صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

روزنامه عرب نیوز عربستان

شرکت ملی نفت عربستان قیمت نفت خود برای شمال غرب اروپا را کاهش داد

روزنامه انگلیسی زبان عرب نیو عربستان اعلام کرد، شرکت ملی نفت این کشور (آرامکو) قیمت رسمی فروش نفت خود برای همه پایه ها را برای شمال غرب اروپا درماه مه (اردیبهشت-خرداد) در مقایسه با سایر قیمت های منطقه ای کاهش داد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا, آرامکو همچنین برای منطقه مدیترانه و برخی کشورهای آسیایی نیز چنین کرده است.
بر اساس فهرست بهای ماهانه آرامکو که در تاریخ پنجم آوریل (16 فروردین) منتشر شده است، این شرکت قیمت نفت خود برای آمریکا را افزایش داده است.
این شرکت دولتی همچنین نفت سبک عرب خود برای آسیا را 30 تا 45 سنت در هر بشکه کمتر از سایر معیارهای منطقه ای می فروشد.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست رسمی دهم آذرماه 1395 خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.
ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا اعضای اوپک به شمار می روند.
ایران، نیجریه و لیبی از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شده اند.
اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه 1395، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.
این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.
معاون نخست وزیر روسیه جمعه گذشته در کنفرانسی در مسکو گفت: توافق روسیه با اوپک برای کاهش عرضه نفت خام موجب افزایش قیمت به اندازه ای که انتظار می رفت، نشد.
«آرکادی دورکویچ» افزود: درحالی که این تواقق اواخر سال میلادی گذشته به مدت چند هفته موجب افزایش قیمت های نفت شد اما به دنبال آن تولید نفت شیل آمریکا و موجودی انبارهای نفت این کشور بالا رفت و متوسط قیمت نفت برنت دریای شمال که یک نفت پایه جهانی است را در سطح کمتر از 55 دلار در هر بشکه نگه داشت.
دو سوم نفت های جهان از جمله نفت اوپک بر اساس بهای نفت برنت قیمت گذاری می شوند.
این در حالی است که روسیه قیمت نفت را بین 55 تا 60 دلار در هر بشکه می خواهد.