صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» ارزش 250 میلیارد دلاری خانه‌های خالی را بررسی می‌کند

انجماد سرمایه در بازار مسکن

آسیب‌شناسی رکود بازار مسکن برای پیدا کردن راهکارهای پایان رکود این بازار و جلوگیری از تکرار وضعیت مشابه، ضروری است و یکی از گره‌هایی...
مجتبی کاوه
 که در این بحث همچنان بسته باقی مانده، خانه‌های خالی از سکنه و سرمایه هنگفت راکد شده در آنهاست.
به گزارش کسب و کار نیوز وزیر راه و شهرسازی و دیگر مسئولان این وزارتخانه با وجود اذعان بر این معضل، تاکنون راهکاری برای حل آن ارائه نکرده‌اند و کارشناسان نیز معتقدند این گره تا سال‌ها بر اقتصاد کشور سنگینی خواهد کرد. 
سامانه شناسایی خانه‌های خالی راه‌اندازی خواهد شد
وزیر راه و شهرسازی، ارزش خانه‌های خالی را ۲۵۰ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: در این راستا طی هماهنگی با سازمان امور مالیاتی، سامانه شناسایی خانه‌های خالی راه‌اندازی خواهد شد. آخوندی گفت: اگر هر کدام از این خانه‌های خالی را به ارزش ۱۰۰هزار دلار در نظر بگیریم، در واقع ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بلااستفاده در کشور مانده است و حال در این شرایط باید سرعت بیشتری به این روند بدهیم؟ کل ارزش سهام بازار بورس کشور ۱۱۰ میلیارد دلار است، در حالی که ارزش خانه‌های خالی ۲۵۰ میلیارد دلار است. 
ابزار مالیات مشکل واحدهای مسکونی خالی را حل نمی‌کند
فردین یزدانی، مدیر علمی طرح جامع مسکن نیز با بیان اینکه وجود 2.5 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور یک بحث کلان ملی است و تنها به اقتصاد بازار مسکن برنمی‌گردد، گفت: توزیع ساخت در طرح جامع کلان‌شهری مانند تهران دیده نشده اما در این باره آسیب‌شناسی انجام شده است. وی ادامه داد: ساخت واحدهای لوکس در مناطق شمالی تهران در یک بازه زمانی انجام شد و حباب قیمتی در این واحدها شکل گرفت و امروز سرمایه کشورمان در این واحدها قفل شده است. یزدانی با اشاره به وجود 490 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در استان تهران اظهار داشت: این واحدهای خالی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد، یک دسته واحدهای مسکونی گران در مناطق شمالی شهر تهران هستند که قیمت‌های نجومی با متری 20 میلیون تومان دارند و تنها برای عده‌ای خاص ساخته شده‌اند. مدیر علمی طرح جامع مسکن افزود: بخش دیگر واحدهای مسکونی خالی در تهران مربوط می‌شود به واحدهای مسکونی منطقه 22 که به صورت فله‌ای ساخته شده‌اند و فاقد زیرساخت‌هایی مانند آب و برق و گاز هستند. وی ادامه داد: البته نباید فراموش کنیم که این آمار 490 هزار واحد متعلق به استان تهران است و شامل ویلاهای ساخته شده در مناطق خوش آب و هوای تهران مانند لواسان و دماوند و... می‌شود. مدیر علمی طرح جامع مسکن با اشاره به به کارگیری ابزاری مانند مالیات برای ورود واحدهای خالی به بازار مسکن گفت: اینکه اخذ مالیات از خانه‌های خالی ابزاری باشد برای کاهش این آمار سیاست درستی است اما نمی‌توان انتظار داشت که تمام واحدهای خالی از سکنه وارد بازار شوند. 
خالی ماندن خانه‌های لوکس به دلیل کاهش قدرت خرید 
رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز در پاسخ به این پرسش که این روزها اظهارات مختلفی از وجود خانه‌های خالی از سکنه عنوان می‌شود، آیا آماری از این واحدهای مسکونی در تهران وجود دارد، گفت: آمار دقیقی از وجود خانه‌های خالی از سکنه در شهر تهران وجود ندارد اما نکته‌ای که مهم است این است که بخش عمده‌ای از خانه‌های خالی از سکنه که این روزها مطرح می‌شود، مربوط به استان تهران و حاشیه شهر تهران است. وی افزود: بخش عمده‌ای از این آمار استان تهران مربوط به واحدهای مسکن مهر و واحدهای مسکونی حاشیه شهر تهران است که بنا به دلایلی خالی از سکنه باقی مانده‌اند. عقبایی با اشاره به اینکه وجود خانه‌های خالی از سکنه دلایل مختلفی دارد، گفت: طبق آمارهای منتشر شده، صدور پروانه‌های ساختمانی در سال 94 حدود 47 درصد و در بهار سال 95 حدود 17 درصد کاهش داشته است، بنابراین تولید مسکن افزایش پیدا نکرده است که بگوییم این خانه‌های خالی از سکنه به دلیل افزایش تولید بوده است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک اضافه کرد: البته وجود خانه‌های خالی از سکنه در شهرهای بزرگ عمدتا مربوط به واحدهای لوکس است، پس بنابراین وجود این واحدهای خالی از سکنه به دلیل کاهش قدرت خرید است. وی با تاکید بر اینکه خریدار بالقوه مسکن در بازار زیاد است، اما خریدار بالفعل و دارای قدرت خرید، کم است، اظهار داشت: شک نکنید که تولید مسکن همواره از نیاز و تقاضا عقب بوده است، پس وقتی تعداد خانه‌های خالی از سکنه همواره رشد دارد به دلیل تولید مسکن بیش از تقاضا نیست، بلکه به دلیل کاهش قدرت خرید است. 
افقی برای حل معضل خانه‌های بدون متقاضی دیده نمی‌شود
یک کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است وزارت راه و شهرسازی راهکاری برای حل معضل خانه‌های بدون متقاضی ندارد و این مشکل تا سال‌ها بر اقتصاد ایران سایه خواهد انداخت. بهزاد احمدی با بیان اینکه عمده خانه‌های بدون متقاضی که موجب راکد شدن سرمایه‌ها و رکود ساخت و‌سازشده است در تهران و کلان‌شهرها قرار دارد، به «کسب‌وکار» گفت: دست به دست کردن واحدهای متراژ بالا زمانی رونق می‌گیرد که وضع مالی طبقه مرفه بهتر شود و آنها اقدام به خرید خانه با متراژ بالاتر کنند یا اینکه سرمایه‌گذاران احساس کنند افق مناسبی برای رشد بازار مسکن درپیش است و سرمایه‌های خود را به این بازار بیاورند و به امید سود خانه‌های لوکس را خریداری کنند. به گفته وی، این شرایط در افق امسال و حتی سال آینده بازار مسکن هم دیده نمی‌شود و بر این اساس خوش‌بینی به حل این معضل با واقعیت‌های بازار تطابق ندارد.