صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در سال ۹۵ محقق شد؛

حمایت از ۶ پروژه در حوزه مواد پیشرفته برای تولید محصول دانش بنیان

دبیر ستادتوسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته یکی از فعالیت های جدی ستاد را شناسایی شرکت های دانش بنیان توانمند....
 در حوزه مواد پیشرفته دانست و گفت:در سال گذشته در راستای حمایت از ۶ پروژه برآمدیم.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمود مهرداد شکریه درباره فعالیت‌های ستاد در سالی که گذشت اظهار کرد: این ستاد که از بهمن ۹۴ فعالیت خود را آغاز کرد تنها تا پایان این سال برای برنامه ریزی های اولیه فرصت داشت در نتیجه ورود به سال ۹۵ با استقرار ستاد همراه بود که اقدامات خوبی نیز در این سال توسط ستاد انجام شد.
حمایت ۶ پروژه تا تولید محصول و ایجاد بازار
شکریه یکی از فعالیت های جدی ستاد را شناسایی شرکت های دانش بنیان توانمند در حوزه مواد پیشرفته دانست و گفت: البته تکمیل اطلاعات در این زمینه ادامه دارد و در حال تقویت است بر این اساس با توجه به نیاز صنایع به مواد پیشرفته و با توجه به محدودیت زمانی، از بین ده‌ها پروژه ارسال شده به ستاد و یا شناسایی شده توسط ستاد، پس از بررسی‌های دقیق توسط کارشناسان ما شش پروژه مورد حمایت قرار گرفت. در سالی که گذشت دو پروژه از پروژه‌های مذکور موفق به ارایه محصول نهایی شدند.
دبیر ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی و فناوری ادامه داد: مسئله مهم در انجام این پروژه ها بحث بازار آنها بعد از تولید محصول بود که در هر شش پروژه مشتریان درخواست و اعلام نیازمندی به این فناوری ها را بیان کردند. بنابراین بعد از اتمام این پروژه ها حمایت مصرف کنندگان از آنها وجود داشته و بازار خود را دارند.
فعالیت ها در حوزه صنعت ساخت افزایشی
وی همچنین ابراز کرد: با توجه به اینکه صنعت ساخت افزایشی در دنیا به صورت جدی در حال توسعه است بنابراین پیش نویس سند صنعت ساخت افزایشی توسط ستاد آماده شد تا به عنوان نقشه راه توسعه این فناوری در کشور باشد. همچنین نمایشگاه و مسابقه صنعت چاپ سه‌بعدی توسط ستاد در  اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ برگزار می‌شود.
تدوین سند فناوری مواد و ساخت پیشرفته
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران تدوین سند فناوری مواد و ساخت پیشرفته را از اولویت‌های ستاد در سالی که گذشت دانست و ابراز کرد: درخواستی از ستاد نقشه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تدوین این سند به ستاد ارسال شد بنابراین تیمی قوی و بزرگ از سوی ستاد برای انجام این پروژه تعیین شد و پس از تلاش پیگیرانه در چند ماه پیش‌نویس سند آماده شد. در نهایت با حضور نمایندگان نهادهای دولتی، فرهیختگان دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی، شرکت های دانش بنیان فعال در سه جلسه متفاوت پیش‌نویس سند مورد بررسی قرار گرفت و بعد از انعکاس نظرات آنها در سند ویرایش نهایی انجام شد و به زودی برای ستاد نقشه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می‌شود.
حضور در نمایشگاه کامپوزیت ۲۰۱۷ مسکو
وی حضور در نمایشگاه کامپوزیت ۲۰۱۷ مسکو را یکی از اقدامات دیگر ستاد در سال گذشته دانست و گفت: ۴ شرکت دانش‌بنیان فعال با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مدیریت ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پبشرفته در دهمین نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی کامپوزیت ۲۰۱۷ مسکو حاضر شدند و دستاوردها و توانمندی های خود را در عرصه بین الملل عرضه کردند.
وی افزود: توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه بسیار مورد توجه قرار گرفت. یکی از شرکت‌ها موفق به حصول توافقاتی در خصوص تولید نوعی رزین با فناوری ایرانی در کشور روسیه شد. همچنین سایر شرکت ها نیز با مشتریان متفاوت توافقات اولیه‌ای انجام دادند.
شکریه عنوان کرد: امیدواریم در سال جاری تعداد زیادی از شرکت ها با حمایت ستاد در نمایشگاه‌های بین‌المللی حاضر شوند. بسیاری از توانمندی‌های این شرکت‌ها قابلیت عرضه در سطح بین المللی را دارد و با استفاده از صادرات می‌توان بازار بزرگ‌تری را برای شرکت‌های این حوزه فراهم کرد.
نقش موثر حوزه مواد پیشرفته در افزایش تولید ناخالص ملی
شکریه با اشاره به استراتژیک و راهبردی بودن مواد پیشرفته برای کشور گفت: پس از برجام ایران تعهداتی را پذیرفت که اکثر آنها در حوزه مواد و ساخت پیشرفته است.این امر اهمیت استراتژیک این حوزه را نشان می‌دهد. بنابراین با تلاشی جدی و بی وقفه در ستاد برآنیم تا میزان نقش آفرینی و حضور مواد پیشرفته را در فناوری‌های کشور افزایش دهیم.