صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

عباس آخوندی در جلسه علنی روز سه ‌شنبه مجلس شورای اسلامی حضور یافت

نمایندگان مجلس از پاسخ های آخوندی قانع شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ های عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به سوال نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه قانع شدند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازایرنا، عباس آخوندی برای پاسخ به سوال نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه درباره علل بی برنامگی در بخش حمل و نقل ریلی در جلسه علنی روز سه ‌شنبه مجلس شورای اسلامی حضور یافت و به این سوال پاسخ داد اما قاضی پور پس از سخنان آخوندی اعلام کرد که پاسخ های وی قانع کننده نبوده است.
این سوال به رای گذاشته شد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 73 رای موافق، 92رای مخالف، 5 رای ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر سوال نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس از عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی را وارد ندانستند و اعلام کردند که پاسخ های وی قانع کننده بوده است.
نماینده مردم ارومیه در تشریح سوال خود از وزیر راه و شهرسازی با بیان این که در بخش حمل ونقل ریلی اقدامات جامعی صورت نگرفته است، اظهار داشت: انتظار داشتیم با وجود کمبود منابع، وزارت راه و شهرسازی و دولت برای توسعه سیستم ریلی کشور اقدامات لازم را انجام می داد. 
وی با یادآوری این که حمل ونقل ریلی به عنوان یک حمل و نقل ایمن و ارزان باید در کشور توسعه یابد، اما این گونه نشد، تصریح کرد: مسافران آذربایجانی در سانحه ریلی سمنان در آتش بی تدبیری مسئولان سوختند. 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خطاب به آخوندی اظهارداشت: شما در مقابل نسل آینده و حفظ محیط زیست مسئول هستید و باید در زمینه توسعه حمل ونقل ریلی کار کنید و پاسخگوی مسائل باشید، وزارت راه وشهرسازی پیگیر دریافت منابع برای توسعه حمل و نقل ریلی از درآمدهای نفت و گاز نیست، زیرا حمل و نقل ریلی در کاهش آلودگی هوا موثر است. 
قاضی پور ادامه داد: شما اعتقادی به خرید کالای ایرانی ندارید و به جای خرید ریل از کارخانه اصفهان، اقدام به واردات ریل از کشورهای ترکیه، چین و هند کردید و حجم قراردادها در زمینه حمل و نقل ریلی با کشور ترکیه حدود 80 میلیون یورو بود که این موضوعات با شعار سال مبنی بر اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال مغایرت دارد. 
وی با بیان این که تولیدات داخل کشور از استاندارد لازم برخوردار هستند و باید به محصولات داخلی در توسعه حمل و نقل ریلی توجه شود، اظهار داشت:‌ شما اعتقادی به دو خطه کردن راه آهن ها زیاد ندارید؛ به چه دلیل با وجود گذشت سالیان بسیار راه آهن های تهران- بندرعباس و تهران – تبریز هنوز دوخطه نشده اند؟ 
وی تصریح کرد: در قانون بودجه سال 92 بحث خروج راه آهن شهر قم به بیرون شهر آمده است، گفت: اما شما در این زمینه اقدامی نکردید، این در حالی است که مردم منطقه نیروگاه قم از لحاظ مالی قشر ضعیف هستند و شما با وجود موضوعات مذکور به فکر خرید هواپیما از آمریکا و کشورهای دیگر هستید. 
قاضی پور ادامه داد: سوال بنده از وزیر راه و شهرسازی در تاریخ 23 خرداد 95 مطرح شد، اما با وجود این که شما مطابق آیین نامه قسم خورده اید، زودتر اقدام نشد و از هفته گذشته که بحث سوال بنده از وزیر راه و شهرسازی مطرح شد، ریل گذاری نقده به ارومیه آغاز شده است. 
وی افزود:‌ ساخت قطار مراغه از سال 80 عملیات آن شروع شده است و باید در سال 88 به اتمام می رسید و در سفر رئیس جمهوری به آذربایجان غربی مقرر شد این پروژه در اردیبهشت ماه سال جاری به اتمام برسد، اما هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده است و باید علت بی برنامگی ها در بخش حمل و نقل ریلی مشخص شده و در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد. 
نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: آقای آخوندی شما که از اهالی شهر قم هستید. گویا با منطقه نیروگاه این شهر مشکل دارید، اگر منزل شما در کنار این خط راه‌آهن بود و شما را صبح‌ها با صدای قطار از خواب بیدار می‌کرد، آیا آن را جمع‌آوری نمی‌کردید؟ 
وی تصریح کرد: به عنوان مثال راه‌آهن ارومیه - مراغه که یک پروژه کوچک است، قرار بود در سال 88 افتتاح شود، اما پس از سال‌ها هنوز برنامه افتتاح آن مشخص نیست. 
قاضی پور تصریح کرد: چهار سال است که قرار شد یک زیرگذر در شهرستان مراغه برای یک منطقه که خط آهن از آن می‌گذرد، بسازند که تاکنون ناتمام مانده است. 
وی خطاب به آخوندی با بیان این که شما بیشتر به خرید هواپیما از اروپا علاقه دارید تا توسعه خطوط ریلی، افزود: اگر سوال بنده زودتر مطرح می شد فاجعه قطار مشهد- تبریز رخ نمی داد. 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: بعد از آن که تاریخ سوال بنده مشخص شد راه آهن نقده - ارومیه ریل گذاری شد اما عده ای می گویند به خاطر پیگیری های آنها این خط ریل گذاری شده است. 
قاضی پور ادامه داد: شرکت واگن سازی پارس و شرکت مبنا توان تولید ریل با کیفیت را دارا هستند اما به بهانه قیمت بالا از خریداری ریل تولیدی این شرکت‌ها طفره می‌روند. گناه آنها چیست؟ شرایط اقتصادی این وضعیت را به وجود آورده است. 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: سالانه در جاده های کشور بین 16 تا 32هزار نفر بر اثر تصادفات جاده ای فوت می شوند و تعداد بسیار بیشتری از این افراد معلول و یتیم می شوند و بر مشکلات کمیته امداد و سازمان بهزیستی می‌افزایند. 
قاضی پور گفت: تمام قراردادهای وزارت راه و شهرسازی با شرکت های خارجی بوده و این قراردادها را ضد تولید ملی هستند پاسخ های وزیر را قانع کننده نمی‌دانم. 
مسعود پزشکیان که ریاست ساعاتی از جلسه علنی را برعهده داشت، درنهایت سوال قاضی پور را به رای گذاشت و نمایندگان سوال وی را وارد ندانستند.