صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب و کار» از واردات گسترده دوچرخه از چین گزارش می‌دهد

تولید دوچرخه توجیه اقتصادی ندارد

ترافیک بسیار و نیاز به سرعت، گسترش حمل‌ونقل عمومی، رشد اتوبان‌ها و البته نبود زیرساخت‌هایی همچون مسیر ویژه و پستی بلندی‌های تند....
شایلی قرایی

 از آن دست دلایل از رونق افتادن بازار دوچرخه هستند. 
به گزارش کسب و کار نیوز، ترافیک بسیار و نیاز به سرعت، گسترش حمل‌ونقل عمومی، رشد اتوبان‌ها و البته نبود زیرساخت‌هایی همچون مسیر ویژه و پستی بلندی‌های تند از آن دست دلایل از رونق افتادن بازار دوچرخه هستند. 

همچنین در حال حاضر کارخانه‌ها با دو مشکل کمبود نقدینگی و عدم موفقیت در وارد کردن قطعات CKD از خارج از کشور جهت تولید کامل دوچرخه و عرضه آن به بازار مواجه هستند.
 از سوی دیگر، عدم موفقیت در وارد کردن قطعات جهت تولید دوچرخه کامل ناشی از گران شدن نرخ ارز همراه با تحریم‌های بانکی کشور بوده و نتیجه مستقیم آن عدم تولید دوچرخه و عدم عرضه به بازار بوده که کمبود نقدینگی را نیز به وجود آورده است. 
ضرورت دارد نگاه ویژه‌ای از سوی مقامات اقتصادی کشور در جهت حل مشکل این مجموعه‌های صنعتی و رونق دوباره کارخانه‌ها صورت بگیرد تا بار دیگر شاهد افزایش اشتغال در این مجموعه باشیم. 
از سوی دیگر، در طول چند سال آینده به باور همه کارشناسان و دلسوزان صنعت کشور، حرکت به سمت دوچرخه‌های الکتریکی، خودروهای الکتریکی و حمل‌ونقل سبز، ناگزیر است.
 در اروپای امروز بیش از 25 درصد حمل و نقل را خودروهای سبز شکل می‌دهند و این صنایع روزبه‌روز پیشرفت بیشتری می‌کنند.
 لازم است تا از ظرفیت دوچرخه‌سازی در کشور برای بهبود این وضع در کنار فراهم کردن زیرساخت‌ها تلاش کرد، تا هم شهر پاک‌تری داشته باشیم و هم ترافیک کمتری.
کیفیت پایین دوچرخه‌ها باعث شده خیلی سریع‌تر مستهلک شوند
ابراهیم علی‌نیا، فروشنده دوچرخه
برای خرید دوچرخه خوب که دارای استحکام بالایی است، می‌توان قطعات آن را به‌طور مجزا خریداری و آن را مونتاژ کرد. البته علاوه‌بر زیبایی و ایمنی، یک دوچرخه خوب باید قطعات بادوامی داشته باشد. دوچرخه شهری، دوچرخه توریستی، دوچرخه هیبرید، دوچرخه کورسی یا مسابقه‌ای و دوچرخه کوهستان از انواع دوچرخه است که متناسب با کاربرد آن قیمت‌های مختلفی دارند. 
علاوه‌بر نوع و کاربرد دوچرخه، جنس قطعات آن از نظر سبکی و استحکام حائز اهمیت است. دوچرخه‌ها با مورد مصرف گوناگون از آلیاژهای متفاوتی ساخته می‌شوند اما به‌طور کلی سه نوع آلیاژ در بازار موجود است؛ آهن، آلومینیوم و کربن. نوع کربن برای مصارفی خاص مثل مسابقات ورزشی استفاده می‌شود. 
این روزها البته کیفیت پایین دوچرخه‌ها باعث شده آنها خیلی سریع‌تر از آنچه باید مستهلک شوند و بعد از گذشت 3 تا 4 سال دیگر قابل استفاده نباشند. دوچرخه‌ها قیمت‌های متفاوتی دارند. یک دوچرخه کاملا معمولی در بازار تهران حدود 700 هزار تومان قیمت دارد. با این حال یک دوچرخه مطلوب دستکم 2 میلیون تومان فروخته می‌شود. گرچه در همین بازار دوچرخه‌هایی با قیمت 30 میلیون تومان هم وجود دارد. 
در حال حاضر صددرصد دوچرخه‌های موجود در بازار خارجی است. ما در گذشته چند کارخانه دوچرخه‌سازی داشتیم که به دلیل هزینه‌های بالای تولید تمام این کارخانجات تعطیل شدند. 
درباره دلایل عدم استقبال از دوچرخه‌های ایرانی نیز باید گفته شود که وقتی دوچرخه‌ای از چین با قیمت ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان وارد کشور می‌شود در حالی که تولید همان دوچرخه در ایران بیش از ۲۰۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت. در ایران دولت‌ها فقط در زبان از تولید حمایت کرده اما در عمل برای پرداخت هزینه حامل‌های انرژی یا مالیات با تولیدکنندگان نیز مانند سایر افراد جامعه برخورد می‌شود. 
افزایش قیمت دوچرخه در پی فشارهای مالیاتی و تعرفه‌های گمرکی
رضا احمدپور، کارشناس حمل و نقل
با وجود تنوع بسیار دوچرخه در بازار ایران که توانسته هر نوع سلیقه‌ای را پاسخگو باشد اما متاسفانه عدم فرهنگسازی و نیز رعایت نشدن اصول شهرسازی، نبود فضای لازم و کافی و خطرات فراوان، مانع از فراگیر شدن استفاده از این وسیله مفید و نشاط‌آور در میان اقشار مختلف جامعه شده است که قطعا در این راستا ساخت محل‌های مناسب در شهرها می‌تواند موجب استقبال عمومی از دوچرخه شود. 
اما از طرفی متاسفانه فشارهای ناعادلانه مالیاتی و تعرفه‌های نامناسب گمرکی، افزایش قیمت دوچرخه را در پی داشته و از طرفی نبود فضاهای کافی و مناسب در شهرها نشان از عدم توجه مسئولان ذی‌ربط به این کالای بااهمیت دارد. با توجه به تاثیر مستقیم این وسیله نقلیه مفید در کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی صوتی، کاهش خطر تصادفات درون شهری، کاهش ترافیک شهری، کاهش دما و افزایش نزولات آسمانی، افزایش سلامت و بهداشت جامعه، افزایش جنبه‌های سلامت و بهداشت جامعه، افزایش جنبه‌های تفریحی و ورزشی و... انتظار بیشتری از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف از جمله وزارت صنایع، بازرگانی، گمرکات، شهرداری‌ها و غیره وجود دارد تا با اولویت‌بندی صحیح نسبت به دوچرخه و اتخاذ تمهیدات و تصمیمات لازم در جهت رفع مشکلات و رونق مجدد تولید و بازنگری در تعرفه‌های نامناسب مالیاتی و گمرکی و در نتیجه کاهش قیمت دوچرخه و همچنین اختصاص جایگاه‌های بیشتر و مناسب برای سفرهای درون شهری موجب استفاده عمومی از این وسیله مفید و جایگزینی دوچرخه با اتومبیل و حتی موتورسیکلت را فراهم آورند و هوای پاک، نشاط و سرزندگی را به مردم هدیه دهند. 
تولید محصولات برای کارخانه‌ها توجیه اقتصادی ندارد
محمد خادم‌منصوری، رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت تهران
هزینه‌های بالای تولید به همراه واردات گسترده دوچرخه از چین باعث شد تا تولید محصولات برای کارخانه‌ها توجیه اقتصادی نداشته باشد. به عنوان مثال در رابطه با تعطیلی کارخانه دوچرخه‌سازی آساک قوچان باید گفته شود که این واحد تولیدی قدمتی بیش از ۳۵ سال دارد که حدود ۱۰سال پیش به دلیل مشکلات متعدد تعطیل شده بود اما در دو سال گذشته مدیریت این شرکت اقدام به راه‌اندازی مجدد این واحد تولیدی کرده بود. این واحد تولیدی تنها کارخانه تولیدکننده دوچرخه‌  کشور محسوب می‌شد که با تعطیلی آن باید تدابیری جدی برای صنعت دوچرخه‌سازی کشور اندیشیده شود. 
در حال حاضر برخی از کارخانجات اقدام به واردات و مونتاژ دوچرخه می‌کنند اما فقط مجتمع صنعتی دوچرخه‌سازی قوچان بود که به تولید محصولات داخلی اقدام می‌کرد. متاسفانه این واحد تولیدی هم‌اکنون تعطیل شده است. سالانه 2 میلیون دستگاه دوچرخه وارد کشور می‌شود این درحالیست که نیاز داخلی ما یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است. در این شرایط به‌طور حتم تولیدکننده داخلی نمی‌تواند سهمی از بازار دوچرخه کشور را داشته باشد. 
هزینه تولید دوچرخه در کشور ما در مقایسه با محصولات وارداتی بالا بوده و برای داشتن تولید داخلی نیاز به حمایت از صنعت دوچرخه‌سازی وجود دارد. همچنین اگر در قسمت ما که بخش دوچرخه و موتورسیکلت است، به مردم خدمات پس از فروش و گارانتی داده نشود مردم دچار مشکل شده و گرفتاری گریبانگیرشان می‌شود. با این اوضاع اگر قطعه‌ای کم باشد یا پیدا نشود، گرفتاری مردم بیشتر و دردسر آن برای مردم و ما هم بیشتر می‌شود. همیشه به کارخانه‌دارها توصیه می‌کنیم که در ارائه خدمات نمونه باشند و قبل از تولید، خدمات پس از فروش کالا را تامین کنند اما متاسفانه برخی با ارتباطات ناسالمی که دارند از این امر سرپیچی می‌کنند و مردم را دچار مشکل می‌کنند. ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا این مشکل را حل کنیم و تمام تلاش‌مان براین است تا خدمات پس از فروش حتما  به بهترین شکل صورت پذیرد. 
در حال حاضر قطعات موتورسیکلت به جای واردات از چین، در خود ایران ساخته می‌شود تا مقرون به صرفه باشد. به‌طور مثال گلگیر، رینگ و فرمان لاستیک که این تولید توسط یکی از شرکت‌های داخلی تجربه و تولید شده است. با این حال کیفیت آنها اگر بهتر نباشد، حداقل 15-10  درصد از قطعات چینی مقرون به صرفه‌تر است. ما 15-10  سال پیش خیلی مشکلات داشتیم اما الان اوضاع بهتر است و قسمتی از اینها به خاطر خدمات پس از فروش و جلب اعتماد مردم به ماست. موانع ما برای ارائه خدمات پس از فروش برای حضور در بازارهای جهانی و بین‌المللی همین راستی‌آزمایی است که در دین ما هم بر آن تاکید شده است. ما از کشورهای دیگر در منطقه مثلا  چین و کشورهای حوزه خلیج‌فارس در خیلی از موارد جلوتر هستیم  اما متاسفانه در برخی موارد صداقت نداریم و این مساله باعث دیده نشدن کالای ما نسبت به کالاهای مشابه می‌شود. 
راهکار برون‌رفت از این مشکل نیز خدمات پس از فروش مناسب و کامل است. در کشورهای دیگر اگر می‌گویند خدمات پس از فروش دیگر نمی‌گویند گلگیر یا خیلی چیزهای دیگر شامل نمی‌شود. بلکه همه موارد و اجزای کالا شامل خدمات پس از فروش می‌شود. بنابراین ما هم باید اینگونه رفتار کنیم. همچنین مشتریان بهتر است قبل از خرید کالا درباره شرکت‌ها و کالاهای مورد نیازشان تحقیق و مشورت کنند. ما حتی در کالاهای چینی هم شرکت‌هایی را داریم که کیفیت بالا و خوبی‌ دارند. 
درباره اعتمادسازی دوباره مردم به خدمات پس از فروش و راهکارهایی برای رسیدن به نقطه خوب خدمات پس از فروش نیز ضرورت دارد ، اشاره شود که وقتی می‌گوییم که خدمات پس از فروش به کالایی تعلق می‌گیرد هنگام ارائه خدمات فلان چیز شامل گارانتی می‌شود یا فلان خدمات شامل آن نمی‌شود. ما باید واقعا  به مردم خدمت کنیم و تمام خدمات را سریع و کامل انجام دهیم تا مردم پس از خرید کالا کمتر دچار مشکل شوند و از خرید خودشان اطمینان خاطر و رضایت داشته باشند.