صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در نخستین همایش فیلم توریسم؛

بین گردشگری و فیلم رابطه نزدیکی می بینم

آرش نورآقایی از راهنمایان گردشگری که با سفر به کشورهای مختلف دنیا از لوکیشن های متعدد بازدید کرده بود به ذکر مشاهدات و برداشت های خود خطاب به مهمانان پرداخت
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی  همایش فیلم توریسم، نورآقایی گفت: از برگزاری همایش فیلم توریسم خیلی خوشحالم، چون ممکن است در حال حاضر مخاطب چندانی نداشته باشد ولی در آینده نزدیک فراگی می شود. 
وی افزود: یک گردشگر دانشجو نیست که بتوان به آن موضوعات را القا کرد، پس باید مفاهیم خاص را با جذابیت به گردشگر انتقال داد. فیلم این فرصت را فراهم می کند تا جاذبه های تاریخی و طبیعی یک کشور با ظرافت به گردشگر معرفی شود. 
نورآقایی سپس با ذکر مثال هایی از لوکیشن ها، شرکت کنندگان در همایش را به دنیای سینما برد و بیان کرد: اخیرا از سفر 24 روزه اروپا برگشتم. یکی از شهرهایی که سفر می کنم تا لوکیشن ببینم ونیز است. در ونیز قایقی به نام گون دالا وجود دارد که گردشگران را با قایق به درون کوچه های این شهر می برد تا خانه مارکوپولو و هتل دانیلی که رو به جزیره لیدو اشراف دارد را به شما نشان دهد. 
وی یادآور شد: در فیلم این بروج که سیاه و سفید هم است و در شهری کوچک اما زیبای بلژیک ساخته شده صحنه های خشنی وجود دارد که ناخودآگاه شما را ترغیب می کند به این شهر سفر کنید. در همین سفر اخیرم به استانبول رفتم. در این شهر لباسی را بر تن گردشگران می کنند تا به لوکیشن حریم سلطان بروند. خب اینها دارند تاریخ خود را معرفی می کنند. به نظر من هم یک لیدر نباید از اول تا آخر فقط تاریخ تعریف کند باید داستان های این مکان ها را هم بگوید.
این راهنمای گردشگری افزود: فیلم آمادئوس که در شهر پراگ که شهر زیبایی هم است ساخته شده است همچنان برای این شهر ارزش افزوده می آورد. یا در فیلم ارباب حلقه ها ما می بینیم که با مهارت تمام نیوزلند را معرفی می کند. استرالیا کشور دوری است که ساعت ها با کشورهای دیگر فاصله دارد. اما برای اینکه خود را به دنیا معرفی کند از ابزاری به اسم فیلم استفاده می کند. 
آرش نورآقایی با اشاره به فیلم خیلی دور خیلی نزدیک رضا میرکریمی گفت: این فیلم باعث شد مناطقی چون گرمه، فرحزاد و خور و بیابانک که روزگاری تبعیدگاه بودند معرفی شود. مازیار آل داود که خود از بنیانگذاران اقامتگاههای بوم گردی است این مناظق را با کمک دیگر دوستان به عنوان مسیری برای سفر تبدیل می کند به گونه ای که هم اکنون 33 اقامتگاه بوم گردی در این مناطق فعال است. 
این پژوهشگر افزود: ودی آلن به دلیل تعلقی که به پاریس داشت یک سه گانه ساخت که من برای مسافران خود یک تور در این سه گانه ها برگزار کردم. فیلم دختری با تتوی اژها مرا وادار کرد که به تور هزاره بروم تا لوکیشن این فیلم را ببینم. در ایران هم فیلم گراس ساخته می شود که شما به شکل شگفت آوری آخرین کوچ عشایر را می بینید. در فیلم حکیم که به زندگی ابوعلی سینا می پردازد و خارجی ها آن را ساخته اند می بینید که اصفهان لوکیشن آنهاست. همچنین فیلم زوربای یونانی باعث شد که من تصمیم بگیرم تابستان آینده به کریت سفر کنم تا لوکیشن این فیلم را ببینم. همچنین فیلم هزار و یک شب شهرزاد که پازولینی ساخته است اصفهان لوکیشن این فیلمساز بوده است. با این حال من بین گردشگری و فیلم رابطه نزدیکی می بینم.