صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» سهم بهره‌وری از رشد اقتصادی را بررسی می کند

ارتقای بهره وری با دانش بنیان ها

سازمان ملی بهره‌وری به تدوین هفت برنامه برای رشد بهره‌وری پرداخته است که این برنامه‌ها قرار است در چند بخش بهره‌وری سبز، بهره‌وری...
در نظام اداری کشور، بهره‌وری انرژی و بهره‌وری آب تهیه و تدوین شود.
به گزارش کسب و کار نیوز،  بر همین اساس لازم است موضوع بهره‌وری را با توجه به پیش نیازهای آن در کشور و سهمی که در رشد اقتصادی دارد مورد بررسی قرار دهیم 
رئیس سازمان اداری و استخدامی با اشاره به سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی گفت: از رشد8  درصدی اقتصاد ایران، 2.8  درصد باید از طریق بهره‌وری تامین شود. 
جمشید انصاری در پنجاه و نهمین اجلاس شورای حکام سازمان بهره‌وری آسیایی گفت: در چند سال اخیر در بسیاری از سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران، مقوله بهره‌وری و ضرورت ارتقای آن، مورد تاکید قرار گرفته است که از جمله آنها، سیاست‌های کلی تدوین برنامه‌های توسعه اقتصاد، فرهنگی و اجتماعی کشور، سیاست‌های کلی نظام اداری و مدیریت کشور و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است که در آنها به موضوع بهره‌وری پرداخته شده و در این رابطه برنامه ملی ارتقای بهره‌وری در جمهوری اسلامی ایران به تصویب دولت رسیده که ذیل آن، مجموعه‌ای از طرح‌ها و پروژه‌های ارتقای بهره‌وری تعریف و اجرایی شده است. 
معاون رئیس‌جمهوری افزود: از سوی دیگر، در مواجهه با بحران‌هایی چون تحریم‌های ظالمانه علیه ایران به بهانه مقابله با برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای و تحولات بازار جهانی نفت، با توجه به ضرورت کاهش وابستگی اقتصاد ملی به نفت، طبعا تلاش برای ارتقای بهره‌وری به‌عنوان یک راهکار اساسی در مقابله با این شرایط مورد توجه برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران کشور بوده و سازماندهی مناسب‌تر سازمان ملی بهره‌وری ایران در این رابطه در دستور کار دولت قرار گرفته است. 
وی تصریح کرد: مبتنی بر برنامه جامع بهره‌وری کشور، سازمان ملی بهره‌وری ایران اقدام به تدوین هفت برنامه در زمینه ارتقای بهره‌وری در حوزه‌های مختلف از جمله بهره‌وری سبز، بهره‌وری در نظام اداری کشور، بهره‌وری انرژی و بهره‌وری آب کرده است که پس از تصویب هیات وزیران اجرایی خواهد شد. انصاری گفت: در نامگذاری سال جاری به عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از سوی رهبری معظم جمهوری اسلامی که جهت‌گیری حرکت سالانه کشور را مشخص می‌کند نیز، به وضوح اهمیت و جایگاه بهره‌وری در عرصه توسعه ملی و خلق فرصت‌های جدید مشاهده می‌شود. 
رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: در برنامه ششم توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور نیز که از امسال اجرا می‌شود که برای اجرا به مدت پنج سال تدوین شده، مقرر شده است حداقل 2.8 واحد درصد از متوسط رشد سالانه 8 درصدی پیش‌بینی شده برای اقتصاد کشور، در سال‌های برنامه از محل ارتقای بهره‌وری کل عوامل تولید محقق شود و در ماده (۵) این برنامه کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور مکلف به اجرای چرخه مدیریت بهره‌وری شده‌اند. 
وی اظهار داشت: همچنین، سازمان ملی بهره‌وری ایران در راستای سازماندهی حرکت بهره‌وری در کشور تعاملات مستمر و پایداری را با کمیته‌های بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی که متولیان پیشبرد برنامه‌های بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی هستند، برقرار کرده است و همچنین اقدامات لازم را در زمینه ارائه کمک‌های فنی، مشاوره‌ای و آموزشی به استان‌های ۳۱ گانه کشور به عمل آورده به علاوه این سازمان از طریق تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های سنجش بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی کشور اقدامات پایه‌ای و اساسی در زمینه اندازه‌گیری بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی برای ورود به عرصه تحلیل و برنامه‌ریزی ارتقای بهره‌وری آنها در حال انجام است. انصاری گفت: توجه به سهم بالای هزینه‌های مصرفی و سرمایه‌ای بخش دولتی از تولید ناخالص داخلی و سهم بالای بودجه بخش خدمات عمومی در بودجه عمومی کشور و نقش این خدمات در بهبود و ارتقای رفاه اجتماعی، بهبود بهره‌وری در این بخش به‌عنوان یکی از اهداف اساسی سازمان اداری و استخدامی کشور و به تبع آن سازمان ملی بهره‌وری ایران مدنظر قرار گرفته است. 
به گزارش مهر، وی اظهار داشت: بر این اساس، توجه به کارایی و اثربخشی مجموعه فعالیت‌های انجام شده در بخش دولتی و بهبود مستمر آن، یکی از دغدغه‌های مهم است. به همین منظور، همگام با سازمان بهره‌وری آسیایی، سازمان ملی بهره‌وری ایران نیز ارتقای بهره‌وری در بخش دولتی را به‌عنوان یک رویکرد اصلی در دستور کار قرار داده است. در این رابطه ج. ا. ا هم‌اکنون یکی از کشورهای منتخب در طرح پایلوت سنجش بهره‌وری بخش دولتی با تاکید بر خدمات بهداشت و درمان و خدمات آموزشی دولتی است. 
محسن بهرامی ارض‌اقدس، عضو اتاق بازرگانی تهران
حذف کارهای زائد
اقدامات زیادی باید انجام بگیرد. مرحله اول این است که ما کارهای زائد که ارزش افزوده ای در بر ندارند را حذف کنیم، مانند: انبار کردن کالا که هزینه‌ها را بالا می‌برد. مرحله دیگر انجام دادن کارها از همان اول به صورت درست یا استفاده از روش‌های چیدمان منظم به‌طوری که یک نفر بتواند به تنهایی از چند ماشین استفاده کند یا کارها را با چند نیروی خاص انجام داد. اقدام دیگر این است که از ضایعات جلوگیری کنیم برای مثال از انجام همین کارهایی که هیچ ارزش افزوده اضافی ندارد پرهیز کنیم و آنها را به یک حد متناسب برسانیم. اقدام دیگر درگیر شدن همه افراد به کار است یعنی همه پرسنل در سه بخش نظام پیشنهادات، و حلقه‌های کیفیت و یکی هم تعمیرات پیشگیرانه درگیر شوند و همه با هم در انجام یک کار شریک شوند. البته تحقق رشد بهره‌وری نیاز به آموزش‌هایی از سوی رسانه‌ها نیز دارد به‌طوری که مردم، کارگران و کارفرمایان اصول اساسی آن را یاد بگیرند. در حال حاضر خیلی از مراکز تولیدی برنامه‌ای برای این موضوع ندارند چرا که به اصول آن آشنا نیستند. توجه به چند موردی که گفته شد می‌تواند تا حدودی ما را در رسیدن به رشد اقتصادی از طریق بهره‌وری کمک کند.
حمیدرضا صالحی، عضو اتاق بازرگانی تهران
حرکت به سمت اقتصاد آزاد
 بحث بهره‌وری در برنامه‌های توسعه کشور همیشه مطرح بوده و اهمیت آن تا جایی است که تقریبا در هر برنامه توسعه 5 ساله گنجانده شده است. برای ارتقای شاخص بهره‌وری در کشور نیاز به اقداماتی است که یکی از این اقدامات تکیه بر پیشبرد برنامه‌های دانش‌بنیان است اما در کنار توجه به مشاغل دانش‌بنیان به‌طور کلی باید در موضوع توسعه به طرح تحقیق و توسعه توجه داشت و از سوی دیگر برای این بخش بودجه‌ای صرف کرد. 
باید به این اعتقاد رسیده باشیم که تحقیق و توسعه به معنای هزینه نیست بلکه به معنای سرمایه‌گذاری است در همه جای دنیا برای تحقق برنامه‌های توسعه‌ای و برای دسترسی به رشد بهره‌وری به این موضوع توجه می‌شود و سعی شده مسیر برای این مقصود هموار باشد. 
نمونه اقداماتی که می‌تواند ما را برای رسیدن به اهداف بهره‌وری هدایت کند گرفتن تشویق‌هایی برای این بخش و همچنین حرکت به سمت اقتصاد آزاد است اما متاسفانه در کشور ما اقتصاد یارانه‌ای بوده نه بهره‌ور به همین دلیل می‌بینیم که حامل‌های انرژی مثل مصرف انرژی در منزل ما بهره‌وری نیست. بنابراین به‌طور کلی برای تحقق بحث بهره‌روی دو اصل الزامی است یکی توجه به طرح‌های تحقیق و توسعه و دیگری حرکت به سمت اقتصاد آزاد.