صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

چگونه به عنوان یک استارتاپ مستقل به کار خود ادامه دهیم

امروزه اکثر استارتاپ‌های موفق پس از مدتی توسط شرکت‌های بزرگ خریداری می‌شوند. برای مقاومت در برابر ادغام با یک شرکت بزرگ، راه حل‌هایی وجود دارد.
ابتدای راه استارتاپ‌ها همیشه پر از انرژی و امید است و مؤسسان تصور می‌کنند همه‌ی شرایط بر وفق مراد آن‌ها است. آن‌ها وارد زمینه‌ای شده‌اند که به آن علاقه دارند و در کنار آن بدون ترس از رقیب، فعالیت می‌کنند.
اما پس از مدتی مشکلات شروع می‌شوند. شما به‌عنوان یک استارتاپ (خصوصا در حوزه‌ی فناوری) وارد حوزه‌ای شده‌اید که غول‌های آن زمینه و برندهای سرشناس حضور دارند. رفتار چند سال اخیر این غول‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها همیشه به دنبال استارتاپ‌های موفق هستند تا با خرید و ادغام آن‌ها، حوزه‌های تحت پوشش این شرکت‌ها نوپا را نیز به فعالیت سازمان خود اضافه کنند.
به‌عنوان مثال، فیسبوک در سال ۲۰۱۶ از تصمیم خود مبنی بر راه‌اندازی پلتفرم ارتباطات درون‌سازمانی با نام Workplace پرده برداشت. در این مورد، غول شبکه‌ی اجتماعی می‌تواند با خرید سرویس مشابه یعنی Slack و ادغام قابلیت‌های آن با سرویس‌های چت و ارتباط خود، سرویسی عالی عرضه کند. در مثالی دیگر این شرکت در پی خرید استارتاپی در موضوع رزرو سرویس‌های مسافرتی مانند هتل‌ها است.
با توجه به مثال‌های بالا و صدها مورد مشابه دیگر، می‌توان عنوان کرد که خریده شدن توسط شرکت‌های بزرگ، یکی از مراحل پیش روی اکثر استارتاپ‌ها خواهد بود. آمار حاضر ادغام‌ها در دنیای فناوری بیش از دو برابر آمار در دهه‌ی ۱۹۹۰ است و اکثر شرکت‌های نوپای کنونی، خریده شدن توسط غول‌های فناوری را به‌عنوان هدفی عالی برای خود ترسیم کرده‌اند.
اما ممکن است شما این روش را نپسندید. شاید بخواهید استارتاپی مستقل در حوزه‌ی خود بمانید و از دسترس شرکت‌های بزرگ در امان باشید. در این شرایط، باید بسیار بیشتر تلاش کنید و به مشتریان نشان دهید که در صورت انتخاب نکردن شما چه ضرری خواهند کرد. برای حفظ این استقلال، می‌توانید موارد زیر را رعایت کنید:
۱- انعطاف‌پذیر باشید؛ استراتژی خود را بازنگری کنید
یکی از راه‌های پیروزی در رقابت‌ها این است که در حوزه‌ای خاص مشغول به فعالیت باشید. اکثر استارتاپ‌ها در ابتدا این روند را دارند. اما وقتی در خطر رقابت با یک شرکت بزرگ هستید، باید کمی استراتژی خود را تغییر دهید تا مشتریان ویژه و وفادار را برای خود حفظ کنید. به‌عنوان مثال می‌توانید محصولاتی ویژه به سبد خود اضافه کنید که تنها گروه خاصی از مشتریان آن‌ها را خریداری کنند. با این تصمیم، گروه مشتریان کوچک خواهد شد اما در عوض با افرادی کاملا وفادار سر و کار خواهید داشت.
۲- با مشتریان ارتباط نزدیک داشته باشید
برندهای بزرگ بودجه‌ی زیادی دارند. اما آن‌ها ارتباط مؤثری که شما با مشتریان برقرار کرده‌اید، ندارند. از این ارتباط نزدیک به سود خود استفاده کنید. با پیشنهاد قیمت‌های ویژه به مشتریان قدیمی، آن‌ها را به خود وفادار کنید و اجازه ندهید رقبای سرسخت و قوی آن‌ها را از شما بدزدند. پیشنهادات قیمت برای اقشار مختلف جامعه را در سبد محصولات خود داشته باشید و سعی کنید همه را راضی نگه‌دارید.
۳- به یاد داشته باشید که خدمات عالی به‌تنهایی کافی نیستند
خدمات عالی همیشه به‌عنوان پشتوانه‌ی شرکت شما خواهند بود. به همین دلیل است که اکثر افراد، فروشگاه‌های محلی را به هایپرمارکت‌ها ترجیح می‌دهند. در واقع افراد برای خدمات خوب و صمیمانه ارزش قائل هستند.
با این حال اگرچه خدمات خوب توسط همه‌ی شرکت‌ها ارائه نمی‌شوند، اما پیدا کردن آن‌ها نیز دشوار نخواهد بود. شما به‌عنوان یک استارتاپ باید چیزی بیشتر از خدمات خوب ارائه دهید. یک روش ایده‌آل این است که به‌خوبی به مشتریان گوش دهید و محصول خود را برای برآورده کردن نیازهای آن‌ها طراحی کنید.
حتی زمانی که شما در سخت‌ترین رقابت‌ها قرار دارید، نیازی نیست تسلیم پیشنهاد خرید شرکت‌های بزرگ شوید. به‌طور قطع شما شرکت خود را بر پایه‌ی ارائه‌ی ارزش جدید به مخاطبان تأسیس کرده‌اید. شرکت‌های بزرگ در ظاهر برای شما تهدید خواهند بود؛ اما با تکیه بر ویژگی انحصاری و قابلیت‌های ویژه‌ی خود، می‌توانید در بازار باقی بمانید.