صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

ویژه فروردین 1396

ماهنامه «دانش بنیان» شانزدهم منتشر شد

شانزدهمین شماره ماهنامه آموزشی، علمی، خبری و تحلیلی «دانش بنیان» ویژه فروردین ماه 1396 به چاپ رسید.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ در سال جدید که به شعار «اقتصاد مقاومتی؛ تولید-اشتغال» مزین شده است، نکته های زیادی در حوزه های مختلف اقتصادی و فرهنگی قابل طرح است که ما را به سمت تحقق شعار سال، رهنمون می کند. در این میان، «تغییر» محور اصلی خواهد بود چرا که مهم ترین پارامتری است که می تواند خواهان آن را به سمت بهتر شدن هدایت کند. 
رستاخیز علم
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، به رسم سال های گذشته، در آغاز سال جدید، پیامی منتشر کرده و در آن از دغدغه هایش برای تحول و توسعه علم و فناوری و زیست بوم کارآفرینی سخن گفته است. در بخشی از این پیام می خوانیم: «از خدای بزرگ تمنا دارم سال نو برای نخبگان و دانشگاهیان، سال «رستاخیزمعلم» باشد و هیچ گاه فراموش نکنیم؛ «علمی که ره به حق ننماید جهالت است». سال اقتصادی، تولید و اشتغال گرامی باد.»
تغییر پارادایم
اما پرویز کرمی سردبیر «دانش بنیان»، در سرمقاله شماره شانزدهم این ماهنامه، نکات مهمی را درباره ضرورت های سال جدید در حوزه اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی مطرح کرده است. او در یادداشت خود نوشته است: «همه آنها که آشنا با مباحث اقتصادی-سیاسی هستند، تایید می کنند که در این موقعیت خطیر، آن چیزی که می تواند بنیه های اقتصادی کشور را استحکام ببخشید و به ما در پیمودن راه آینده قدرت بدهد، تغییر پارادایم اقتصادی است. ما باید از اقتصاد مبتنی بر خام فروشی و مصرف عایدی آن فاصله بگیریم و به اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال رو بیاوریم. اتفاقا اقتصاد دانش بنیان هم در همین پارادایم مقاومتی می تواند معنای منحصر به فرد پیدا کند.»
ضمانت امنیت
علاوه بر یادداشت ها و گزارش ها و گفت وگوهای مختلفی که در این «دانش بنیان» 16 شاهد هستیم، گفت وگوهایی با محوریت موضوعات بکر و البته مهم در حوزه اقتصاد به ویژه اقتصاد مقاومتی در شماره جدید این ماهنامه پیش رو داریم. این بار تحریریه نشریه به سراغ حسین آبادیان پژوهشگر تاریخ رفته و با او تاریخ سرمایه گذاری قدرت های دنیا در ایران را به گفت وگو نشسته است. این پژوهشگر معتقد است: «وقتی امنیت سرمایه در دوران قاجار موجود نبود، ثروت ها به عنوان مثال به صورت سکه های طلا در زیرزمین مدفون می شد و حتی در بسیاری موارد ورثه نمی دانستند متوفی چه میزان ثروت داشته است. آفت دیگر، روحیه کاسب کارانه و دلالی بود؛ سرمایه گذاری امری است که پس از گذشت یک دوره زمانی نسبتا طولانی بازدهی پیدا می کند اما دلالی زود نتیجه می دهد و نیازی به انتظار نیست و کسب سود هم تقریبا در این نوع کسب، بیمه شده است. در نتیجه ثروتمندان در دوران قاجاریه ترجیح می دادند دلالی کنند تا در صنعتی معین سرمایه گذاری کنند.»
مهم ترین مانع
خانم زهرا کریمی از کارشناسان حوزه کسب و کار هم پای گفت وگو با شماره جدید «دانش بنیان» نشسته و گفته است که مهم ترین مانع بهبود فضای کسب و کار، وابستگی نفتی است. او در این گفت وگو بیان کرده است: «تجربه تاریخی نشان می دهد که در صورت بالا بودن درآمدهای نفتی، انحراف ها و اشتباهات در سیاستگذاری بیشتر خواهد بود. همچنین در زمانی که قیمت نفت پایین است، به دلیل کمبود درآمدهای ارزی با مشکلات دیگری روبه رو می شویم. یکی از مهم ترین مشکلاتی که در سال های اخیر با آن روبه رو بودیم این بود که با وجود درآمدهای بالای نفتی، واردات بالا و ارز ارزان، تولید عملا قدرت رقابتی خود را از دست داده بود. به نحوی که با نفرین منابع روبه رو شدیم.»
فرزند دوم
جمال رازقی جهمی از کارآفرینان فعال کشور هم در شماره شانزدهم «دانش بنیان» تجربه های جذابی را از روند کسب و کار خود در اختیار خوانندگان گذاشته است. او کسب و کار موفق امروزش را فرزند دوم خود می داند و درباره تجربه هایش می گوید: «ماشین آلاتی که به خدمت گرفتم ترکیبی از محصولات ژاپن، فرانسه، آلمان، هلند و اسپانیا بود. به سازنده ماشین آلات در هلند گفتم دستگاهی می خواهم که بتواند کوکوسبزی خانگی را به شکل صنعتی تولید کند. مدیرعامل هلندی پرسید کوکوسبزی چیست؟ رستورانی ایرانی در هلند پیدا کردم و آشبز آن رستوران روزهای متمادی به بخش تحقیق و توسعه آن کارخانه هلندی می رفت تا آن شرکت بتواند راهکارهای لازم را به ما بدهد.»
تضمین موفقیت
جوان های کارآفرین، حالا امروز جای خود در جامعه ایرانی حسابی فراخ کرده اند و هر روز درخشش های کاری بسیاری را از آنان شاهد هستیم. محسن طالب صاحب یکی از رویدادهای کارآفرینی فعال امروز کشور است که معتقد است موفقیت یک رویداد کارآفرینی، فقط یک ایده خوب نیست، بلکه موضوعات مهم دیگری هم مطرح است. او به افرادی که قصد استارتاپی شدن دارند، توصیه می کند: «پیش از هر اقدامی با چند استارت آپی گفت وگو و مشورت داشته باشند و اگر می توانند مدتی با آنها همکاری کنند. بسیاری از افراد بدون هیچ تجربه ای در این مسیر گام می گذارند که ممکن است با شکست روبه رو شوند. نباید فراموش کرد که استارت آپ موفق، فقط محدود به داشتن یک ایده خوب یا برخورداری از دانش برنامه نویسی نیست، بلکه برای داشتن یک استارت آپ موفق باید مدل تجاری و نگاه اقتصادی خوبی نیز داشته باشید.»
آچمز سارقان
مدیر توسعه یک سامانه فعال در کشور هم از تجربه یک استارت آپ که سارقان کالای دیجیتال را با آن آچمز کرده، با «دانش بنیان» به گفت وگو نشسته است. بهروز فتح آبادی به جوانان توصیه می کند: «قبل از هر چیز، روی بازار کاری که قصد دارند شروع کنند، تمرکز و مطالعه کنند و اعتبارسنجی روی آن حوزه را فراموش نکنند. بعد از آن اعضای تیم کاری را به درستی و با دقت انتخاب کنند. اعضایی که همگی یک هدف مشترک و مشخص داشته باشند.»
انگیزه انسانی
یک فعال حوزه کارآفرینی هم در گفت وگو با «دانش بنیان» معتقد است باید برای نیروی انسانی مان انگیزه ایجاد کنیم. مسعود دربندی معتقد است: «موضوع مهم این است که حوزه های کاری را طوری تعریف کنیم که در صنعت مخاطب داشته باشد و نیاز مخاطب به خدمات ما آنقدر جدی باشد که این ارتباط به درستی شکل بگیرد و ادامه پیدا کند.»
گفت وگو ها، یادداشت ها و گزارش های متعدد دیگری در شماره فروردین ماهنامه «دانش بنیان» آمده است که مخاطبان با داشتن نرم افزار کدخوان بروی موبایل های هوشمندشان، از فیلم ها، عکس ها و صوت های مختلف تعبیه شده در این نشریه، بهره مند شوند.
شانزدهمین شماره ماهنامه «دانش بنیان» به صاحب امتیازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی، در 132 صفحه ویژه فروردین ماه 1396 در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.