صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون پژوهشی وزیر علوم اعلام کرد:

یزد منطقه ویژه علم و فناوری ایران و ایتالیا می شود

معاون پژوهشی وزیر علوم اعلام کرد: درخصوص ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری همکاری ها بین ایران و ایتالیا به تفاهم رسیده و استان یزد پیشنهاد شده...
 که مورد استقبال طرف ایتالیایی قرار گرفته است.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از مهر، وحید احمدی در نشست مشترک علم فناوری و نوآوری ایران ایتالیا که در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است گفت: این نشست این پتانسیل را فراهم کرده تا فضایی مبتنی بر احترام، همکاری متقابل و دوستانه و در کنار دیپلماسی علمی و فناوری شکل بگیرد. این مسئله زمینه توسعه علم و فناوری در دو کشور را در بر خواهد داشت.
وی افزود: به طور قطع مراکز آموزشی و فناوری ایران و ایتالیا قادرند با گسترش راهکارهایی برای تسریع و تقویت روابط بین شرکت های فناور و تسهیل در فرایندهای مبتنی بر تولید و تجاری سازی و صادرات در سطوح مختلف و در حوزه های نظیر سلامت، محیط زیست، پزشکی، بیوتکنولوژی، فناوری اطلاعات و میراث فرهنگی فعالیت های مشترک را انجام دهند.
معاون پژوهشی وزارت علوم ادامه داد: در فضای به وجود آمده پس از برجام وزرای علوم دو کشور به مدل های خوبی در مذاکرات رسیدند که مهمترین آنها انعقاد تفاهم نامه معاون پژوهشی وزارت علوم با شورای تحقیقات ایتالیا بوده است در کنار آن امضای تفاهم نامه در سال ۲۰۱۵ و برنامه های اجرایی آن اهمیت زیادی داشته و چندین تفاهم نامه علمی پژوهشی و فناوری بین ایران و ایتالیا منعقد شده است.
وی به توافق بین بنیاد شهر علم ایتالیا اشاره کرد و گفت: در ادامه این همکاریها و توافق با رئیس بنیاد شهر علم ایتالیا زمینه برگزاری فارو «بنیاد علمی و فناوری» فراهم شد که با حضور هیات های عالی رتبه وزارت علوم ایران و ایتالیا برگزار شد.
احمدی تصریح کرد: ما براین باوریم که تبادلات علمی و ایجاد روابط پایدار در حوزه فناوری بین کشورها به توسعه جریان دانش و خلاقیت و نوآوری شتاب می دهد و ضمن افزایش رفاه اجتماعی صلح را بین کشورها به ارمغان می آورد در این مسیر جمهوری اسلامی ایران با اتکا به توانمندی های علم و فناوری موجود آماده است در قاب همکاری های مشترک علم و فناوری در سطح منطقه و بین المللی فعالیت کند.
وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران آماده است تا با شرکت های ایتالیایی همکاری داشته باشد این همکاری در زمینه های استقرار واحدهای R&D شرکت های ایتالیایی در پارک های علم و فناوری مرتبط و بالعکس، ایجاد واحدهای تحقیقاتی مشترک در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی مرتبط و ایجاد دفاتر فناوری مشترک، ایجاد مراکز رشد علم و فناوری مشترک برای شرکت های دارای برند و همکاری در توسعه مناطق ویژه علم و فناوری است.
معاون پژوهشی وزیر علوم خاطر نشان کرد: در خصوص منطقه ویژه علم و فناوری همکاری ها بین ایران و ایتالیا به تفاهم رسیده و استان یزد، پیشنهاد شده که این پیشنهاد مورد استقبال طرف ایتالیایی قرار گرفته است.