صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

جلیل خاوندکار، دبیر انجمن پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد کشور

اندیشه‌های کارآفرینانه ما در دنیا شنونده دارد

ما در زمینه کارآفرینی فناورانه حرف‌هایی برای گفتن داریم و کشورهای پیشرو در این زمینه حاضرند حرف‌های ما را بشوند.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، پارک های علم و فناوری در حال حاضر بخش عمده ای از شرکت های دانش بنیان را مورد حمایت قرار داده اند. ماندگاری شرکت های دانش بنیان که بر اساس کارآفرینانی فناورانه شکل گرفتند بر دو شرط استوار است. اول؛ اگر شرکتی توانست سال‌های خطرناک عمرش را رد بکند، ماندگار می‌شود. دوم؛ اگر شرکتی توانست دخل‌وخرج درستی داشته باشد و به سود نسبتاً قابل‌توجهی برسد ماندگار است. در حال حاضر نزدیک به 4 هزار شرکت فناورانه در پارک های علم و فناوری ایران فعالیت می کنند.  بسیاری از شرکت‌های حاضر در پارک های علم و فناوری ما ارزش‌افزوده‌های بسیار بالا دارند و بیشتر کادر آن‌ها، یقه‌سفیدند تا یقه آبی یعنی کار آن‌ها کمتر شامل  کارهای سخت، کثیف و خطرناک یا dangerous dirty difficult است.
 این امید وجود دارد شرکت های فعال در پارک های علم و فناوری ماندگار شوند. دست اندرکاران در اداره پارک های علم و فناوری و گسترش کارآفرینی فناورانه دنبال روش‌هایی هستند که بتوانند پارک‌ها و مراکز رشد را بهتر اداره کنند. عمر پارک‌ها در ایران به 15 سال رسیده است و هنوز این تکاپو برای آفریدن مدل‌های جدید در دنیای کسب‌وکار ادامه دارد. شرکت‌های فعال در پارک های علم و فناوری  توانستند بسیاری از مشکلات را در دوره تحریم حل کنند. بسیاری از محصولات این واحدها توسط بخش خصوصی و دولت در سال‌های تحریم خریداری می‌شد به این دلیل که قیمت خارجی آن گران بود و نمی‌صرفید که کشور دیگری خریدار کنند. بسیاری از این‌ها محصولاتی بود که به فکر دولت یا صنعت ما نمی‌رسید که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد اما این شرکت‌ها این فناوری‌های جدید را به‌صورت Techno Push به صنعت معرفی کرد.
در زمینه کارآفرینی فناورانه از نظر علمی پیشرفت خوبی داشتیم. دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران نخستین و تنها دانشکده کارآفرینی خاورمیانه است و مشابه آن وجود ندارد. دانشجویان خارجی این دانشگاه  از آموزش‌ها راضی هستند. از سوی دیگر اندیشه‌های ما در این زمینه از سوی دیگر کشورها قابل‌استفاده است و آن‌ها تمایل به همکاری با طرف های ایرانی در این زمینه دارند. پارک‌های علم و فناوری در کشورهایی مثل بریتانیا سابقه طولانی دارد بااین‌وجود همکاری با ما برای این کشورها هم مفید است. ما دنیای خوبی برای کسب‌وکار در ایران درست کردیم و به لحاظ علمی به آن مطمئن هستیم. ما در این زمینه در اروپا، آمریکا و آسیا حرف‌هایی برای گفتن داریم و کشورهای پیشرو در این زمینه حاضرند حرف‌های ما را بشوند.