صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

محرک جدید برای رونق صنعت سیمان

صنعت سیمان ایران مثل کودکی که ناگهان رشد کند و لباس‌هایش تنگ شود، در مرزهای کشورمان نمی‌گنجد...
مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز،  این صنعت، طی یک دهه اخیر افزایش ظرفیت تولید غیراصولی داشته و در یکی دو سال گذشته با مشکل مازاد تولید و کمبود تقاضا دست و پنجه نرم می‌کند. از سوی دیگر رکود ساخت و‌ساز و کمبود منابع دولت برای راه‌اندازی طرح‌های عمرانی هم مزید بر علت شده تا کارخانجات سیمان با رکود مواجه شوند. حالا خبر رسیده که مجوز افزایش قیمت سیمان به فعالان این صنعت داده شده تا محرکی باشد برای افزایش تولید و رونق کسب وکارشان. کارشناسان معتقدند این افزایش تولید می‌تواند محرک صنعت سیمان باشد اما شرایطی برای تحقق این امر لازم است. 
سیمان 15 درصد گران شد
طبق مصوبه جدید انجمن سیمان، قیمت سیمان در کشور افزایش یافت به‌طوری که نسبت به نرخ‌های مصوب قبلی که مربوط به سال 93 است، 15 درصد رشد داشته است. مصوبه قبلی تعیین قیمت سیمان مربوط به 31 خرداد 93 بود که البته بعد از آن، به دلیل رکود در ساخت و‌ساز این افزایش قیمت چندان لحاظ نشد و کارخانه‌ها محصول خود را با تخفیف به مشتریان عرضه می‌کردند. حال پس از گذشت حدود سه سال، تصمیم جدیدی برای تعیین قیمت سیمان گرفته و بر این مبنا قیمت این محصول 15 درصد افزایش یافته است. 
افزایش قیمت سیمان با هماهنگی نهادهای مسئول بوده است
عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن سیمان در این مورد اظهار داشت: در سال‌های 94 و 95 به دلیل رکود ساخت و ساز، سیمان با تخفیف عرضه می‌شد زیرا توان تولید داخل حدود 80 میلیون تن بود اما نیاز کشور کمتر از این رقم بود و در نتیجه کارخانه‌های داخلی برای صادرات سیمان و همچنین عرضه این محصول با تخفیف در داخل اقدام کردند. وی تصریح کرد: در سال 95 تخفیف‌های فروش سیمان به مرور حذف شد و در عین حال افزایش قیمتی نیز نداشتیم و در اواسط سال گذشته نیز برای کاهش منافع واسطه‌ها، قیمت تحویل در مقصد بر اساس نرخ پایه 93 و کرایه حمل اعلام شد. شیخان ادامه داد: اواخر سال 95 با توجه به اینکه قیمت عرضه سیمان در کارخانه مورد قبول سازمان حمایت نبود، این مساله مورد بازنگری قرار گرفت و با مهندسی معکوس، حداکثر قیمت فروش درب کارخانه مشخص شد که این نرخ به صورت یک نرخ مشورتی به کارخانه‌ها اعلام شده اما در اجرای آن مختار هستند. وی تصریح کرد: به این ترتیب قیمت فعلی سیمان در مقایسه با قیمت شهریور 95 که بر مبنای هزینه حمل تعیین شده بود، 4 تا 5 درصد افزایش داشته است. شیخان در پاسخ به این سوال که قیمت‌های فعلی نسبت به نرخ مصوب سال 93 چه میزان افزایش یافته است؟ گفت: نسبت به آن زمان، افزایش 15 درصدی داریم. دبیر انجمن سیمان با تاکید بر لزوم حمایت از کارخانه‌های تولید سیمان، گفت: با تعطیل شدن هر کارخانه 300 شغل مستقیم و یک هزار شغل غیرمستقیم را از دست می‌دهیم، به همین دلیل باید از تولیدات داخل حمایت شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا مصوبه جدید قیمت‌گذاری سیمان با تایید وزارت صنعت یا سازمان حمایت صادر شده است؟ گفت: طبق تصمیمی که در سال 94 گرفته شد، سیمان از قیمت‌گذاری دولتی خارج شد و تعیین قیمت این محصول بر اساس عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد. شیخان در پاسخ به این سوال که درنهایت باید برای اعمال نرخ مصوب با سازمان حمایت و وزارت صنعت هماهنگ باشید، آیا این هماهنگی صورت گرفته است؟ گفت: ما با همه جا هماهنگ کرده‌ایم، هم وزارت صنعت و هم سازمان حمایت. همه را از این مساله مطلع کرده‌ایم. به گفته وی، در حال حاضر صنعت سیمان با بیش از 75 درصد ظرفیت خود فعال است. 
صنعت سیمان با مازاد تولید مواجه است
یک کارشناس صنعت سیمان با بیان اینکه افزایش قیمت می‌تواند محرکی برای این صنعت درگیر رکود باشد به «کسب وکار» گفت: البته استقبالی که فعالان بازار سرمایه از این خبر کردند چندان گرم نبود و با وجود افزایش قیمت سیمان، قیمت سهام 13 کارخانه از 22 کارخانه سیمان در روز اعلام خبر همچنان منفی بود.
 این امر نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران افق پیش روی صنعت سیمان را همچنان غبارآلود می‌بینند. رامین قراخانلو، علت بدبینی سرمایه‌گذاران نسبت به این صنعت را چنین توضیح داد: صنعت سیمان با مازاد تولید مواجه است و این مازاد در برنامه‌های کوتاه‌مدت قابل جذب شدن به طرح‌های عمرانی و بخش ساخت‌وساز نیست. از سویی صادرات این محصول هم دچار مشکلاتی است که بازار عمده ما یعنی عراق طی 2 سال اخیر، به روی سیمان ایرانی بسته شده و رایزنی‌های صورت گرفته هم نتوانست این قفل را بازکند. این کارشناس با بیان اینکه افزایش قیمت به شرطی می‌تواند محرک صنعت باشد که تقاضا را هم با سیاست‌های حمایتی تحریک کنیم، افزود: کشور ما ظرفیت مناسبی برای مصرف سیمان در بخش‌های عمرانی دارد و اگر ساخت‌و‌ساز در بافت‌های فرسوده و نوسازی روستاها فعال شود تقاضای سیمان افزایش می‌یابد. همچنین اگر قیر طبق برنامه‌های دولت سهم کمتری در جاده‌سازی داشته باشد و سیمان جایگزین آن شود هم می‌توان تقاضا را در صنعت سیمان بیش از پیش افزایش داد.