صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

اپل در آی او اس 11 پشتیبانی از اپلیکیشن‌ های 32 بیتی را متوقف می‌کند

اپل با انتشار آی‌او‌اس ۱۱ پشتیبانی از اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی را به‌طور کامل متوقف خواهد کرد.
از مدتی قبل کمپانی اپل در تلاش است تا اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی را از سیستم‌عامل موبایل خود جدا کند و ظاهرا این تغییر در پاییز سال جاری اتفاق خواهد افتاد. بنا به اعلام استیون تروتن‌اسمیت که یکی از توسعه‌دهندگان برجسته‌ی آی‌او‌اس است، شرکت اپل در آی‌او‌اس ۱۱ دیگر از اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی پشتیبانی نخواهد کرد. بنابراین بسیاری از اپلیکیشن‌های اصیل آی‌او‌اس در نسخه‌ی ۱۱ این سیستم‌عامل اجرا نخواهند شد.
البته در حال حاضر برخی از منابع اعلام کرده‌اند هنوز دقیقا مشخص نیست که وضعیت اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی چه خواهد شد. اما اسمیت گفته است که این تغییر حتما توسط اپل انجام می‌شود. البته اگر به کلیات این موضوع بنگریم، چنین تغییری شاید برای کاربران و نیز توسعه‌دهندگان چندان تعجب‌آور نباشد.
اپل در آی‌او‌اس ۱۰.۳ به کاربرانی که اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی را اجرا می‌کنند، یک هشدار نشان می‌دهد. در این هشدار به کاربر اعلام می‌شود که اپلیکیشن یادشده باید توسط توسعه‌دهنده به‌روزرسانی شود و در غیر این صورت، شاید این اپ در نسخه‌های بعدی آی‌او‌اس کار نکند.
اپل از زمان معرفی گوشی هوشمند آیفون ۵ اس یعنی در سپتامبر سال ۲۰۱۳، پشتیبانی از اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی را به سیستم‌عامل موبایل خود اضافه کرد. اپل سپس از ماه فوریه‌ی ۲۰۱۵ از توسعه‌دهندگان درخواست کرد نسخه‌ی ۶۴ بیتی اپلیکیشن‌های خود را در اپ‌استور منتشر کنند.
در واقع تلاش اپل برای از رده خارج کردن اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی هم‌زمان با انتشار آی‌او‌اس ۹ آغاز شد. در آن زمان اپل به کاربران هشداری مبنی بر اینکه اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی می‌توانند باعث کم شدن سرعت دستگاه شوند، نشان می‌داد. حال این هشدارها در آی‌او‌اس ۱۰.۳ بیشتر شده‌اند. در ادامه نمونه‌ای از این هشدار را برای اپلیکیشن Waterslide مشاهده می‌کنید.
از آی‌او‌اس ۱۰.۲.۱:
Waterslide شاید باعث کند شدن آیپد شما شود. 
توسعه‌دهنده‌ باید برای بهبود سازگاری این اپلیکیشن، آن را به‌روزرسانی کند.
و در آی‌او‌اس ۱۰.۳ بتا ۱:
Waterslide باید به‌روزرسانی شود.
این اپلیکیشن در نسخه‌های بعدی آی‌او‌اس کار نخواهد کرد. توسعه‌دهنده‌ی این اپ باید آن را به‌روزرسانی کند تا با نسخه‌های بعدی آی‌او‌اس سازگاری داشته باشد.
اسمیت همچنین به این نکته اشاره کرده است که به نظر می‌رسد پردازنده‌های آینده‌ی اپل کلا از اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی پشتیبانی نخواهند کرد. این اقدام برای بهبود عملکرد دستگاه، چه برای توسعه‌دهندگان و چه برای کاربران مفید خواهد بود.‌
هدف اپل این است که حذف اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی به‌صورت تدریجی انجام شود تا بدین ترتیب کاربران اثر این تغییر روند را احساس نکنند. اما در این شرایط توسعه‌دهندگان باید پیش از اینکه اپل اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی را از رده خارج کند، نسبت به آپدیت اپ‌های خود اقدام کنند.
این تغییر در حالی مد نظر قرار گرفته که پیش از این اپل جزئیاتی در مورد برنامه‌های خود برای حذف اپلیکیشن‌های مشکل‌دار و به‌روز نشده اعلام کرده است. هدف این برنامه این است که به‌جای تمرکز بر تعداد اپلیکیشن‌ها، تمرکز بر کیفیت اپ‌ها معطوف شود. کمپانی اپل برنامه‌ی مورد بحث را در سپتامبر سال گذشته مطرح و یک ماه بعد اعلام کرد که نزدیک به ۵۰ هزار اپلیکیشن را از اپ‌استور حذف کرده است.
نظر شما در این مورد چیست؟