صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در نخستین همایش فیلم توریسم؛

آشنایی فعالان عرصه گردشگری و سینمای کشور با مفهوم فیلم توریسم

نخستین همایش فیلم توریسم در تهران به همت موسسه فیلمسازی گردشگری تراول شات و با حمایت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی گردشگری کشور، موزه ملی ایران و کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری آغاز به کار کرد.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی  همایش فیلم توریسم،  نخستین روز همایش فیلم توریسم با حضور فرهاد نظری مدیرکل ثبت آثار تاریخی کشور، فیاضی مدیرکل امور مشارکت های ملی در صنایع گردشگری، سو بیتن استاد دانشگاه در استرالیا و مشاور در زمینه فیلم توریسم و گردشگری و سایر فعالان گردشگری و سینما در محل تالار همایش های موزه ملی برگزار شد. 
دبیر همایش فیلم توریسم گفت: همایش فیلم توریسم بر آن است تا فعالان عرصه گردشگری و سینمای کشور را با مفهوم فیلم توریسم به شکل علمی و عملی آشنا، پنانسیل های موجود در ایران را برای بهره برداری از رسانه  فیلم جهت معرفی کشور و گردشگری آن به جامعه جهانی را تبیین و با ارجاع به نمونه های موفق جهانی چگونگی انجام چنین پروژه ها یی را تشریح نماید. 
مسیح شریف افزود: همایش فیلم توریسم قصد دارد تکنیک های عملی این دو حوزه را به علاقه مندان آن آموزش دهد تا با به کارگیری آنها فیلم ها و عکس های مناسب به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی بسازند و به این ترتیب در معرفی کاربر محور ایران و گردشگری آن در این شبکه ها مشارکت موثر داشته باشند.  
فرهنگ گردشگری از طریق فیلم تاثیر پذیر می شود
همچنین مدیرکل کمیته های ملی گردشگری افزود: فرهنگ گردشگری می تواند از طریق صنعت فیلمسازی تاثیر بپذیرد. از طریق فیلم، لایه های پنهان یک اثر طبیعی و تاریخی معرفی می شود و این مهم یک فرصت موثر برای اهالی گردشگری محسوب می شود. 
محمد علی فیاضی بیان کرد: ایران محل تلاقی فرهنگ های مختلف است و چون این فرهنگ ها در شکل گیری ایران تاثیرگذار بوده اند از طریق رسانه ای چون فیلم به طور فراگیری قابل معرفی است. به نظر من باید در فیلم توریسم به نیاز گردشگر توجه کرد. چون در اینجا تقاضای گردشگر مهم است. 
وی اظهار داشت: فیلم توریسم کمک می کند تا ظرفیت اقامتگاههای بوم گردی که در پیرامون خود تنوع غذای سنتی، لباس محلی، آئین های محلی و بومی و سایر ظرفیت های فرهنگی را که همان فرهنگ مهمان نوازی ایران را در دل خود دارد معرفی شود. 
باید از توان سینما برای معرفی فرهنگ غنی ایران استفاده کنیم
از دیگر سخنرانان همایش فیلم توریسم، مدیرکل ثبت آثار تاریخی کشور بود. 
فرهاد نظری در سخنرانی خود با اشاره به تاثیر فضای اجتماعی ایران از عکاسی و شکل گیری سمت عکاس باشی و بخش عکس خانه مبارکه در دربار به همایش فیلم توریسم اشاره کرد و گفت: همایش فیلم توریسم مفهوم کاملا جدیدی است و در ایران نونهال است و به نظرم این مقوله در ایران رشد خواهد کرد. 
وی افزود: با اینکه فیلم توریسم عنوان نویی است اما در آثار فیلمسازان دیده می شود. مثلا یکی از دلایلی که باعث شد خانه اتحادیه در تهران حفظ شود و مثل بسیاری دیگر از بناهایی با ارزش تخریب نشود قرارگیری محل فیلمبرداری سریال دایی جان ناپلئون در این خانه بود. 
نظری سپس با ذکر مثال هایی از فیلم هایی که ساخته شد و یا مکان هایی که قابلیت سوژه شدن دارند یادآور شد: فیلم باد صبا از زاویه دید باد نگاهی به ایران سنتی دارد که تا به امروز جز فیلم های بسیار تاثیرگذار است. خب مشاهده همین شگفتی ها و سفر به چهارگوشه ایران است که باعث می شود ایران به یکی از 20 کشور پر جاذبه و متنوع دنیا تبدیل شود. هنگامی که برای ثبت جهانی بیابان لوت که برخوردار از بلندترین ریگ ها، کلوت ها، تل گزها است اقدام کردیم، همه از وجود این جاذبه ها که به یکباره در کنار هم قرار گرفته اند حیرت کردند. 
وی در پایان تاکید کرد: ما به عنوان فعالان گردشگری و میراث فرهنگی باید از توان سینما برای معرفی فرهنگ غنی ایران استفاده کنیم.