صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد؛

۳اصل بهبود کسب وکار

مهدی پازوکی اقتصاددان با اشاره به لزوم بکارگیری ظرفیت ورود سرمایه های ایرانیان خارج از کشور گفت: سران سه قوه باید ۳ اصل....
 را برای اصلاح فضای کسب و کار در دستور کار قرار دهند.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از مهر، مهدی پازوکی با اشاره به الزامات و ضرورت های تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» گفت: به نظر من عمده مشکلی که امروز اقتصاد ایران در زمینه تولید با آن مواجه است، عدم امنیت اقتصادی برای فعالان بخش خصوصی است. تولید قرار نیست از طریق اقتصاد دولتی رشد کند بلکه رشد تولید با اقتصاد دولتی باعث ایجاد فساد خواهد شد بنابراین باید بخش خصوصی واقعی را در عرصه اقتصاد وارد کنیم.
این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر اینکه متأسفانه برخی اعتقاد به تعاملات بین المللی در امور اقتصاد ندارند گفت: برای توسعه اقتصادی و قرار گرفتن در بازارهای جهانی، حداقل باید با بازارهای کشورهای منطقه تعامل داشته باشیم و با توجه به برتری اقتصاد ایران از لحاظ انرژی ارزان و نیروی کار تحصیل کرده اگر به بازارهای منطقه مانند کشورهای آسیای میانه، خاورمیانه و خلیج فارس متصل شویم با تفکر ایرانی می توانیم در اقتصاد منطقه و حتی دنیا کارآمد باشیم.
نهادهای عمومی تهدیدی برای اقتصاد کشور
این اقتصاددان با بیان اینکه رشد و توسعه تولید و اشتغال پایدار، پیش از هر چیز منوط به ایجاد امنیت و ثبات اقتصادی ادامه داد: متاسفانه طی سالهای اخیر، نهادهای عمومی، اقتصاد ایران را تحت کنترل گرفتند که این می تواند بیش از اقتصاد دولتی، اقتصاد کشور را تهدید کند. به عنوان مثال نهادهای عمومی سهام عدالت شکل گرفتند اما اعضای هیئت مدیره و سهامداران آنها مشخص نیستند که این یک نوع شلختگی را در این بخش از اقتصاد ایجاد کرده است.
پازوکی با بیان اینکه برای رونق تولید و اشتغال باید از هر گونه شوک خارجی که  اقتصاد را از تعادل خارج می کند جلوگیری شود، به راهکارهای بهبود فضای کسب و کار اشاره کرد و گفت: برای اینکه تولید ملی به معنای واقعی شکل بگیرد و فضای کسب و کار کشور نیز بهبود یابد مجموعه حکومت و نظام یعنی سران سه قوه باید، سه اقدام اساسی را به عنوان اصل در دستور کار خود قرار دهند؛ نخست ایجاد شفافیت در اقتصاد است. اگر اقتصاد ما شفاف شود و شفافیت اطلاعات به اقتصاد کشور بازگردد علاوه بر اینکه می توان با فساد اقتصادی جلوگیری کرد، به بهبود فضای اقتصادی نیز کمک می کند.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اصل دوم ایجاد رقابت در بین فعالان اقتصادی است که بر اساس این اصل نیز باید زمینه لازم جهت ایجاد رقابت سالم را بین فعالان اقتصادی و بخش خصوصی فراهم کنیم.
پازوکی نفی انحصار را سومین اصل و راهکار بهبود فضای کسب و کار عنوان کرد و افزود: باید با هر گونه انحصار هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی مخالفت کنیم. اگر این سه راهکار اصلی، مورد توجه مسئولان  قرار گیرد قطعاً بخش خصوصی سالم در کشور رشد می کند.
وی ورود سرمایه ایرانیان خارج از کشور به داخل را یکی از فرصت های مهم و بزرگ برای اقتصاد ایران اعلام کرد و گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته در حال حاضر، سرمایه ایرانیان خارج از کشور بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار است. اگر حداقل برآورد این سرمایه یعنی ۴۰۰ میلیارد دلار را به عنوان مبنا قرار دهیم، تنها ورود ۱۰ درصد این سرمایه یعنی ۴۰ میلیارد دلار به کشور می تواند تولید و اقتصاد ایران را دچار یک تحول اساسی کند. بنابراین باید این نوع ظرفیت ها در اقتصاد ایران شناسایی شود و آنها را در جهت تحقق رشد و توسعه اقتصادی کشور به کار گرفت.
این اقتصاددادن با تأکید بر اینکه ما امروز ناگزیر به تعامل با دنیا برای اتصال به بازارهای جهانی هستیم اظهار داشت: قطعاً برای رسیدن به یک اقتصاد پایدار، باید با منطق و درایت عمل کرد. همانطور که در اوپک به رغم کاهش سهمیه تولید نفت عربستان، اما سقف تولید نفت ایران افزایش یافت. این اتفاق، قطعاً با یک منطق رخ داد که نشان می دهد اگر براساس اصول علمی با معضلات اقتصادی کشور عمل کنیم، می توانیم موقعیت خود را به لحاظ اقتصادی در داخل و حتی در جهان تثبیت کنیم.