صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب و کار» بررسی می کند

هر استارت‌آپ حداقل ۷ شغل مستقیم ایجاد می‌کند

فعالیت شرکت‌های نوپا در حوزه فناوری را می‌توان از مهم‌ترین اتفاقات سال‌های اخیر دانست...
شایلی قرائی
 که این موضوع در سطح جامعه حاشیه‌های متعددی نیز به همراه داشته است.
به گزارش کسب و کار نیوز، استارت‌آپ چیزی نیست جز کارآفرینی اما کارآفرینی به شیوه نوین. مفاهیم استارت‌آپ ریشه در مفاهیم کارآفرینی دارد. با این تفاوت که با گسترش روزافزون علم و اشباع بسیاری از حوزه‌های کسب و کار برخی از پارامترها در کارآفرینی بیش از پیش پررنگ‌ شده و از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. 
بر این اساس دولت نیز بخش قابل توجهی از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در زمینه ایجاد اشتغال را به حوزه فاوا معطوف کرده اما با این وجود همچنان مواردی مانند خلأ قانونی یا اشکال تراشی‌های کسب و کارهای سنتی یا مباحثی مانند وضعیت پرداخت بیمه و مالیات این شرکت‌ها از جمله مشکلات پیش روی فعالان این عرصه به شمار می‌رود. اگرچه در میان این شرکت‌ها بیشترین حواشی درباره نرم‌افزارهای حمل و نقل شهری مانند اسنپ و تپ‌سی رخ داد اما همین موضوع کافی بود تا حساسیت‌ها در زمینه فعالیت‌ استارت‌آپ‌ها بیش از پیش شود و مسئولان مختلف از اعضای شورایعالی فضای مجازی گرفته تا وزارتخانه‌های متعدد و مجلس به فکر یافتن راهکارهایی برای حل مشکلات این بخش باشند. 
در این میان در آخرین ماه‌های سالی که گذشت به میزبانی وزارت ارتباطات، جلسات متعددی در این خصوص برگزار شده و با حضور فعالان بخش خصوصی از مسئولانی مانند برخی وزرا یا معاونت علمی ریاست‌جمهوری دعوت شد تا در نشست‌هایی مشترک درباره معضلات این حوزه گفتگوهای جامعی صورت گیرد و امکانی برای تدوین پیش‌نویس‌های قانونی و رفع معضلات فعالان این بخش فراهم شود. 
در این نشست‌ها فعالان این بخش از مواردی چون عدم رعایت قانون کپی رایت، بحث مالیات و بیمه، خلأهای قانونی و پیگیری‌های قضایی به‌عنوان بخشی از مشکلات خود نام بردند. فیلترینگ یک‌باره و بدون تذکر سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها نیز از دیگر مشکلاتی بود که از سوی فعالان این عرصه عنوان شده و از سوی وزیر دادگستری از آن به‌عنوان عامل مرگ سایت‌ها و ضربه فنی شدن آنها یاد شد. 
وزیر ارتباطات نیز در این نشست‌ها با تاکید بر تلاش مسئولان مختلف دولت برای حل مشکل کسب و کارهای نوپا اظهار کرد: پیشرفت کار استارت‌آپ‌ها طی یک تا دو سال گذشته آنقدر سریع بوده که بخش‌های مختلف جامعه فرصت تطبیق پیدا کردن با این شرکت‌ها را نداشته‌اند. اکنون ما تردید نداریم که می‌توان در این حوزه مصوبات مختلفی داشته و مشکلات این بخش را حل کرد اما باید توجه داشت که برای رسیدن به این هدف لازم است دیدی جامع داشته باشیم تا مصوبه‌ای در دولت تدوین شود که تمام جوانب موضوع را مدنظر داشته باشد. 
واعظی در عین حال تاکید کرد: قطعا سیاست دولت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب و کارهای نوست و اکنون اختلاف نظری در این زمینه میان اعضای دولت وجود ندارد البته تاکید دیگر ما آن است که حمایت از این کسب و کارها نباید موجب از بین رفتن کسب و کارهای سنتی شود. بر همین اساس دنبال راهکاری معقول هستیم تا هر دو بخش بتوانند فعالیت‌های خود را دنبال کنند. وی از فعالان این بخش نیز یاری جسته و از آنها خواست با همکاری وکلایی که به مشورت می‌گیرند، در حوزه کاری خود راهکارها و پیشنهاداتی را به دولت ارائه دهد تا بخش دولتی در تدوین قوانین مربوط به کسب و کارهای نوپا این پیشنهادات را مورد توجه قرار دهد. 
ایجاد 80 هزار شغل توسط کسب‌وکارهای نوپای حوزه IT در هندوستان
اشکان مدیری، کارشناس فناوری اطلاعات
اهمیت نقش استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا در توسعه اشتغالزایی را نمی‌توان انکار کرد. این فرآیند وقتی شروع به کار می‌کند به‌عنوان مثال در یک کسب‌وکار در حال توسعه به‌طور متوسط 7 نفر متخصص مشغول به کار خواهند شد و تعداد قابل‌توجهی نیز به‌طور غیرمستقیم در جریان فعالیت آن حضور پیدا می‌کنند. طبق ارزیابی‌های انجام شده یکی از مهم‌ترین ویژگی‌‌های کسب‌وکارهای نوپا، تاثیری است که بر اشتغال دارند. این کسب‌وکارها از طریق نوآوری و چابکی به پویایی اقتصاد کمک می‌کنند و شکل‌گیری آنها غالبا مبتنی بر خلق دانش و فناوری است. 
البته باید به این نکته توجه کرد که کسب‌وکارهای نوپا در شهرستان‌ها نیز با تکیه بر ظرفیت‌های بومی، ایجاد شده‌اند و علاوه‌بر موضوع ارزش‌آفرینی و تاثیری که بر اقتصاد منطقه خود دارند، می‌توانند در کاهش ناهنجاری‌ها نیز موثر باشند. اگرچه تاثیر فعالیت این کسب وکارها در توسعه اقتصادی کشورمان معلوم است اما در این زمینه در مقایسه با زیست‌بوم‌های توسعه یافته‌ای مانند آلمان یا کره‌جنوبی، چند سال فاصله مشاهده می‌شود و چشم‌انداز دقیقی از آینده در این زمینه وجود ندارد. باید به این مهم توجه داشت که استارت‌آپ‌ها هم مانند هر ‌کسب‌وکاری با ورود سرمایه‌گذار و حمایت‌های مختلف، موفقیت‌های بیشتری را به دست می‌آورند‌. استارت‌آپ‌های موفق می‌توانند علاوه‌بر بالابردن رقم سرمایه در گردش خود، میلیون‌ها شغل ایجاد کنند‌. 
در بیشتر این مشاغل، نسبت سرمایه‌ای که از جانب بازار سرمایه یا سرمایه‌گذاران خطرپذیر جذب شده است، در برابر ارزش تجاری آنها کمتر از 10 درصد است‌. به همین دلیل حتی در اوج بحران اقتصادی دنیا که اغلب صنایع گرفتار رکود بودند، استارت‌آپ‌های نوآورانه روندی روبه‌رشد داشته‌اند‌. 
برای مثال در کشوری مانند هندوستان 80 هزار شغل توسط کسب‌وکارهای نوپای حوزه فناوری اطلاعات در سال 2016 ایجاد شده است و برآورد می‌شود بین 1 تا 1.5  درصد از GDP ایالات متحده مربوط به کسب‌وکارهای نوپا باشد. 
توزیع بهتر ثروت در کنار افزایش تعداد افراد شاغل
رضا الیاسی، مدیر روابط عمومی یک استارت‌آپ 
استارت‌آپ‌ها با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در جوامع می‌توانند با فقر اقتصادی مبارزه کنند. این در حالیست که توزیع بهتر ثروت در کنار افزایش تعداد افراد شاغل، چشم‌اندازهای اقتصادی جدیدی را ایجاد خواهد کرد. استارت‌آپ‌ها می‌توانند نقشی به ‌مراتب فراتر از این در فرآیند استخدامی ایفا کنند و به استخدام زنان، اقلیت‌ها و حتی افراد معلول که از برابری شرایط استخدامی کنار مانده‌اند، کمک کنند. یک نکته مهم در این زمینه جوهره مدل توسعه استارت‌آپی است. در مدل استارت‌آپی رشد سریع و جهش یافته یک هدف اصلی است. استارت‌آپ‌ها به سرعت رشد می‌کنند و بزرگ می‌شوند و به همین دلیل در کوتاه و میان‌مدت تاثیر قابل توجهی بر فضای شغلی جامعه دارند. این در حالیست که مثلا شرکت‌های نوپا یا شرکت‌های SME که آنها هم براساس سیاست‌های دولت‌ها برای افزایش میزان اشتغال ایجاد می‌شوند مدل توسعه و رشد سریع ندارند یا اساسا قرار نیست، رشد کنند و صرفا در ابعادی کوچک باقی می‌مانند. 
نکته مهم در ایجاد اشتغال فراهم کردن فرصت شغلی متبحرانه و فضایی است که نیروی کار در آن رشد کند در غیر این صورت ایجاد اشتغال به تنهایی نمی‌تواند هدف‌های شغلی کشورها را تامین کند. استارت‌آپ‌ها در این زمینه هم موثرند چون می‌توانند با استخدام متخصصان سرشناس، کیفیت آموزش ارائه شده به نیروی کار بومی را افزایش داده و درنهایت توانایی‌های موجود در کشور را از حیث نیروی کار متبحر بهبود بخشند. 
اصلاح قوانین و مقررات حوزه کارآفرینی و اشتغال
بنفشه سلمانزاده ،کارشناس مرکز ملی فضای مجازی
یکی از مهم‌ترین گام‌های حمایتی، اصلاح قوانین و مقررات حوزه کارآفرینی و اشتغال و تربیت کارآفرینان جدید از طریق آموزش تخصصی و آموزش عالی است. این اقدامات می‌تواند محیطی مناسب و رقابتی برای شرکت‌های خصوصی آماده سازد. 
همچنین، حمایت از رخدادهایی مانند استارت‌آپ‌ ویکند که ایده‌ها و ایده‌پردازان جدید را به معرض نمایش و آزمون می‌گذارند، اهمیت زیادی در پرورش طرز فکر کارآفرینانه دارد. 
از طرفی با توسعه کارآفرینی در حوزه فضای مجازی، فراهم آوردن امکان صادرات محصولات و خدمات این حوزه، تهیه و تصویب قوانین حمایتی در قالب برنامه‌های توسعه کشور (مالی و اعتباری، مالیاتی، حقوقی، گمرکی، بیمه ای) توسعه شرکت‌های دانشگاهی و دانش بنیان و توسعه نظام آموزشی برای آشنایی با مباحث کارآفرینی به توسعه و تقویت فضای شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها کمک قابل توجهی خواهد کرد. 
از سوی دیگر، اگر استارت‌آپ‌ها بتوانند آنقدر درآمدزایی کنند که بر هزینه‌های خود فائق آمده و به سوددهی برسند یا سهام‌شان در بازار بورس به فروش برسد، دیگر استارت‌آپ تبدیل به یک کسب‌وکار شده و از حالت نوپایی خارج می‌شود. برخی مزیت‌های کشورمان که آن را تبدیل به مقصد مناسبی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های بین‌المللی کرده شامل ضریب نفوذ بالای اینترنت، موبایل و اینترنت موبایل در کشور، جوان بودن جمعیت به‌ویژه فارغ‌التحصیلان فنی، بهره‌برداری از تکنولوژی 3G و فراهم شدن زیرساخت‌های تجارت الکترونیک می‌شود. 
 اما باید توجه داشت هر استارت‌آپ چرخه حیاتی دارد که از زمان تحقیق و پرورش ایده تا بلوغ را دربرمی‌گیرد و احتمال شکست استارت‌آپ به‌خصوص در مراحل اولیه بسیار زیاد است.
 اقداماتی چون اصلاح قوانین و مقررات حوزه کارآفرینی و اشتغال و تربیت کارآفرینان جدید از طریق آموزش تخصصی و آموزش عالی می‌تواند محیطی مناسب و رقابتی برای شرکت‌های خصوصی آماده کند. همچنین، حمایت از رخدادهایی مانند استارت‌آپ‌ ویکند که ایده‌ها و ایده‌پردازان جدید را به معرض نمایش و آزمون می‌گذارند، اهمیت زیادی در پرورش طرز فکر کارآفرینانه دارند.