صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

صادرات خودروی خارجی با برند اصلی از ایران

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت:در قراردادهای جدید خودرویی صادرات خودروی با برند اصلی سرمایه گذار خارجی از ایران دیده شده است.
رامین نورقلی پور، با اشاره به تولید خودرو با سرمایه گذاری خارجی گفت: خودروسازی با سرمایه گذاری خارجی و با هدف صادرات رویه ای است که در کشورهای مختلف دنیا وجود دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از خانه ملت، نماینده مردم کردکوی، بندرترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی افزود: برندهای مختلف دنیا به دلایل مختلفی از جمله کاهش هزینه تمام شده تولید در کشورهای دیگر مبادرت به تولید خودرو می کنند و آن را مجددا با برند اصلی به کشورهای دیگر صادر می کنند.
وی با بیان اینکه در کشور ما نیز این کار شدنی است خاطر  نشان کرد: یکی از مسائل بسیار مهمی که در این میان، وجود دارد، مدیریتی است که باید براین سیستم اعمال شود تا در نهایت محصول نهایی با قیمت مناسب به بازار عرضه شود.
نورقلی پور تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که باعث افزایش قیمت تمام شده خودروهای داخلی شده و صادرات آن را با مشکل مواجه می کند در کنار ضعف در رقابت پذیری کیفی، نوع اعمال مدیریت است به طوری که هزینه محصول تولیدی در کشور گران تر از کشور ثالث نباشد.
وی ادامه داد: قطعا این اتفاق برای  کشور ارزآوری خوبی داشته و تولید، اشتغال و ارزش افزوده بسیار بالایی خواهد داشت،ضمن اینکه انتقال تکنولوژی در این مسئله بسیار مهم است و کشورهایی همچون چین، برزیل و ترکیه سال ها است که این موضوع را تجربه کرده اند و در سایه همین سیاست ،چین توانسته تبدیل به خودروساز شود و به تنوع بالایی از محصولات در خودروسازی دست پیدا کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص صادرات خودرو با برند داخلی به کشورهای دیگر گفت : کشور مالزی این کار را انجام داده است، یکی از خودرو سازان این کشور به نام" پروتون" پلت فرم های  "میتسوبیشی" ژاپن را برای بازار داخلی خودش تولید کرده و با ایجاد تغییراتی در آن مبادرت به صادرات آن نیز می کند.
 وی افزود: این خودروساز در حال حاضر توانسته با انتقال تکنولوژی مدل های متنوعی را تولید کرده و در کنار صادرات پلت فرم های اصلی، پلت فرم های دیگری را  نیز به کشورهای دیگر صادر کند که تولید خود مالزی است.
نورقلی پور با بیان اینکه در کشور ما نیز دیدگاه خوبی در خصوص اجرای این سیاست در صنعت خودروسازی وجود دارد،خاطرنشان کرد: ممکن است قوانینی در گمرکات و مالیات داشته باشیم که برای سرمایه گذار خارجی محدودیت هایی ایجاد کند که وظیفه مجلس ایجاب می کند وارد این موضوع شده و با اصلاح قوانین شرایط مناسبی را برای سرمایه گذار ایجاد کند.
عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در قراردادهای جدید خودرویی که ایران خودرو  با خودروساز خارجی منعقد کرده است قطعا بخشی از نگاهها به این سمت است که ما به عنوان تولیدکننده ثانویه برند اصلی خودرو بتوانیم مجددا آن را صادر کنیم.