چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

احمدی پور:

96، سال توسعه گردشگری دریایی است

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: امسال توسعه گردشگری دریایی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه های این سازمان مدنظر قرار می‌گیرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ، «زهرا احمدی‌پور» روز شنبه درنشستی که با حضور معاون گردشگری این سازمان، مدیرانی از مناطق آزاد و مدیران‌کل میراث‌ فرهنگی چهار استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان برگزار شد، با تأکید بر عزم دولت برای توسعه گردشگری دریایی، افزود: «گردشگری دریایی ظرفیتی پنهان و نعمتی خدادادی است که باید از آن به‌نحو مطلوب استفاده کرد.»
معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه باید بسته‌های گردشگری دریایی هرچه سریع‌تر تهیه شود، گفت: «یکی از جذابیت‌های سفر دریایی آن است که حضور گردشگر بر روی آب و درون کشتی است؛ بر همین اساس و با توجه به وجود کشتی کروز در کیش می‌توان درخصوص برگزاری تور گردشگری با این کشتی برنامه‌ریزی کرد.»
احمدی‌پور افزود: «در برخی از تورهای گردشگری در نقاط مختلف دنیا به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که کشتی در ساحل یک شهر پهلو می‌گیرد و گردشگران برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری و آثار فرهنگی‌تاریخی آن شهر می‌روند و برای اقامت و استراحت به کشتی بازمی‌گردند.»
وی ادامه داد: «مقاصد جدید گردشگری باید به‌خوبی معرفی شوند، چراکه این کار یکی از اصلی‌ترین تکالیف ماست و اعتقاد دارم، اگر این اتفاق بیفتد، زمینه پیشرفت و توسعه آن‌ها هم فراهم می‌شود.»
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: «اگر قرار است فرایند توسعه از طریق گردشگری باشد باید برنامه‌های جدیدی تهیه و اجرا کنیم و در این میان، می‌توان از تجارب و مدل‌های بین‌المللی استفاده کرد.»
وی اضافه کرد: «یکی از ابعاد گردشگری ما گردشگری دریایی است که باید برنامه‌های متنوعی برای این نوع از گردشگری تدارک ببینیم و بسته‌های پیشنهادی مناسبی برای آن عرضه کنیم.»
معاون رئیس‌جمهوری یادآور شد: «علاوه‌بر استان‌های هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان و بوشهر که به ساحل و دریا دسترس دارند، استان‌هایی مانند خوزستان هم دارای ظرفیت‌هایی هستند که برای نمونه، می‌توان به رودخانه‌های این استان برای کشتی‌رانی اشاره کرد.»
وی با انتقاد از حصر دریا و سواحل شمال به‌دست برخی از دستگاه‌ها افزود: «دریا یکی از سرمایه‌های ملی است، اما در برخی از نقاط شمالی کشور این سرمایه ملی تبدیل به انبار اختصاصی برخی از دستگاه‌ها شده است.»
احمدی‌پور، با بیان اینکه یکی از نقاط آسیب‌پذیر ما بهره نبردن از ظرفیت مهمی به‌نام گردشگری دریایی است، افزود: «قبل از اینکه سواحل جنوبی زیبای ما به سرنوشت سواحل شمالی مبتلا شود، باید برنامه‌های جدید و متنوعی برای توسعه گردشگری در آن سواحل تدوین کنیم.»
این عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: «برگزاری تورهای دریایی می‌تواند باعث آشنایی هرچه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی با جاذبه‌های استان‌های جنوبی و توسعه گردشگری دریایی شود و ادارات و وزارتخانه‌ها می‌توانند در این مسیر، با برگزاری تورهایی برای کارکنان خود پیش‌قدم شوند.»
او گفت: «با توجه به تجربه بسیار مناسبی که از برگزاری تور رسانه‌ای به سیستان‌وبلوچستان در اسفندماه سال گذشته داشتیم، براساس برنامه‌ریزی‌ها تور گردشگری دریایی با حضور کارمندان با هدف توسعه گردشگری دریایی باید برنامه‌ریزی و در هفته دوم اردیبهشت‌ماه سال جاری اجرایی شود تا بتوانیم برگزاری تور گردشگری دریایی را در جامعه نهادینه کنیم.»
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، ضمن تأکید دوباره بر اهمیت توسعه گردشگری دریایی در نگاه سازمان میراث‌فرهنگی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های این سازمان در سال 96 و لزوم تدوین و اجرای برنامه‌های مناسب برای این مهم، تصریح کرد: «با برگزاری نخستین تور در هفته دوم اردیبهشت، نقاط قوت و ضعف را شناسایی می‌کنیم.»
همچنین «مرتضی رحمانی‌موحد» معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این نشست با اشاره به اهمیت توسعه گردشگری گفت: «خوشبختانه در این خصوص در دولت تدبیر و امید برنامه‌ریزی‌های مناسبی صورت گرفته است.»
معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: «دریا و آب یکی از مزیت‌ها و استعدادهای مهم کشورمان است که با برنامه‌ریزی مناسب باید از این استعداد خدادادی بهره گرفت.»