صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

۳۱ فروردین و اول اردیبهشت از ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر در موزه ملی ایران

سمینار «فیلم توریسم» برگزار می‌شود

سمینار فیلم توریسم روزهای ۳۱ فروردین و اول اردیبهشت از ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر در موزه ملی ایران با حضور فیلمسازان و فعالان گردشگری برگزار می‌شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازخبرگزاری مهر، امروزه اهمیت پدیده گردشگری بر هیچ یک از دستاندرکاران این امر در دنیا پوشیده نیست. شاهد این مدعا تلاش کشورها در بهره‌برداری از روش‌های گوناگون برای جذب گردشگر است. نمونه‌هایی از این تلاش‌ها را در نمایشگاه‌های شناخته شده بین المللی نظیر WTM, FITURE  و ITB می توان به وضوح دید. از جمله روش‌هایی که به تازگی بیشتر مورد توجه مقاصد گردشگری قرار گرفته است استفاده از زبان تصویر به جای متن است. مخصوصا فراگیر شدن رسانه‌های اجتماعی تصویر محور نظیر اینستاگرام و تلگرام که در کشور ما نیز از ظریب نفوذ بالایی برخوردار هستند نقش تصویر اعم از عکس یا فیلم را در معرفی مقاصد گردشگری و همچنین خدمات مربوطه از هر زمان دیگری پررنگ تر بوده است.
بیراه نیست که کشورهایی نظیر کره، هند، گرجستان، ترکیه و امارات متحده عربی که فاصله جغرافیایی زیادی هم با ایران ندارند بخش قابل توجهی از بودجه‌های بازاریابی و تبلیغات گردشگری خود را صرف تولیر محصولات تصویری از جمله فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی برای مخاطبانشان در خارج از مرزها می‌کنند و با معرفی غیرمستقیم و هوشمندانه جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی خود سالانه گردشگران زیادی را برای بازدید از جاذبه‌های مورد اشاره در این فیلم­ها به کشور خود می‌کشانند و از منافع آن نیز بهره مند می شوند.
فیلم‌های ارباباب حلقه‌ها در نیوزلند، هری پاتر در انگلستان، شجاع دل در اسکاتلند و ایرلند و کازابلانکا در مراکش نمونه‌های موفقی از این دست هستند.
فیلم توریسم شاخه‌ای از گردشگری فرهنگی است که به علاقه  فزاینده و تقاضا برای بازدید از مکان‌هایی که به واسطه نمایش داده شدنشان در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی محبوب شده‌اند می‌پردازند (Zimmermann, ۲۰۰۳).
به گفته wang ۲۰۰۷ تمام مکان‌های به نمایش در آمده در فیلم هری پاتر بعد از نمایش این فیلم در سال ۲۰۰۱، ۵۰ درصد یا بیشتر افزایش در تعداد بازدید را شاهد بودند. بعد از سی سال از نمایش فیلم کروکودیل داندی در آمریکا مدیر هتل پلازا در نیویورک می گوید ۹۰ در صد ازمهمانان ما به خاطر این فیلم به این هتل می آیند (Beeton ۲۰۱۶).
اولیه ترین ملزومات توسعه فیلم توریسم در یک مقصد برخورداری از پتانسیل‌های لازم در گردشگری نظیر مردم، طبیعت، تاریخ و فرهنگ قابل عرضه از یک سو و توانمندی در به تصویر کشیدن این داشته‌ها در قالب محصولات تصویری قابل عرضه جهانی در بازارهای هدف نظیر فیلم‌های سینمایی مستند، انیمیشن و برنامه‌های تلویزیونی در بازارهای هدف می باشد. خوشبختانه ایران از هر دو این ملزومات اولیه در سطح قابل توجهی برخوردار است.  
مردم مهمان نواز، طیعت کم نظیر، و تاریخ و فرهنگ غنی آن به نقل از خود گردشگران مثال زدنی و حیرت آورند. سینمای بین المللی ایران نیز در طول سالیان در نزد جهانیان از اعتبار ویژه ایی برخوردار بوده و است. بویژه کسب افتخارات متعدد جهانی در سالهای اخیر و مورد تحسین و تجلیل قرار گرفتن در مجامع سینمایی متعدد نظیر اسکار، گلدن گلوب، کن و برلین توجه جعانیان را بیش از پیش به کشور ایران جلب نموده است. اما متاسفانه ایران هیچگاه ار هم افزایی این دو موهبت بزرگ جهت معرفی ملت و مملکت خود به جامعه جهانی بهره نجسته است. این نیاز در شرایطی که ایران همچنان مورد هجمه‌های پی در پی رسانه‌های مغرض جهانی با انگیزه‌های سیاسی قرار می گیرد بیشتر احساس می شود.
از دیگر انواع بهره برداری از قدرت تصویر در اطلاع رسانی و جذب گردشگر استفاده بهینه از شبکه‌های مجازی مخصوصا با رویکرد کاربر محور است. به نحوی که گردشگر با استفاده از عکس و فیلم‌هایی که در این شبکه‌ها منتشر می کنند بازخورد قابل اعتمادی از مقاصدی که سفر کرده اند به سایر کاربران این شبکه‌ها می دهند. به این ترتیب در افزایش و یا کاهش محبوبیت یک مقصد و ارائه دهندگان خدمات گردشگری در آن تاثییر می گذارد. این رویکرد تا حدودی به شکل خود جوش در مورد ایران اتفاق افتاده است. اما مدیریت سازمان یافته ایی بر استفاده هدفمند از این ابزار قدرتمند در ایران صورت نگرفته است. ابزاری که گردشگری را در ایران محبوبترین صنعت در میان بیش از ۱۵۰ کابر اینستاگرامی کرده است.
سمینار فیلم توریسم بر آن است تا فعالان عرصه گردشگری و سینمای کشور را با مفهوم فیلم توریسم به شکل علمی آشنا، پتانسیل‌های موجود در ایران برای بهره برداری از رسانه فیلم جهت معرفی کشور و گردشگری آن به جامعه جهانی را تبیین و با ارجاع به نمونه‌های موفق جهانی چگونگی انجام چنین پروژه‌هایی را تشریح کند.
 سمینار فیلم توریسم بر آن است تا فعالان عرصه گردشگری و سینمای کشور را با مفهوم فیلم توریسم به شکل علمی و عملی آشنا، پنانسیل‌های موجود در ایران را برای بهره برداری از رسانه  فیلم جهت معرفی کشور و گردشگری آن به جامعه جهانی را تبیین و با ارجاع به نمونه‌های موفق جهانی چگونگی انجام چنین پروژه‌ها یی را تشریح نماید. قصد دارد تکنیک‌های عملی این دو حوزه را به علاقه مندان آن آموزش دهد تا با به کارگیری آنها فیلم‌ها و عکس‌های مناسب به اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی بسازند و به این ترتیب در معرفی کاربر محور ایران و گردشگری آن در این شبکه‌ها مشارکت موثر داشته باشند.