صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

توسلی:

دولت در حوزه حقوق زنان با علما تعامل داشته باشد

مدیر مسئول ماهنامه نافه گفت:امروز نیاز به تعامل دولت با علما برای تغییر برخی از قوانین حوزه زنان است.
مدیر مسئول ماهنامه نافه گفت: همانطور که روحانی در زمان کاندیداتوری‌اش از ضرورت تغییر برخی از قوانین فقهی بر طبق قاعده زمان و مکان صحبت کرده بود،‌ امروز نیاز به تعامل دولت با علما برای تغییر برخی از قوانین حوزه زنان است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، ناهید توسلی در نشست هم اندیشی «پیگیری مطالبات حوزه زنان از دولت» اظهار کرد: سال 92 زمانی که روحانی کاندیدای انتخابات بود، مانیفستی در ارتباط با حوزه زنان ارائه داد که ما را بسیار خوشحال کرد ، چرا که متوجه شدیم شخصی کاندیدای ریاست جمهوری است که به دنبال رساندن حقوق حقه زنان به آنهاست و قرار است فضا را برای رسیدن این حقوق باز کند.
وی ادامه داد: از همان زمان می دانستیم که رئیس جمهور در چارچوب قوانین نظام جمهوری اسلامی توانایی پیشبرد اهدافش را دارد و نمی توانیم خارج از این قوانین از او مطالبه گری کنیم. از سوی دیگر چون قوانین نظام براساس فقه اسلامی نوشته شده است و با توجه به نظر خود رئیس جمهور که در همان مانیفستی که گفتم آمده بود،گفتیم که برخی از قوانین فقهی ما نیازمند بازنگری هستند.
وی همچنین خاطر نشان کرد: از نظر دولت های بر سر کار آمده تا به حال حوزه حقوق زنان در اولویت امور قرار نداشته است. بهترین شرایط برای این حوزه ابتدا در حوزه اصلاحات و سپس در دولت یازدهم به وقوع پیوسته است. ایجاد حوزه معاونت زنان یکی از نیازهای جامعه بود که توسط این دولت به سرانجام رسید و کارهایی هم در همین حوزه توسط خانم ملاوردی و دوستانشان انجام شد.
این فعال حوزه زنان با تاکید بر ضرورت بازاندیشی در حقوق فقهی حوزه زنان یادآور شد: روحانی پیش از انتخابات گفته بود که فقه اسلامی نیازمند بازنگری است و از حوزه علمیه خواهد خواست تا براساس اصل زمان و مکان به این موضوع وارد شود. این جملات برای فعالین حقوق زنان بسیار امیدوار کننده بود چرا که براساس بازنگری حقوق فقهی توسط نواندیشان دینی امکان تغییر برخی از قوانین مانند عدم خروج زنان از کشور بدون اذن همسر و یا عدم برابری زنان با مردان زمان شهادت دادن ایجاد می شود.
وی خاطر نشان کرد که دولت می توانست با ابلاغیه هایی از معاونت زنان بخواهد تا با همکاری فعالین حوزه زنان دیدارهایی با علما و مراجع قم برای این حوزه ایجاد شود.
توسلی گفت: از نظر شخصی مثل من که در حوزه نواندیشی دینی فعالیت می کنم، تعامل و گفت‌وگو با علمای دینی برای رفع قوانین تبعیض آمیز یک راه حل خوب است. در دین اسلام زن و مرد برابر هستند،‌ قرآن می فرماید ما زن ها را از نفس واحده آفریدیم و در ادامه هم آمده است که ما انسان را آفریدیم و این انسان هم زن است و هم مرد است. در واقع اسلام به تمام مطالب سنتی در مورد زنان پاسخ داده است. اولین شخصی که به اسلام گرویده یک زن بود. جایگاه حضرت زهرا (س) برای همه مشخص است و صدای سیاسی اسلام هم از طریق حضرت زینب (س) به گوش یزیدیان رسیده است.
وی ادامه داد: متاسفانه الان به جرم بدخوانی تاریخ از دین،‌ زنان نمی توانند از حقوق خودشان استفاده کنند. بخش اعظم رای دهندگان به یک رئیس جمهور زنان هستند. چرا روسای جمهور به این جمعیت و مطالبتشان توجه لازم را نمی کنند؟
توسلی یادآور شد:  امام خمینی(ره) یکی از نواندیشان دینی بودند که اوایل انقلاب مواردی را که پیش از آن حرام بود را حلال اعلام کردند. اگر ایشان زمان بیشتری در قید حیات بودند حتما شرایط حوزه زنان از آنچه که الان هست بهتر می شد.
وی همچنین اظهار کرد که مشکل زنان تنها عدم ورودشان به استادیوم‌ها و یا داشتن گذرنامه مستقل نیست، بلکه آنها می خواهند حقوقشان به رسمیت شناخته شود.
این فعال حوزه زنان تصریح کرد: در برخی از جوامع زنان بر سر کار هستند، نمونه‌اش "ترزا می" است، ‌اما آنها به جای پرداختن به حقوق زنان در جهت خواست امپریالیست مردانه حرکت می کنند. مقابل آن را هم می توانیم در خانواده هایی ببینیم که پیش از انقلاب نمی خواستند زنان و دخترانشان در حکومت پیشین فعالیت کنند، اما پس از انقلاب با پوشش و عقاید خود وارد جامعه شده و توانایی ها ی خود را نشان دادند.
مدیر مسئول ماهنامه نافه، یادآور شد: ما نمی گوییم که زنان و مردان برابرند، میان عدالت و برابری تفاوت است. ما می خواهیم تا در مورد زنان حقوق عادلانه اعمال شود. مشخص است که در مورد کار زن باید بتواند بعد از حاملگی و فرزندآوری به مرخصی برود و سپس به محل کار خود بازگردد، نه اینکه به تدریج زنان را از عرصه کار و فعالیت حذف کنند.
وی در پایان اظهار کرد: معاونت امور زنان باید بتواند توانایی های کشور برای افزایش مشارکت زنان را از بالقوه به بالفعل تبدیل کند. کشور ما در حوزه های مدیریتی و علمی زنان توانمندی زیادی را تربیت کرده که باید از آنها استفاده کند.