صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

عضو هیئت‌علمی دانشگاه لرستان

حرکت در عرصۀ تولید بدون اتکا به توان نخبگانی امکان‌پذیر نیست

صالحی با اشاره به اینکه منابع انسانی مهمترین داشتۀ هر جامعه‌‌ای است، گفت: : اجتماع نخبگانی باید خود را در قبال جامعه بومی....
مسؤول بداند و تمام اندوخته‌ها و دانسته‌هایش را برای ارتقاء سطح زندگی فردی و اجتماعی بکار گیرد.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از 
پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان ،امین صالحی؛ عضو هیئت‌علمی گروه فیزیک دانشگاه لرستان، نیروی‌انسانی متخصص و کاربلد را مهمترین رکن تولید باکیفیت دانست و گفت: امروزه منابع انسانی مهمترین داشتۀ هر جامعه‌‌ای است.
وی افزود: در شرایط کنونی که بازار رقابت بسیار فشرده است و محصولات کشورهای پیشرفته با فناوری‌روز عرضه می‌شود، گام برداشتن در عرصۀ تولید بدون اتکا به توان نخبگانی امکان‌پذیر نیست.
صالحی با اشاره به اینکه کیفیت بهینه در سایۀ ذهن خلاق میسّر می‌شود، ادامه داد: اجتماع نخبگانی باید خود را در قبال جامعه بومی مسؤول بداند و تمام اندوخته‌ها و دانسته‌هایش را برای ارتقاء سطح زندگی فردی و اجتماعی بکار گیرد. از سوی دیگر حضور این افراد در چرخۀ خدمت‌رسانی خاصه در بخش‌های مختلف تولید، نیازمند حمایت و ایجاد بستر مناسب است.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه لرستان اظهار داشت: زمینه‌سازی برای حضور نخبگان مقیم، نباید موجب غفلت از توان متخصصان و دانشمندان غیرمقیم شود چراکه کشور برای رسیدن به جایگاه مطلوب نیازمند استفاده حداکثری از توان بومی است. ورود سرآمدان غیرمقیم به بخش تولید قطعاً موجب تسریع و تسهیل روند کنونی خواهد شد.
وی تصریح کرد: غالب متخصصان غیرمقیم برای فعالیت در کشور راغب هستند بنابراین ایجاد زیرساخت‌های اولیه و همچنین فراهم‌کردن امکانات ابتدایی می‌تواند این پتانسیل بزرگ را به کشور اضافه کند.
صالحی در ادامه توسعۀ منطقه‌ای را یکی از مؤلفه‌های اصلی توسعۀ پایدار برشمرد و با اشاره به لزوم جذب و بکارگیری متخصصان و سرآمدان در استان‌ بومی، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات موجود کشور برای رسیدن به توسعه، مهاجرت نیروی نخبگانی از شهرستان‌ها و شهرهای کوچک به‌سمت کلانشهرها است. این روند با مرکزیت بخشیدن به اندیشه نخبگانی، سبب توسعه نامتوازن شده و موجب می‌شود روزبه‌روز فاصلۀ شهرهای بزرگ مانند تهران با دیگر شهرها بیشتر شود.
عضو شورای علمی بنیاد نخبگان استان لرستان با بیان اینکه شناسایی ظرفیت‌های بومی فعالیتی نخبگانی است، یادآور شد: نخبگان بومی بهتر از هر فرد دیگری مزیت‌ها، ضعف‌ها و پتانسیل استان خود را می‌دانند و می‌توانند با استفاده از خلاقیت و نوآوری، رفع ضعف‌ها و استفاده صحیح از مزیت‌ها اقتصاد استان را پویا کرده و زمینه‌ساز ترقی و پیشرفت باشند.
وی اعطای تسهیلات ویژه در حوزه کارآفرینی را یکی از راه‌های نگه‌داشت اجتماع نخبگانی در استان بومی برشمرد و اظهار داشت: برقراری ارتباط مستقیم و نظامند بین اجتماع نخبگانی بومی با استانداری به‌عنوان بالاترین دستگاه اجرایی استان، می‌تواند حلال بسیاری از مشکلات و کاستی‌ها باشد.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه لرستان ایجاد شرکت دانش‌بنیان را یکی از مهمترین راه‌کارهای توسعه استان‌ها دانست و اظهار داشت: راه‌اندازی این شرکت‌ها نقش مهمی در ایجاد اشتغال و رونق تولید و به تیع آن شکوفایی اقتصادی دارد؛ در این بین استانداری‌ها می‌توانند با ایجاد زیرساخت لازم و حمایت از اجتماع نخبگانی، ضمن نگه‌داشت این پتانسیل بزرگ، در دانش‌بنیان‌کردن اقتصاد استان گام بلندی بردارند؛ البته پارک‌های علم و فناوری نیز امکانات بسیار مناسبی برای فعالیت شرکتی دارند.
صالحی نظارت بر فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان را شرط لازم موفقیت این شرکت‌ها دانست و گفت: تأکید بر افزایش تعداد شرکت‌ها نباید سبب غفلت از کیفیت شود. به‌عبارت دیگر تولید بهینه و باکیفیت باید انگیزه ایجاد شرکت دانش‌بنیان باشد و نه استفاده از تسهیلات اعطایی.
وی در پایان کارگروهی و پرهیز از تک‌روی را لازمۀ موفقیت در عرصۀ شرکت‌داری دانش‌بنیان برشمرد و خاطرنشان کرد: نمی‌توان تنها با اتکا به یک تخصص و یا مهارت در بازار سرمایه به موفقیت رسید. به عبارت بهتر، حضور تخصص‌های متفاوت اما مرتبط، سبب تولیدی باکیفیت‌برتر و بازارمحور خواهد شد که می‌تواند اقتصادی پویا و پایدار را به ارمغان آورد.