صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مقام مسوول:

قیمت خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها در سال 96 تغییر نمی کند

مدیر دفتر مشارکت های غیر مردمی سازمان انرژی های نو ایران از ثبات قیمت خرید تضمینی برق انرژی های تجدیدپذیر در سال 96 خبر داد و گفت: تنها در صورتی که قیمت جهانی نفت دچار نوسانات اساسی شود، امکان تغییر نرخ ها وجود دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، سهم نیروگاه های تجدیدپذیر در سال 96 در حالی 600 مگاوات در نظر گرفته و برنامه ریزی شده که براساس آمارهای وزارت نیرو، ظرفیت کنونی نصب شده نیروگاهی کشور در بخش انرژی های تجدیدپذیر فقط یک درصد سبد انرژی کشور است و پیش بینی می شود در افق سال 1400 ظرفیت تولید انرژی نیروگاه های تجدیدپذیر به پنج هزار مگاوات برسد.
در این میان نرخ تضمینی خرید برق از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان، عامل اصلی توسعه انرژی های تجدیدپذیر در کشور است، به طوری که تغییرات متوالی این نرخ در سال های گذشته به دغدغه اصلی سرمایه گذاران تبدیل شده بود.
در همین پیوند، «محمدتقی زعفرانچی زاده» مدیر دفتر مشارکت های غیر مردمی سازمان انرژی های نو ایران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: مطابق برنامه ریزی انجام شده، قیمت خرید تضمینی برق تولیدی از انرژی های تجدیدپذیر در کشور در سال 96 تغییر نخواهد کرد و قیمت ها مشابه سال گذشته اعمال می شود.
این مقام مسوول به عنوان نمونه به برخی نرخ ها اشاره و اظهار کرد: نرخ خرید تضمینی برق نیروگاه های خورشیدی با ظرفیت 100 کیلو وات تا 10 مگاوات، چهار هزار و 900 ریال به ازای هر کیلو وات ساعت برق تولیدی، بین 10 تا 30 مگاوات چهار هزار ریال و بیش از 30 مگاوات سه هزار و 200 ریال در هر کیلو وات ساعت است.
وی با اشاره به رابطه و فرمول محاسبه نرخ ها، خاطرنشان کرد: مطابق مصوبه هیات وزیران سه آیتم هزینه های زیست محیطی آلایندگی ناشی از تولید هر کیلو وات ساعت برق با استفاده از سوخت های فسیلی، بهای سوخت صرفه جویی شده به ازای هر کیلو وات ساعت تولید برق تجدیدپذیر و هزینه تبدیل سوخت فسیلی به برق، در فرمول یاد شده لحاظ می شوند که سرجمع آنها نرخ اولیه و پایه خرید تضمینی برق تولیدی است.
زعفرانچی زاده ادامه داد: این نرخ بسته به نوع نیروگاه های تجدیدپذیر و ظرفیت آنها تغییر می کند، اما تقریبا طوری تنظیم شده که حاشیه سود یکسانی برای سرمایه گذاران ایجاد می کند.
وی یادآوری کرد: پیش از سال 94 نرخ خرید تضمینی برق به گونه ای بود که برای همه اقسام نیروگاه ها یکسان محاسبه می شد و همین موضوع اعتراضات زیادی از سوی سرمایه گذاران به همراه داشت؛ زیرا میزان تولید برق، هزینه تجهیزات و ... در هر مورد متفاوت است.
مدیر دفتر مشارکت های غیر مردمی سازمان انرژی های نو ایران بیان داشت: امروز این مساله مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته و نرخ ها با حاشیه سود مناسبی برای همه سرمایه گذاری ها در عرصه انرژی های تجدیدپذیر همراه است.
وی تصریح کرد: از آنجایی که آیتم های به کار گرفته شده در تعیین نرخ، همگی وابسته به قیمت نفت است، تنها با تغییر اساسی قیمت جهانی نفت امکان تغییر آنها وجود دارد.
** ورود 100 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر به شبکه تا پیش از پیک بار امسال
زعفرانچی زاده همچنین با اشاره به برنامه های سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) برای توسعه تجدیدپذیرها در کشور، اظهار داشت: سال گذشته حدود 100 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر وارد مدار شد که 50 درصد آن نیروگاه خورشیدی، 30 درصد بادی، پنج درصد در ریزتوده ها و 15 درصد از محل بازیافت تلفات حرارتی صنایع بود.
سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) از ادغام دو سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا) و سازمان انرژی های نو ایران (سانا) تشکیل شده است.
رییس جمهوری اسلامی ایران بیست و ششم بهمن ماه پارسال قانون اساسنامه سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) را برای اجرا به وزارت نیرو ابلاغ کرد.
مدیر دفتر مشارکت های غیر مردمی سازمان انرژی های نو ایران در ادامه تصریح کرد: تا پایان خرداد ماه امسال و پیش از ورود به پیک بار شبکه (اوج مصرف برق)، مقرر شده 100 مگاوات دیگر نیز وارد مدار شود که عملیات اجرایی آنها از اسفندماه گذشته آغاز شده است.
وی بیان داشت: پیش بینی وزارت نیرو بهره برداری از 600 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر جدید در سال 96 است که البته قطعیت بهره برداری از آنها منوط به فعالیت سرمایه گذاران بخش خصوصی است.
زعفرانچی زاده با اشاره به انعقاد بیش از هزار مگاوات قرارداد خرید برق از محل تجدیدپذیرها در سال 95، افزود: اکنون هزار و 500 مگاوات قرارداد خرید برق داریم که حدود 500 مگاوات آن مربوط به سال های گذشته (از سال 89 تاکنون) بوده، اما به بهره برداری نرسیده اند؛ با این وجود نزدیک به 700 مگاوات دیگر قراردادهای بسیار خوبی هستند.
وی گفت: با اجرایی شدن برجام شاهد افزایش ورود و حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور بودیم که در برخی پروژه های نیروگاه های تجدیدپذیر کشور به سرمایه گذاری پرداخته اند.
این مقام مسوول ادامه داد: بهره برداری از نیروگاه خورشیدی 14 مگاواتی همدان با همکاری آلمانی ها در ماه های گذشته و حضور سرمایه گذاران دیگری از ایتالیا، فرانسه، چین، ترکیه و حتی کشورهای عربی، از جمله دستاوردهای برجام در این حوزه است.
پیشتر «اکبر شعبانی کیا» معاون فنی و اجرایی سازمان انرژی های نو ایران اظهار داشت: در حالی که پیشتر سازمان حفاظت محیط زیست، هزینه های زیست محیطی را در این نرخ، 1500 ریال بابت هر کیلو وات ساعت برق تولیدی اعلام کرده بود، اما اکنون آن را به 680 ریال کاهش داده است.
وی خاطرنشان کرد: با این حال هنوز نرخ خرید تضمینی برق در ایران نسبت به بسیاری کشورها، جذاب است و دولت با وجود همه مشکلات موجود در تعیین نرخ خوب عمل کرده و باید همه دستگاه ها کمک کنند تا نرخ های جدید اعلامی تثبیت شود.
شعبانی کیا ادامه داد: اکنون در سازمان انرژی های نو، بوروکراسی اداری به حداقل رسیده و مجوز مورد نیاز برای فعالیت متقاضیان در کمتر از پنج روز صادر می شود.
وی اضافه کرد: در مقابل، سرمایه گذاران 6 ماه فرصت دارند مجوز زیست محیطی، مجوز اتصال به شبکه و موافقت زمین طرح خود را برای سانا بیاورند و پس از آن در یک هفته براساس مبلغی که وزارت نیرو اعلام کرده، قرارداد منعقد و به مدت 20 سال، سالیانه متناسب با نرخ ارز و نرخ تورم تعدیل می شود.
این مقام مسوول با اشاره به اعتراض های برخی افراد به قیمت ها، خاطرنشان ساخت: افردی که اعتراض داشته اند، فقط حاشیه سودشان کاهش داشته و قیمت های اعلام شده وزارت نیرو کماکان جذاب است.
در لایحه برنامه پنجساله ششم توسعه کشور ساخت 26 هزار مگاوات نیروگاه جدید برنامه ریزی شده است که 16هزار مگاوات آن با تبدیل نیروگاه های گازی موجود به سیکل ترکیبی، سه هزار مگاوات آن با ساخت نیروگاه های تولید پراکنده (DG) و تولید همزمان برق و حرارت (CHP) و پنج هزار مگاوات دیگر آن با ساخت نیروگاه های تجدیدپذیربادی و فوتوولتائیک (خورشیدی) تامین خواهد شد.
تحقق برنامه های یاد شده منوط به فعال شدن سرمایه گذار مربوطه و تامین به موقع ارز و ریال مورد نیاز است.