صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رکوردهای جذاب تیم بیست هجده

کی‌روش رکورد برانکو و حشمت را می‌شکند

تیم ملی ایران در کنار امتیاز گیری خوب خود در گروه یک مسابقات مقدماتی جام جهانی ویژگی های جالب توجه زیادی دارد.
تیم ملی در مسیر بی دردسر ترین صعود خود به جام جهانی گام بر می دارد و با کسب دو امتیاز در سه دیدار پیش رو که دو بازی آن نیز خانگی است، می تواند بلیط خود برای روسیه 2018 را تهیه کند. تیم ایران در این مسیر اما آمارهای ریز و درشت و البته نکات زیادی را خلق کرده که در ادامه به بررسی آن می پردازیم:
جلوتر از غولهای جهان در دفاع
عملکرد دفاعی تیم کی روش همواره کیفیت بسیار بالایی داشته اما تیم ملی در مسیر صعود به جام جهانی عملکردی از خود به جای گذاشته که بسیار جالب توجه است. تیم ایران در 7 بازی خود نه تنها شکستی را متحمل نشده بلکه گلی را هم دریافت نکرده است. تیم ملی آلمان و انگلستان در این مسیر رقیب ایران بودند اما آلمان ها در دیدار برابر آذربایجان گل خوردند و انگلستان نیز تا به امروز در 5 بازی گلی دریافت نکرده ؛ در حالیکه تیم ایران 7 بازی دروازه خود را بسته نگه داشته تا ایران از غولهای جهان جلوتر باشد.
لیست ثابت، ترکیب متغیر
هر چند همواره منتقدان به لیست حدودا ثابت کی روش انتقاد می کنند اما سرمربی تیم ملی در استفاده از ترکیب خود داخل زمین همواره از بازیکنان متفاوتی استفاده کرده و تیم ملی در هر بازی نسبت به بازی قبلی، تغییراتی را داشته است. این تغییرات با توجه به خصوصیات تیم حریف انجام می شود و نتیجه آن در نتایج تیم ملی قابل مشاهده است.
پرتماشاگرترین تیم قاره
ایران در هر سه بازی داخلی خود برابر قطر، کره جنوبی و چین توانست ورزشگاه را پر کند. البته در دیدار برابر چین تعداد هواداران حاضر در ورزشگاه بالاتر از تعداد صندلی ها بود تا ایران در مسیر جام جهانی در کنار خط دفاعی قدرتمند خود، در تعداد تماشاگر نیز وضعیت بسیار خوبی داشته باشد.
مقصد 2018، هدف 2022
در مسیر جام جهانی 2014 انتقادات زیادی به کی روش برای استفاده از بازیکنان مسن وارد بود اما سرمربی تیم ملی حتی در جام جهانی نیز ترجیح داد که از بازیکنان با تجربه استفاده کند. این اتفاق اما بعد از جام جهانی 2014 به پایان رسید و حالا تیم ملی در کنار بازیکنان با تجربه خود بازیکنانی در اختیار دارد که نه تنها در جام جهانی 2018، بلکه در سال 2022 نیز می توانند به تیم ملی کمک کنند. علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی گنجی، سعید عزت اللهی، میلاد محمدی، سردار آزمون، مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش، احسان حاج صفی، ساسان و محمد انصاری و علی کریمی از جمله بازیکنان لیست تیم ملی هستند که با ادامه ی این روند و شرایط سنی که دارند می توانند در سال 2022 نیز استخوان بندی اصلی تیم ملی را تشکیل دهند.
راه های متفاوت برای گلزنی
تیم ملی برخلاف گذشته که روی ضربات ایستگاهی متمرکز بود، حالا راه های زیادی را برای گلزنی امتحان می کند. سانتر از جناحین مانند گل در دیدار برابر کره جنوبی، حرکت عمقی در دیدار برگشت برابر قطر، پاس های قطری و شوت از راه دور در دیدار رفت برابر قطر، پرس بازیکنان در زمین حریف و استفاده از اشبتاهات آنها مانند دیدار با چین و البته استفاده از ضربات ایستگاهی مانند دیدار برابر ازبکستان روش های مختلف تیم ملی برای گلزنی برابر حریفان است که تیم ملی را با خط حمله متنوع خود، تبدیل به تیمی مهار ناپذیر کرده است.
میانگین امتیازی بالاتر از 2
تیم ایران در 7 بازی خود در دور گروهی با 5 برد و 2 تساوی موفق به کسب 17 امتیاز شده است که میانگین 2.4 امتیاز را برای ایران ثبت کرده است. تیم ملی برابر چین و سوریه در دور رفت مسابقات به تساوی رسید اما 5 برد بزرگ این تیم باعث شده تا با اختلافی مطمئن بالاتر از کره جنوبی همیشه مدعی و ازبکستان سختکوش قرار بگیرد.
صعود زودتر از همیشه به جام جهانی
ایران در سال 2014 در آخرین دیدار با شکست کره جنوبی موفق به دریافت بلیط حضور در مسابقات جام جهانی شد اما حالا تیم ملی این شانس را دارد تا برابر ازبکستان به پیروزی برسد و در فاصله دو بازی مانده تا پایان مسابقات، جشن صعود به جام جهانی را زودتر از همیشه برگزار کند. در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2006 تیم برانکو با شکست بحرین یک روز پیش از پایان مسابقات حضور ایران در جام جهانی را قطعی کرد و اگر تیم کی روش بتواند ازبکستان را شکست دهد، رکورد تیم برانکو 2006 و مهاجرانی 78 را خواهد شکست.