صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرد

اسپانیا، رتبه اول دنیا در رقابت گردشگری

در جدیدترین گزارش مجمع جهانی اقتصاد، اسپانیا در صدر کشورهای جهان با بالاترین شاخص رقابت‌پذیری در عرصه گردشگری و سفر قرار دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، در این گزارش که هر دو سال یک‌بار توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر می‌شود، شاخص رقابت‌پذیری در عرصه گرشگری و سفر بر اساس مجموعه‌ای از فاکتورها و سیاست‌هایی تعیین می‌شود که به رشد پایدار صنعت گردشگری و سفر کمک می‌کند. 
در گزارش سال ۲۰۱۷، پس از اسپانیا که برای دومین‌بار پیاپی در صدر رتبه‌بندی شاخص رقابت‌پذیری گردشگری و سفر قرار دارد، کشورهای فرانسه، آلمان، ژاپن، بریتانیا، آمریکا، استرالیا، ایتالیا، کانادا و سوئیس در رتبه‌های دوم تا دهم جای گرفته‌اند.
در میان کشورهای آسیایی، ژاپن که در رتبه چهارم قرار گرفته، بهترین عملکرد را به نام خود ثبت کرده و پس از آن کشورهای هنگ‌کنگ (۱۱)، سنگاپور (۱۳) و چین (۱۵) به ترتیب بهترین رتبه‌ها را از حیث شاخص جهانی رقابت‌پذیری گردشگری در آسیا دارند و ایران نیز در در رتبه‌بندی جهانی جایگاه ۹۳ را دارد.
نیجریه، مالی، سیرالئون، موریتانی، کنگو، چاد و یمن از جمله کشورهایی هستند که نازل‌ترین رتبه‌ها را در میان ۱۳۶ کشور جهان به خود اختصاص داده‌اند.
در میان کشورهایی که بیشترین رشد را از سال ۲۰۱۵ تا کنون در گزارش جهانی رقابت‌پذیری گردشگری و سفر داشته‌اند، کشور ژاپن با رتبه جهانی ۴ و با پنج پله صعود نسبت به دو سال پیش، در رتبه نخست قرار گرفته و کشورهای آذربایجان و تاجیکستان نیز با رتبه‌های جهانی ۷۱ و ۱۰۷ و رشد ۱۳ و ۱۲ پله‌ای نسبت به سال ۲۰۱۵ در مکان دوم و سوم کشورهای جهان با بیشترین رشد در این زمینه قرار دارند.
ویتنام، الجزایر، بوتان، گابُن، کره جنوبی، مصر، پرو، هند، مکزیک، چاد و آلبانی نیز دیگر کشورهایی هستند که رشد قابل ملاحظه‌ای را در این زمینه طی دو سال اخیر به ثبت رسانده‌اند.
در منطقه خاورمیانه و آفریقا، امارات متحده عربی با قرار گرفتن در رتبه‌ جهانی بیست‌وچهارم بهترین عملکرد را از لحاظ رقابت‌پذیری گردشگری و سفر داشته است. زیرساخت‌های فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، قیمت‌های پائین‌، بهبود نسبی از لحاظ فضای باز بین‌المللی و همچنین پرداختن بیشتر به مقوله میراث فرهنگی از جمله دلایلی هستند که کشور امارات متحده عربی توانسته بواسطه آن‌ها شرایط بهتری برای توسعه صنعت گردشری و سفر مهیا کرده است. با این وجود بهره‌برداری نکردن از منابع فرهنگی و از سوی دیگر فضای نسبتا امنیتی از جمله مهمترین مشکلات این کشور هستند.
اما در منطقه خاورمیانه پس از امارات، کشورهای قطر و بحرین جایگاه دوم و سوم را در اختیار دارند و ایران نیز بالاتر از لبنان، کویت و یمن و پس از عربستان، عمان و اردن در جایگاه هشتم قرار گرفته است.
در گزارش مجمع جهانی اقتصاد از شاخص رقابت‌پذیری گردشگری و سفر به بررسی وضعیت کشورهای مختلف جهان از لحاظ فاکتورهای مختلف دخیل در صنعت گردشگری نیز پرداخته شده است. به عنوان نمونه، از لحاظ محیط مناسب اقتصادی برای رشد گردشگری کشور هنگ‌کنگ در رتبه اول جهانی قرار دارد و پس از آن سنگاپور، سوئیس، بریتانیا، امارات، قطر، لوکزامبورگ، نیوزلند، فنلاند و نروژ در رتبه‌های دوم تا دهم قرار دارند. ایران نیز پس از مصر و بالاتر از اسلواکی رتبه ۷۹ را در این بررسی در اختیار دارد.
فنلاند، امارات و ایسلند سه کشوری هستند که دارای بهترین شرایط امنیتی و ایمنی برای توسعه گردشگری هستند و عمان، هنگ کنگ، سنگاپور، نروژ، سوئیس، رواندا و قطر نیز دیگر کشورهایی هستند که این حیث بهترین شرایط برای رشد و توسعه صنعت گردشگری و سفر دارند و ایران نیز ار این ۸۷ است.
از نقطه نظر سلامت و بهداشت آلمان، لیتوانی و اتریش بهترین شرایط ممکن را برای توسعه گردشگری دارند و جایگاه اول تا سوم فاکتور منابع انسانی و بازار کار نیز در اختیار کشورهای ایسلند،‌ سوئیس و دانمارک قرار دارد و ایران نیز رتبه ۱۰۵ را داراست.
اما از لحاظ اولویت سفر و گردشگری کشورهای مالت، سنگاپور، ایسلند، موریس، اسپانیا، جامائیکا و جمهوری دومنیکن بالاترین رتبه‌ها را در میان ۱۳۶ کشور جهان در اختیار دارند و ایران نیز ۱۱۷ است و با توجه به فاکتور زیرساخت خدمات گردشگری نیز اتریش، اسپانیا، آمریکا، پرتغال، کرواسی و سوئیس صدرنشین هستند (رتبه ایران ۱۱۶).
همچنین کانادا، آمریکا، امارات، استرالیا و هنگ‌کنگ در صدر کشورهایی قرار دارند که دارای مناسب‌ترین زیرساخت‌های حمل ونقل هوایی برای توسعه گردشگری هستند (رتبه ایران ۸۹) و از لحاظ زیرساخت‌های بنادر و راه‌های زمینی نیز هنگ‌کنگ، سنگاپور، هلند، سوئیس، آلمان، بلژیک و فرانسه صدرنشین هستند (رتبه ایران ۷۵).