صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون گردشگری تهران خبر داد

مدیر متخلف آژانس توریستی ممنوع الخروج شد

معاون گردشگری استان تهران از ممنوع الخروج شدن یکی از مجریان متخلف تورهای خارجی و اختصاص دادگاهی ویژه برای رسیدگی به شکایت های این پرونده خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  ایسنا مبنی بر مال باختگی شماری از مسافران تورهای آفریقای جنوبی، لبنان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان در تعطیلات نوروزی و تخلف یک شرکت گردشگری که از یک سال پیش با حکم اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، لغو مجوز شده بود، اما کماکان به فعالیت خود ادامه می داد، با هماهنگی مقامات قضایی و گردشگری، این پرونده به طور ویژه در دستور رسیدگی قرار گرفت.

علی رفیعی ـ معاون گردشگری استان تهران در این باره به ایسنا، گفت: تا کنون ۳۵ مورد شکایت از این شرکت با خسارت مالی به ارزش ۱۰۰ میلیون تومان ثبت شده که با مقام قضایی نیز هماهنگ شد از خروج فرد سودجو که در خیابان سهروردی و میرداماد با عنوان آژانس مسافرتی فعالیت غیرقانونی داشته، جلوگیری شود تا دادگاه به پرونده آن رسیدگی کند.
وی اضافه کرد: ارزیابی ها نشان می دهد تعداد شاکیان و همینطور اموال از دست رفته بیش از آنچه بوده که تا کنون ثبت شده است، برای همین دادگاه ویژه ای در نظر گرفته شده تا سایر شاکیان با مراجعه به دادسرای ناحیه ۷ سیدخندان، طرح شکایت کنند. قرار شده این شعبه خارج از نوبت و به صورت ویژه به این پرونده رسیدگی کند. دادگستری استان تهران نیز این موضوع را پی گیری می کند.
رفیعی با تاکید بر این که این آژانس گردشگری از حدود یک سال پیش لغو مجوز شده است و ادامه فعالیت آن غیرمجاز تلقی می شود، اظهار کرد: اوایل سال گذشته این آژانس گردشگری مطابق تخلف هایی که داشت، رسما پلمب شد، حتی به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری تهران تعهد رسمی و محضری داده بود که هیچ فعالیتی در زمینه گردشگری نداشته باشند، اما زیرزمینی اقدام کردند و یک بار هم آدرس خود را تغییر دادند که این موضوع نیز به اداره اماکن اطلاع داده شد تا دوباره برخورد کند.
وی درباره علت ادامه فعالیت این شرکت متخلف در مکانی که باید پلمب می شد، توضیح داد: پروانه این شرکت سال پیش بعد از ابلاغ حکم نخیست باطل شده بود و هیچ وقت هم رفع توقیف نشد، اما مساله این است که حکم پلمبی که ما صادر می کنیم و اداره اماکن اجرا می کند، بیشتر از یک ماه اعتبار ندارد و برای ادامه این جریان، دستور قضایی یا دادستانی لازم است. بعد از این دوره مدیر درخواست داد در دوران فک پلمب برای جمع آوری وسایل و یا ادامه فعالیت در حوزه فروش بلیت هواپیما که در حوزه اختیار سازمان هواپیمایی کشوری بوده، مراجعه کند و تعهد رسمی داد که در آن مکان فعالیت گردشگری نداشته باشد، اما ظاهرا سودجویی های گزارش شده در همین زمان اتفاق افتاده است.
معاون گردشگری تهران با تاکید بر این که به موضوع این پرونده همانند ماجرای کلاهبرداری کارگزار تایلند رسیدگی می شود، درباره پرونده دوم توضیح داد: از ابتدای تعطیلات نوروزی تا به حال دو شکایت از آژانس های گردشگری دریافت شده که پول گرفته اند، ولی هیچ نوع خدماتی نداده اند و موارد آن به نسبت سایر شکایت ها و تخلف ها سنگین تر بوده است.
او درباره کلاهبرداری کارگزار ایرانی فعال در کشور تایلند که چندی پیش همین اداره درباره آن هشدار داده بود، توضیح داد: مجوز این دفتر قبلا در ایران باطل شده بود، اما فرد خاطی فعالیت خود را به کشور تایلند منتقل و دفتری را همان جا ثبت کرد! خوشبختانه فعالیت غیرمجاز این کارگزار دو ماه پیش از نوروز شناسایی و به تمام تشکل های گردشگری و مراجع ذی ربط اطلاع داده شد، ولی متاسفانه برخی ناآگاهانه از این کارگزار خدمات گرفته بودند، تعدادی هم از طریق سایت اینترنتی این کارگزار، بلیت پرواز و هتل در تایلند خریده بودند، اما اتفاق زمانی رخ داد که همه آن ها به فرودگاه مراجعه کردند و متوجه شدند اصلا چنین پروازی وجود خارجی ندارد.
رفیعی درباره این که چرا با وجود پیشگیری و اطلاع رسانی قبلی، این کلاهبرداری همچنان جریان داشته، اظهار کرد: زمانی که متخلف شناسایی شد به انجمن های صنفی گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و معاون گردشگری اطلاع داده شد، آن ها هم متعاقبا موضوع را به استان ها و دستگاه های دیگر اعلام کردند، اما متاسفانه برخی از مردم ناآگاهانه، مستقیم از وب سایت این کارگزار خرید کرده بودند و در جریان و یا بی توجه به هشدارها بودند.