صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سیف:

نظام بانکی کشور در مسیر اصلاح قرار گرفته است

رییس کل بانک مرکزی گفت: نظام بانکی کشور در مسیر اصلاح قرار گرفته است اما به تنهایی نمی تواند همه اقدامات را انجام دهد و دستگاه های دیگر هم باید اقداماتی انجام دهند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، ولی الله سیف روز سه شنبه در حاشیه جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی درباره اقدامات انجام شده برای اصلاح نظام بانکی جهت زمینه سازی توسعه اشتغال و تولید در سال 96 افزود: آنچه مهم است نظام بانکی کشور در مسیر اصلاح قرار گیرد که البته قرار گرفته است اما نظام بانکی کارهایی را به تنهایی می تواند انجام دهد و یک سری اقداماتی است که بعضی از دستگاه های دیگر باید انجام دهند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال حجم بدهی های دولت به نظام بانکی کشور و افزایش سرمایه بانک های دولتی و خصوصی اقداماتی است که بانک مرکزی باید زمینه های آن را ایجاد کند تا عملیاتی شود.
رییس کل بانک مرکزی یادآور شد: نظام بانکی تحت تاثیر دو مقوله قرار گرفته است که یکی بحث فقدان تعادل در درآمد و هزینه است تا فعالیت های جاری نظام بانکی را باید در شرایطی قرار دهد و بتواند با ارزش افزوده ادامه فعالیت کند و دیگری نبود تعادل دارایی و بدهی است. 
سیف همچنین گفت: حجم مطالبات وصول نشده و دارایی های منجمدی که در نظام بانکی وجود دارد، باعث می شود که کارهای نظام بانکی محدود شود بنابراین تنگنای مالی و تسهیلاتی که در نظام بانکی مطرح است از اینجا نشات می گیرد.
وی افزود: اینها جنبه های خاصی است که در نظام بانکی اثر بخشی را کند می کند البته معنای آن این نیست که نظام بانکی وظیفه ای را که دارد کنار گذاشته است، بلکه معتقد است که اول باید اصلاح شود بعد کار انجام شود.
وی ادامه داد: نظام بانکی ایران سال گذشته 477هزار میلیاردتومان (تا پایان بهمن ماه یعنی در طول 11 ماه) تسهیلات پرداخت کرده است. 
رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: طرح واحد کوچک و متوسط ، طرح بسیار موفقی در نظام بانکی است که از همکاران در این زمینه تشکر می کنم ، این طرح که در عمل به بالای 24 هزارواحد رسید و نزدیک 17هزارمیلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد.
سیف افزود: طبیعتا 24 هزارواحد اقتصادی کوچک و متوسط اقصی نقاط کشور تثبیت اشتغالی که ایجاد می کند تاثیری زیادی در رونق و تحرک اقتصادی کشور دارد و از آثار مثبت آن بروز رشد بخش صنعت است که در سه ماهه سوم سال 95 به 4.6 دهم درصد رسید.
وی درپاسخ به این سوال که وقتی نرخ سود تسهیلات بالا است زمینه برای این که کسی کار تولیدی انجام دهد، وجود ندارد بانک مرکزی در این زمینه چه کارهایی انجام داده است ، گفت: یکی از اهداف کلی دولت باید این باشد که نرخ تسهیلات بانکی به دامنه های قابل قبول برسد.
رییس کل بانک مرکزی افزود: پیش از این دامنه قابل قبول را تعریف کرده ایم که در حوالی نرخ تورم باشد. تورم بعد از 26سال به 9 درصد رسیده و تک رقمی شده است. معنای آن این است که نرخ تسهیلات در حدود 10 تا 12 درصد می تواند قابل قبول باشد که البته این فقط نیاز به اراده بانک مرکزی و تصمیم بانک ها ندارد، اقدامات دیگری هم بایددر این زمینه انجام شود. 
سیف ادامه داد: تحمیل کمبودهای جاهای دیگر بر نظام بانکی و تجهیز منابع از بازار سرمایه اثر خود را در نظام بانکی می گذارد بنابراین ما همان برنامه هایی را که در گذشته داشتیم دنبال خواهیم کرد. ما از افزایش بی رویه سود بانکی جلوگیری می کنیم اما این که در چه دامنه و حدودی موفق شویم بستگی به آثار دیگری است که بر این تصمیم وارد می شود.
وی در پاسخ به این سوال که رییس سازمان برنامه و بودجه از ادامه پرداخت تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط در سال جدید خبر داد در این زمینه چه سقفی پیش بینی شده است ،گفت: ما امروز در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی بحث های زیادی در این زمینه داشتیم که در سال 96 چه اهدافی را باید دنبال کنیم و به خصوص با سخنان رهبر معظم انقلاب درآغاز سال در ارتباط بر تمرکز تولید و اشتغال طبیعتا نظام بانکی همانند سال های گذشته احساس مسوولیت می کند و در صحنه حضور دارد.
رییس کل بانک مرکزی افزود: نظام بانکی تمام توان و امکانات خود را در تحقق این هدف به کار خواهد گرفت اما این که به چه ترتیبی عمل کنیم، پیش نیازها و زمینه ها و همکاری هایی که باید انجام شود تا در این زمینه نتایج بهتری بدست آید و تجربه موفقی باشد بحث ها و گفت و گوها در حال انجام است.
وی ادامه داد: باید توجه کنیم که از منابع محدود، استفاده بهینه و تخصیص بهینه را برای طرح هایی که داریم داشته باشیم. اشتغال بحث جدی ما است. خلق ارزش در بنگاه های اقتصادی باید یک مبنا و معیار باشد. باید اولویت را در اعطای تسهیلات به واحدها داشته باشیم.
سیف ادامه داد: بنگاه ها باید تعریف شوند و منابع آنها چه ترکیبی داشته باشد، یعنی چه بخشی آورده سهامداران بنگاه ها باشد، چه بخشی از منابع نظام بانکی باشد و چه بخشی از نظام سرمایه تجهیز شود. اینها جهت گیری است که اگر در این اصول به جمع بندی برسیم که 15 روز آینده این اتفاق باید بیفتد منابع ما حساب شده تر و منظم تر با یک انضباط قابل قبول به کار گرفته می شود و می تواند آثارش پایدار و بلندمدت باشد.