صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از بی‌توجهی به صنعت پول‌ساز گیاهان دارویی در ایران گزارش می‌دهد

غفلت از فرصت صادراتی گیاهان پولساز

کشور ما از نظر گیاهان دارویی غنی بوده و از ظرفیت بالایی برخوردار است و اگر بتواند از این فرآورده‌ها به شیوه‌ای بهینه استفاده کند، صنعت گیاهان دارویی می‌تواند در توسعه اقتصاد کشور نقش مهمی داشته باشد.
شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز اگرچه تنوع اقلیمی بالایی در کشور ما وجود دارد، اما از این توانایی‌ها و امکانات آنطور که باید استفاده نمی‌شود. علاوه بر استفاده از گیاهان دارویی به صورت خام می‌توان از آنها به عنوان مواد اولیه دارویی، مکمل دارویی صنایع دارویی و در نهایت به عنوان دارو استفاده کرد. امروزه در صنعت گیاهان دارویی پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌های مختلف رقم خورده است. در کشور ما نیز با توجه به تنوع گیاهان دارویی و منابع طبیعی ظرفیت‌های خوبی در این حوزه وجود دارد. 
پژوهش‌های سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد بخش بزرگی از جمعیت جهان به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه و مناطق دورافتاده، از گیاهان دارویی و ذخایر غنی طب سنتی و طب گیاهی بومی، به‌منظور رفع نیازهای اولیه بهداشتی و درمانی خود بهره می‌گیرند. 
طی چند سال اخیر حرکت‌های بسیار خوبی در زمینه افزایش تولید و استفاده از گیاهان دارویی و داروهای گیاهی انجام گرفته است، به‌خصوص ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیانی که در زمینه مواد گیاهی فرآوری‌شده فعالیت می‌کنند و محصولاتی با ارزش‌افزوده مناسب را تولید می‌کنند و به بازار مصرف ایران می‌رسانند و صادرات به دیگر کشورها دارند. به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه گیاهان دارویی، اقتصاد دانش‌بنیان در صنعت گیاهان دارویی و داروها و فرآورده‌های گیاهی، پیشران اقتصاد متکی به درون و اقتصاد 
مقاومتی است. 
بنابراین در راستای سیاست‌‌های اقتصاد مقاومتی و با توجه به ضرورت کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی و همچنین تاکید برنامه‌های توسعه و چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور بر توسعه صادرات غیرنفتی و قرار گرفتن ایران در بین 12 کشور برتر در زمینه گیاهان صنعتی و دارویی برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی و همچنین باتوجه به پتانسیل مناسب گیاهان دارویی و معطر ایران و وجود مزیت نسبی در تولید آنها، توجه به این بخش به عنوان یک بخش مستعد و موثر در توسعه صادرات، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه به شهرها و ایجاد و تثبیت کشاورزی پایدار، برجسته‌تر می‌شود.