صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرکل ثبت احوال استان کردستان گفت:

بیماری های قلبی و عروقی بیشترین علل مرگ و میر در کردستان است

مدیرکل ثبت احوال استان کردستان گفت: سال گذشته بیماری های قلبی و عروقی با تعداد 2 هزار و 208 واقعه بیشترین علل مرگ و میر را در استان به خود اختصاص داد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا, محسن آقایی با اشاره به تعداد هفت هزار و 25 واقعه فوت سال گذشته در استان افزود: از این تعداد واقعه، 2 هزار و 208 مورد به دلیل بیماری های قلبی و عروقی بوده است.
وی اضافه کرد: از 2 هزار و 208 مورد مرگ و میر به دلیل بیماری های قلبی و عروقی، هزار و 207 مورد مربوط به مردان و هزار و یک مورد هم مربوط به زنان بود.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته هزار و 778 مورد واقعه وفات به دلیل حالات و علایم مبهم ثبت شده است گفت: سرطان و تومورها با 766 مورد، حوادث غیر عمد با 551 مورد و بیماری های دستگاه تنفسی با 356 مورد بیشترین میزان مرگ و میر در استان را بعد از بیماریهای قلبی و عروقی به خود اختصاص داده است.
وی اضافه کرد: بیماری های اسکلتی و عضلانی با هفت مورد و مرگ مادران به دلیل عوارض سوء حاملگی و زایمان با تعداد چهار واقعه، کمترین میزان مرگ و میر استان را در سال گذشته به خود اختصاص داده است.
آقایی، نسبت جنسیت واقعه وفات در سال گذشته را 130.3 درصد عنوان کرد و افزود: در سال گذشته به ازاء هر 100 واقعه فوت زنان، 130 واقعه فوت مردان ثبت شده است.
وی بیشترین واقعه وفات را در سال گذشته مربوط به گروه سنی 75 سال و بالاتر عنوان کرد و افزود: گروه سنی 75 سال با تعداد سه هزار و 248 واقعه بیشترین تعداد مرگ و میرها را به خود اختصاص داده است.
مدیرکل سازمان ثبت احوال استان کردستان افزود: در سال گذشته تعداد 116 مورد فوت کمتر از یکسال هم ثبت شده است.
آقایی بیشترین نرخ مرگ و میر استان را مربوط به شهرستان بیجار و سروآباد و کمترین نرخ وفات را مربوط به شهرستان های بانه و مریوان عنوان کرد.
وی افزود: سال گذشته 30 هزار و 75 واقعه ولادت ثبت شده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته پنج درصد کاهش داشته است.
وی تعداد نوزادان پسر در سال گذشته 15 هزار و 427 مورد و تعداد نوزاد دختر را 14 هزار و 648 نفر ذکر کرد.
طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 1395، جمعیت کردستان یک میلیون و 603 هزار و 11 نفر است که از این تعداد 70.8 درصد در مناطق شهری و 29.2 درصد هم در مناطق روستایی استان ساکن هستند.