صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

کارآفرینی را بهتر بشناسیم

کارآفرینی را با راه اندازی کسب و کار آنلاین شروع کنید

عاشق اینترنت هستید؟ نمی‌توانید بدون چک کردن شبکه‌های اجتماعی صبح را به شب برسانید؟
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از مدیر اینفو، احتمالا جواب شما به پرسش‌های بالا مثبت است. حتی اگر هم وابستگی و علاقه‌ی چندانی به اینترنت نداشته باشید بالاخره در زندگی خود به نحوی با آن سر و کار دارید. اینترنت می‌تواند بهترین دوست‌تان باشد بر خلاف تمام تبلیغات منفی ای که در رابطه با استفاده از آن وجود دارد. شما فقط باید نحوه‌ی استفاده‌ی درست از آن را بدانید. در واقع باید یاد بگیرید که از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برای نفع و سودآوری استفاده کنید نه وقت تلف کردن. همین حالا که شما در حال گشت و گذار از یک صفحه وب به صفحه دیگر هستید پول‌های هنگفتی به حساب صاحبان این سایت‌ها ریخته می‌شود. شما هم می‌توانید یکی از این افراد باشید. شاید بگویید که شما ابزار راه اندازی کسب و کار را ندارید چه در دنیای واقعی چه در دنیای مجازی. خبر خوب این است که اینترنت در طی سال‌ها بستر مناسبی را ایجاد کرده به طوری که تقریبا همه افراد می‌توانند با استفاده از آن کسب و کار راه بیاندازند. 
در ادامه ویژگی‌های فضای مجازی که به سهولت کسب و کارها کمک کرده است را بررسی می‌کنیم:
1. بدون ‌پول هم می‌توانید شروع کنید
مهم ترین و بهترین ویژگی فضای مجازی همین است. فکر می‌کنید شما برای راه اندازی سایت به چقدر پول نیاز دارید؟ بله خیلی کم. اما اگر تصمیمی بگیرید از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم این مبلغ ناچیز تقریبا به صفر می‌رسد. ساخت کانال تلگرامی یا راه اندازی صفحه‌ای در اینستاگرام کاملا مجانی است. بنابراین شما نه نیازی به سرمایه‌گذار دارید نه وام بانکی و نه... بله شما فقط به نیروی فکر و تلاشتان نیاز دارید. البته همیشه راه اندازی کسب و کار به خصوص در مراحل بعدی که گسترده‌تر و پیچیده تر می‌شود هزینه‌هایی در بردارد. ولی در ابتدای راه نیازی به سرمایه‌گذاری هنگفت نیست. شما به احتمال زیاد از پرداخت اجاره و قبوض آب و برق و مالیات معاف هستید.
2. هر چیزی که بخواهید بدانید در اختیارتان هست
اینترنت امکان دسترسی شما را به حجم وسیعی از اطلاعات فراهم می‌کند. دیگر نیازی نیست که برای یادگیری فنون کسب و کاری هزینه‌های هنگفتی برای مشاوره پرداخت کنید. همه چیز به راحتی در اینترنت هست. شما حتی می‌توانید در دوره‌های آنلاینی که از سوی دانشگاه‌های برتر کسب و کاری جهان برگزار می شوند شرکت کنید و دانش خود را بالا ببرید.
3. شما به یک بازار بزرگ دسترسی دارید
قبل از استفاده از اینترنت حتی بزرگ‌ترین و نوآورترین شرکت‌ها هم نمی‌توانستند به راحتی به بازارهای منطقه‌ای و جهانی دسترسی داشته باشند. امروزه به لطف اینترنت شما به تعداد زیادی از مشتریان دسترسی دارید و می‌توانید با سرعت بیشتر و هزینه‌ی بسیار کمتری دایره‌ی مشتریان خود را گسترش دهید. حتی کسب و کارهایی که در دنیای واقعی فعالیت می‌کنند نیز برای دسترسی به مشتریان‌شان از اینترنت کمک می‌گیرند.
4. همیشه با مشتریان در ارتباط هستید
ارتباط مستمر با مشتری از کلیدی‌ترین عوامل موفقیت کسب و کارهاست. اینترنت ابزاری مجانی و پرسرعت برای ارتباط با مشتریان‌تان است. شما می‌توانید هر روز از مشتریان‌تان بازخورد بگیرید بدون این که حتی یک کلمه با آن‌ها صحبت کنید. به علاوه ارتباط اینترنتی در وقت شما و مشتریان‌تان صرفه جویی می‌کند. کسب و کاری که بر طبق تقاضای مشتریان‌اش پیوسته خود را اصلاح کند بی شک می‌تواند در عرصه‌ی رقابت باقی بماند.
5. رقبا را به راحتی زیر نظر می‌گیرد
وقتی شما در فضای مجازی فعالیت می‌کنید بیشتر رقبای‌تان هم کسب و کارهای مجازی هستند. به این ترتیب شما می‌توانید به راحتی رفتارهای آن‌ها را زیر نظر بگیرید. این موضوع به خصوص قبل از اینکه کسب و کارتان را راه اندازی کنید اهمیت دارد. زمانی که شما می‌خواهید در یک زمینه‌ی مشخص کسب و کاری راه بیاندازید باید حتما مزیت رقابتی خود را مشخص کنید. و این کار را هم در صورتی می‌توانید انجام دهید که تمام جنبه‌های کسب و کارهای رقیب تان بررسی کرده باشید. در واقع مزیت رقابتی شما ویژگی ای متمایزی است که رقبای‌تان از آن بی بهره‌اند. البته یادتان نرود همان‌طور که شما به راحتی به اطلاعات رقبا دسترسی دارید آن‌ها نیز به اطلاعات شما دسترسی دارند. 
بدون شک فضای مجازی فرصت های زیادی را برای راه اندازی کسب و کار فراهم کرده است. شما هم ‌می‌توانید با کمی خلاقیت کسب و کار کوچک خودتان را راه بیاندازید و درآمد کسب کنید.