صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

چرا نمایشگر ال جی جی 6 سال ۲۰۱۷ پیشرو خواهد بود

سامسونگ در طول چند سال گذشته در زمینه نمایشگر موبایل پیشرو بوده است؛ اما شاید امسال، رقیب هم‌وطنش، ال‌جی، پیشرو حوزه نمایشگر موبایل باشد.
تصاویر اولیه‌ای که از ال‌جی جی 6 به بیرون درز کرد، کمی عجیب بودند. زمانی که این پرچم‌دار در کنگره جهانی موبایل رونمایی شد، تقریبا به طراحی بلند و باریک آن عادت کرده بودیم. با این حال، برای بار اول که این گوشی را در دست می‌گیرید، حتی به‌صورت ناخودآگاه، حس می‌کنید کمی غیرعادی است.
این حس غیرعادی مرتبط با نسبت ۱۸:۹ نمایشگر است که به دلایل بازاریابی، نسبت ۲:۱ نامیده نشده است. ۱۸:۹ بهتر از ۱۶:۹ به نظر می‌رسد؛ نسبتی که سال‌ها است به‌عنوان نسبت استاندارد نمایشگرهای موبایل استفاده می‌شود. در هر حال، برندینگ هر چه باشد، نتیجه یکسان خواهد بود. عرض نمایشگر نصف ارتفاع آن است و گوشی ظاهر کشیده‌تری دارد.
ال‌جی در استفاده از نسبت ۱۸:۹ تنها نخواهد بود. G6 اولین گوشی در سال ۲۰۱۷ است که از این نسبت استفاده می‌کند؛ اما این غول کره‌ای معتقد است که سامسونگ و اپل نیز تا پایان سال از این نسبت در گوشی‌هایشان استفاده خواهند کرد. اولین مورد، گلکسی اس 8 خواهد بود که نمایشگر آن Infinity Display نامیده شده است و دکمه فیزیکی هوم ندارد.
سامسونگ گلکسی اس 8 روز ۲۹ مارس در مراسمی در نیویورک رونمایی می‌شود و آنگاه خواهیم دید که آیا این خبرها درست هستند یا نه. اما انتظار می‌رود حداقل یکی از مدل‌های آیفون دارای نمایشگری با نسبت ۱۸:۹ خواهد بود. هنوز مشخص نیست که آیا همه نسخه‌های آیفون ۸ از این نسبت استفاده می‌کنند یا تنها نسخه دهمین سالگرد آیفون - که دکمه هوم را با یک ژست حرکتی فورس تاچ جایگزین می‌کند -  این نسبت را خواهد داشت.
نسبت ۱۸:۹ مزیت‌های واقعی زیادی دارد. از سوی دیگر حاشیه‌های کم ال‌جی جی 6 باعث می‌شود حمل یک گوشی با نمایشگر بزرگ‌تر آسان‌تر باشد. اگرچه پرچم‌دار ال‌جی باریک‌تر و کوتاه‌تر از فبلت اپل است، اما تفاوت آنجا است که شما می‌توانید جی 6 را با یک دست نگه‌دارید و با انگشتان همان دست به تمام نمایشگر دسترسی داشته باشید. ال‌جی مجبور نبوده است که مانند سامسونگ رابط کاربری‌های مینی عرضه کند. نمایشگر جی 6، همانند خود جی 6، به‌خوبی کار می‌کند.
درحالی‌که نسبت ۱۸:۹ باعث می‌شود بتوان نمایشگرهای بزرگ‌تر را در فضای کمتری جا داد؛ این نسبت می‌تواند فواید دیگری نیز داشته باشد. با این رویکرد می‌توان محصولات کوچک‌تر با نمایشگر بلند و باریک ساخت که در کف دست جای می‌گیرند و قادرند بدون نوارهای باریک سیاه، ویدئو نمایش دهند.
هر تغییری در این زمینه نیاز به بازاریابی دارد تا عملکرد آن را نشان دهد. ال‌جی برای این کار از دوربین استفاده می‌کند؛ هنگام استفاده از دوربین جی 6، در نیمی از صفحه پیش‌نمایش عکسی که می‌خواهید ثبت کنید و در نیمی دیگر، اطلاعات مرتبط با آن را خواهید دید. این مورد و برخی از ابزارهای ویرایش تصاویر و ویدئوها، ممکن است برای عکاسان آماتور و کاربران عادی جذاب باشد؛ اما هنوز جای زیادی برای استفاده از قابلیت‌های این نسبت وجود دارد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود رقابت به نفع ۱۸:۹ خواهد بود و با حرکت شرکت‌هایی همچون اپل و سامسونگ به سمت این نسبت، می‌توان آن را اتفاق بزرگ بعدی دنیای موبایل دانست.
در اغلب موقع، تغییراتی که در دنیای موبایل شاهد آن هستیم، تنها برای اهداف بازاریابی اعمال می‌شوند. چیپ‌های سریع‌تر و مگاپیکسل‌هایی که اندک‌اندک بالا می‌روند، خوب و عالی هستند؛ اما در زندگی روزمره ما تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کنند. نسبت ۱۸:۹ بهبود زیادی، هم در دست و هم در جیب ما ایجاد می‌کند. ال‌جی G6 ممکن است اولین گوشی هوشمندی باشد که از این نسبت استفاده می‌کند؛ اما مطمئنا آخرین نخواهد بود.