صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معادن خراسان‌شمالی از لحاظ زیرساختی ضعیف هستند

مسئول اداره معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالی گفت: معادن این استان به لحاظ معدنی بسیار ضعیف هستند.
کتم احمدی مقدم با اشاره به اینکه راه دسترسی و برق از مهمترین زیرساخت‌های مورد نیاز معادن هستند، افزود: برای اینکه این زیرساخت‌ها فراهم شود یا باید اعتبار از سوی سازمان توسعه معادن اختصاص یابد و یا اینکه اعتباری از محل تملک و دارایی در نظر گرفته شود.
وی در پاسخ به این سوال که بنا گفته معدنکاران یکی از مهمترین مشکلات آن‌ها راه دسترسی است، اظهار کرد: اگر معدن در محدوده روستا قرار گرفته باشد معدنکار با مشکلات خیلی زیادی مواجه نیست اما ممکن است معدنی در محدوده حوزه منابع طبیعی قرار گرفته باشد که در این زمینه ممکن است با مشکلاتی مواجه باشد.
احمدی مقدم ادامه داد: اگر معدنی در محدوده راه روستایی قرار نداشته باشد ساخت جاده یکی از هزینه‌های سرباری است که بر دوش معدنکاران قرار می گیرد.
وی تصریح  کرد: اگر معدن در محدود جاده نیز قرار داشته باشد می‌تواند با هزینه کمتری برق مورد نیاز خود را تامین کند اما اگر فاصله زیادی از معدن تا جاده و یا روستا وجود داشته باشد معدنکار باید هزینه‌های زیادی را برای تامین برق مورد نیاز معدن بپردازد.
این مقام مسئول از ابلاغ 150 میلیارد ریال اعتبار برای آماده سازی زیرساخت‌های معادن این استان خبر داد.
وی بیان کرد: با اختصاص این اعتبار زیرساخت‌هایی همچون برق و جاده‌ دسترسی برای معادن مهیا می‌شود در غیر این صورت مهیا کردن این زیرساخت‌ها برای معدنکاران هیچ توجیه اقتصادی ندارد.
مسئول اداره معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالی افزود: در حال حاضر تامین برق در اولویت این سازمان قرار گفته و پیگیری‌ها برای تامین آن در حال انجام است.