صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مقام مسئول در معاونت زنان ریاست جمهوری:

زنان صرفا برای مشارکت در شوراها،‌ اشتباهات برخی مردان را تکرار نکنند

معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: نباید زنان صرفا برای مشارکت بیشتر در انتخابات شوراها، اشتباهات برخی مردان را در این فرایند تکرار کنند
 معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: نباید زنان صرفا برای مشارکت بیشتر در انتخابات شوراها، اشتباهات برخی مردان را در این فرایند تکرار کنند که گاهی بدون تخصص مرتبط، خود را شایسته حضور در جایگاهی تخصصی می بینند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا ، اطهره نژاد افزود: زنان باید قبل از هر چیز به وظایف شوراها آشنا باشند، ضرورت و اهمیت وجود چنین جایگاهی را به درستی دریابند و قبل از اینکه مردم به ارزیابی آنان بپردازند؛ هر فرد به ارزیابی خود بپردازد که آیا تخصص کافی برای برخورد با مسائل مرتبط با سیستم شهر که مجموعه ای در هم تنیده از سیستم های اجتماعی و اکولوژیکی است، دارد یا خیر. 
نژادی خاطرنشان کرد: بنابراین تخصص، تجربه کاری و روحیه کار تیمی در عین حفظ استقلال اندیشه و صاحب نظر بودن از مهمترین خصوصیاتی است که فرد باید در خود برای نامزد‌(کاندیدا) شدن جهت چنین جایگاهی داشته باشد.
این مقام مسئول در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری اظهار امیدواری کرد که زنان با حضور تخصصی و موثر اعتماد جامعه را به توانمندی خود بالا ببرند که همین گونه نیز خواهد بود.
وی درباره شاخص هایی که زنان می توانند در این انتخابات شرکت کنند، اظهار کرد: در انتخابات شوراهای شهر و روستا، تفاوتی بین زن و مرد و در ویژگی های مورد نیاز برای کاندیدا شدن وجود ندارد. 
معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری همچنین درباره تاثیر حضور زنان در شوراها نیز گفت: وقتی جامعه از اقشار و گروه های مختلف زنان و مردان تشکیل شده است و در عین انسجام و هماهنگی از تنوع و ناهمگونی درونی به سبب نیازها، خواسته ها و رفتارهای مختلف برخوردار است، پس برنامه ریزی نظارتی بر مدیریت شهر و روستا به عنوان سکونت گاه های انسانی نیز، نیازمند نگاه چند جانبه و در عین حال منسجم و تلفیقی است. 
نژادی ادامه داد: به طور قطع بررسی موضوعات و مسائل، تنها از نگاه مردان، مسائل مربوط به نیازها و خواسته های گروه های سنی زنان و دختران و اقشار گوناگون زنان را به خوبی و به کفایت در نظر نمی گیرد. 
وی خاطرنشان کرد: بنابراین همچنان که تاکید داریم شهر و روستا، پدیده هایی هستند که باید با تخصص های مکمل اجتماعی و اکولوژیکی به بررسی مسائل آنها پرداخت تا نظارت کاملا تخصصی انجام شود به همان اندازه باید توجه داشته باشیم که حضور زنان به بررسی دقیق تر موضوعات جنسیتی کمک خواهد کرد و ضروری است. 
وی درباره اینکه آیا با انتخاب زنان در شوراها در عرصه انتخاباتی می توان به شهردار بودن آنها امیدوار شد، نیز گفت: عرصه انتخاب شهرداران نیز مانند همه عرصه ها؛ از تصمیم گیری غالب مردانه متاثر است. نمی دانم این تصور که مدیریت اصلی هر عرصه ای حق مردان تلقی می شود به پشتوانه کدام رقابت سالم تخصصی شکل گرفته است و به صورت پیدا و پنهان، ادامه دارد. 
وی اضافه کرد: اما امیدواریم در این دوره از شورای شهر، شاهد حضور شهرداران زن در کلان شهرها، شهرهای متوسط و شهرهای کوچک باشیم؛ گمان نمی کنم شهرداری شهرداران زن، خاطره ناخوشایندی در ذهن شهروندان ایجاد کند؛ یک بار هم جسارت اعتماد داشته باشیم.
طبق آمارها، تعداد کل داوطلبان زن برای شوراهای شهر 6 هزار و 743 تن و تعداد کل داوطلبان مرد برای شوراهای شهر 48 هزار و 145 تن ، همچنین تعداد کل داوطلبان زن برای شوراهای روستا 11 هزار و 142 تن و تعداد کل داوطلبان مرد برای شوراهای روستا 221 هزار و 395 تن است .
انتخابات شهر وروستا روز 29 اردیبهشت همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود.