ کارهای بزرگی در حوزه فیلم انجام شده است. جکی چان دو استودیو ساخته که گردشگران می توانند از آن بازدید کنند. 
این کارشناس فیلم و گردشگری تاکید کرد: بعضی فیلم ها در برخی مکان ها ساخته می شود و به دنبال آن شاهد جاودانه شدن آن مکان هستیم. ما باید به توسعه بلند مدت جوامع توجه کنیم و متوجه تاثیرگذاری این جوامع هم باشیم. در این خصوص باید به فیلم ارباب حلقه ها اشاره کنم که باعث ایجا یک چالش ذهنی شد. 
پنل بحث و بررسی 
از دیگر بخش های نخستین همایش فیلم توریسم برگزاری پنل بحث و بررسی پیرامون فیلم توریسم بود که در نخستین روز این همایش بین المللی، سو بیتن استاد دانشگاه در استرالیا و مشاور در زمینه فیلم توریسم و گردشگری، بهرام درخشان کارگردان و تهیه کننده تلویزیون، مجتبی گهستونی فیلمساز انجمن سینمای جوانان اهواز و فعال گردشگری، محمود رحمانی فیلمساز سینمای مستند به گفت وگو با حاضرین پرداختند. 
بهرام درخشان کارگردان و تهیه کننده تلویزیون گفت: کارگردانان لزوما قرار نیست که یک منطقه زیبا را نشان بدهند بلکه به دنبال پیدا کردن یک لوکیشن خوب هستند. 
محمود رحمانی فیلمساز سینمای مستند گفت: من به دنبال تفسیر رسانه ای به نام سینما و جذب گردشگر هستم. به همین دلیل باید به ظرفیت تنوع قومی در ایران اشاره کنم. برای اینکه به فیلم توریسم بپردازیم ما باید درباره بافت، زادبوم، سرزمین مادری، زادگاه و ویژگی های مردم شناختی صحبت کنیم. در این زمینه سینما موفق بوده که این ویژگی ها را نشان دهد. نمونه موفق ارئه چنین تصاویری را می توان در فیلم های عباس کیارستمی مشاهده کرد. او فیلم هایی می سازد که انسان را با هویت تاریخی خود به معنای واقعی نشان می دهد. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در فیلن مستند معرفی ظرفیت های فرهنگی و تاریخی و طبیعی مطلوب تر صورت می گیرد در حالی که سینمای داستانی این ظرفیت را ندارد. چون یا از درام عقب مانده ایم یا از لوکیشن. به همین دلیل به ابتذال نزدیک شده ایم. 
مجتبی گهستونی فیلمساز انجمن سینمای جوانان اهواز و فعال گردشگری با اشاره به حضور و ورود همزمان سینما با صنعت در دوران معاصر در اوایل قرن بیستم در استان خوزستان به نقش فیلم در مستندسازی پرداخت و گفت: من معتقدم سینما و گردشگری لازم و ملزوم هم هستند. پس در فیلم توریسم هم درباره فیلم و هم درباره گردشگری باید حرف زد. این دو به کمک هم نیاز دارند. من معتقدم همانطور که سینما برای خود ملزوماتی دارد پس به همان ترتیب هم باید به شیوه ها و عناصر گردشگری توجه کرد. 
وی افزود: خوزستان همواره در دوره های مختلف محلی برای ساخت فیلم های مستند و داستانی بوده است. ما در فیلم های مختلفی مثل خروس شاپور قریب، کندو فریدون گله، مسافر ری میرباقری، آبادانی های کیانوش عیاری، یا فیلم های سرزمین خورشید، کیما و دوئل احمدرضا درویش شاهد لوکیشن هایی بوده ایم.