صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون سازمان صنعت و معدن استان همدان:

۶ میلیون تن مواد معدنی از معادن استان همدان استخراج شد

معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان از استخراج ۶ میلیون تنی مواد معدنی از معادن استان همدان خبر داد و گفت: در بخش پروانه اکتشافات ۱۴۰ درصد رشد داشتیم.
محمد خاکی اظهار داشت: 275 معدن فعال در استان همدان وجود دارد که بیش از نیمی از آنها در زمینه مصالح ساختمانی فعالیت می‌کنند.
خاکی بیان کرد: در بخش معادن 4 طبقه در سیستم طبقه‌بندی وجود دارد که در طبقه اول مصالح ساختمانی شن و ماسه، لاشه موزائیکی و غیره به تعداد 143 معدن و در طبقه دوم در حوزه سنگ‌های تزئینی 46 معدن، 2 معدن نیمه قیمتی، 13 معدن آهک صنعتی، 4 معدن فلزی شامل آهن و سرب و غیره مربوط به سازمان صنعت و معدن است.
وی با بیان اینکه طبقات سوم و چهارم مربوط به مواد در حوزه انرژی اتمی و مواد وابسته به وزارت نفت است، گفت: 30 نوع ماده معدنی از معادن استان همدان استخراج می‌شود.
خاکی عنوان کرد: 2 معدن سنگ‌های نیمه‌قیمتی رز کوارتز و یاقوت کبود در استان وجود دارد که می‌توان سالانه 2 تا 3 تن مواد از آن برداشت کرد که این سنگ‌های نیمه‌قیمتی نیاز به فرآوری دارد که با توجه به شرایط موجود در کشور بازار داخل کشش استفاده از این سنگ‌ها را دارد و نیازی به خام‌فروشی نیست.
معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان گفت: در سال 95 تعداد 37 پروانه اکتشاف و 22 پروانه بهره‌برداری و از معادن در استان همدان صادر شده است که در بخش پروانه اکتشافات نسبت به سال 94 رشد 140 درصدی را شاهد بودیم.
خاکی با اشاره به استخراج 6 میلیون تنی مواد معدنی در سال 95 در استان همدان اظهار داشت: بیشترین میزان مواد استخراج شده آهک صنعتی از معادن سنگ آهک بوده که برای تولید به کارخانه‌های سیمان هکمتان و نهاوند ارسال شده است.