صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

عید ایرانی با کالای ایرانی

معدن؛ نقطه ای قابل اتکا در اقتصاد مقاومتی

ارزش صادرات صنعتی و معدنی برای امسال در شرایطی 61 میلیارد دلار هدفگذاری شده است که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بر اهمیت نقش معدن در دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی تاکید می کند.
بر اساس اهداف کمی بخش صنعت، معدن و تجارت در سال 1396 ارزش صادرات صنعتی و معدنی باید به 61 میلیارد دلار برسد، در حالی که این میزان در سال 1393، 32 میلیارد دلار ثبت شده بود.
ارزش صادرات صنعتی و معدنی در افق چشم انداز 1404 نیز 121 میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.
در همین پیوند، رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بهره برداری از طرح ها و آغاز به کار طرح های جدید را افقی جدید پیش روی بخش معدن و صنایع معدنی کشور توصیف کرد که در واپسین سال دولت یازدهم رقم خورد.
به نوشته پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، «مهدی کرباسیان» گفت: اقدام ها و برنامه هایی که در سه سال گذشته بویژه سال 1395 از بخش های بالادستی همچون اکتشاف، استخراج و فرآوری آغاز شد و تا تولید محصول نهایی ادامه داشت،‌ در مسیر توانمندی سازی داخلی است. 
وی یادآوری کرد: تکیه معدن به توانمندی های داخلی و همچنین گنجی که در دل زمین است،‌ رهیافتی درخور اقتصاد مقاومتی دارد و حضور شرکت های خصوصی در این زنجیره، هدفی غیر از مقاوم شدن پایه های اقتصاد را دنبال نمی کند.
سازمان های ایمیدرو و زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، از سال 1393 در گستره ای به مساحت 250 هزار کیلومترمربع فعالیت مشترک اکتشافی را آغاز کردند که نتیجه مقدماتی آن شناسایی 450 میلیون تن زغالسنگ، 550 میلیون تن سنگ آهن، 150 هزار تن آنتیموان و 40 تن طلا بوده است.
رییس هیات عامل ایمیدرو در این زمینه گفت: در سال 1395 شاهد تقویت زنجیره اکتشاف، استخراج، فرآوری و محصول نهایی در اقتصاد کشور بودیم که وجوهی از منافع آن، در کوتاه مدت قابل رویت است و ابعادی دیگر،‌ در سال های آینده نمایان می شود.
چنی پیش نیز «جعفر سرقینی» معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، به ایرنا گفت: ارزش صادرات صنایع معدنی در 10 ماهه 1395 (منتهی به دی ماه) چهار میلیارد و 500 میلیون دلار بود و پیش بینی شد تا پایان سال 1395 به صادرات پنج میلیارد و 500 میلیون دلاری این بخش دست یابیم. 
** دستاوردهای سال 1395 با اتکا به بومی سازی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قرارداد یک میلیارد دلاری سرمایه گذاری معدن و کارخانه های روی مهدی آباد در روزهای پایانی سال 1395 در مسیر توسعه قرار گرفت که راه اندازی همه بخش های آن، سبب افزایش سهم ایران در تولید فلز روی در جهان می شود.
کرباسیان افزود: بهره برداری از نخستین کارخانه پرعیارسازی سنگ آهن کم عیار هماتیتی،‌ از دیگر دستاوردهایی بود که پارسال محقق شد و در واقع نقطه عطفی برای فرآوری موادی در بخش معدن ایران محسوب می شود که پیشتر به عنوان باطله معدن به حساب می آمد.
به گفته این مسوول، بخش خصوصی ایران افتخار فناوری،‌ طراحی و اجرای این طرح را بر عهده داشت و امید است با افتتاح رسمی آن در سال جدید، تحولی تازه در بخش معدن صورت گیرد.
رییس هیات عامل ایمیدرو، آغاز بهره برداری از طرح آهک صنعتی با مشارکت بخش خصوصی در استان لرستان،‌ آماده سازی کارخانه جدید زغالشویی سوادکوه برای افتتاح، آغاز ساخت نخستین طرح فرآوری تیتانیوم در ایران و راه اندازی نخستین کارخانه از هفت طرح فولادهای استانی را از برجسته ترین دستاوردهای مشارکت بخش دولتی و خصوصی در سال 1395 دانست.
به گفته وی، فعال سازی و راه اندازی مجموعه هفت طرح فولاد استانی با مشارکت و همراهی شرکت های سرمایه گذاری و بخش های مهندسی، ساخت و اجرا در داخل میسر شد و در ادامه این مسیر،‌ سه طرح دیگر در آستانه راه اندازی در بهار 1396 قرار دارد.
هفت طرح فولاد استانی در سپیددشت (چهارمحال و بختیاری)، نی ریز (فارس)، شادگان (خوزستان)، قائنات (خراسان جنوبی)، میانه (آذربایجان شرقی)، بافت (کرمان) و سبزوار (خراسان رضوی) واقع شده است.
کرباسیان اضافه کرد: تولید شمش آنتیموان و امضای قراردادهای توسعه منطقه ویژه اقتصادی لامرد و پارسیان (فارس) را نیز باید در شمار اقدام های سال 1395محسوب کرد. همچنین با تلاش مشاوران خصوصی داخلی،‌ طرح بندر پارسیان نیز در حال تعیین تکلیف برای سرمایه گذاری و ساخت بندر اختصاصی قرار دارد که در سال 1396 خبرهای تکمیلی آن اعلام می شود.
رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: بهره گیری از توانمندی های داخلی موجب شد در زمینه اکتشاف نیز مرحله شناسایی همه پهنه ها به پایان برسد که در زمینه پی جویی و اکتشافات عمومی در برخی از این پهنه ها نیز پیشرفت های مناسبی به دست آمد.
به گفته وی، این اقدام ها در شرایط کمبود منابع مالی و هدررفت دارایی هایی ایمیدرو در دولت پیش عملی شد و در واقع تحرک بخشی به 73 طرح نیمه تمام، بدون تدبیر میسر نبود.
کرباسیان افزود: در ماه های نخستین امسال برنامه راه اندازی شماری از طرح های جدید، برنامه ریزی شده است تا برای تکمیل زنجیره تولید،‌ ایجاد زمینه مناسب برای فرآوری و تولید محصول بخش معدن و صنایع معدنی،‌ گامی عملی برداشته شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، از مجموع 117 سند همکاری امضا شده وزارت صنعت، معدن و تجارت با شرکت های معتبر خارجی، 63 سند با سهم 53.8 درصد به مراحل اجرای سرمایه گذاری مشترک رسیده است.
از مجموع اسناد امضا شده در قالب اقتصاد مقاومتی، 36 سند تفاهمنامه امضا و 18 قرارداد نهایی شد.
بر پایه گزارش های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1395، 52 طرح صنعت، معدن و تجارت با ارزش سرمایه گذاری پنج میلیارد دلاری تصویب شد.
همچنین آغاز اجرای 91 طرح و بهره برداری از 68 طرح با سرمایه گذاری خارجی در دولت یازدهم از دیگر دستاوردهای بخش اقتصاد مقاومتی بود.
هفت طرح اقتصاد مقاومتی نیز در وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف شد که طرح رونق تولید به عنوان یکی از آنها، برای هفت هزار و 500 واحد کوچک و متوسط هدفگذاری شده بود اما با تعامل ها و حمایت های صورت گفته تا پایان آذرماه 1395 بیش از 19 هزار و 300 واحد تولیدی از 134 هزار میلیارد ریال (13 هزار و 400 میلیارد تومان) تسهیلات برخوردار شدند؛ در حالی که در برآورد اولیه، پرداخت 160 هزار میلیارد ریال (16 هزار میلیارد تومان) هدف قرار گرفته بود.
در بخش صنعت و معدن هشت یک هزار و 821 واحد از تسهیلات برخوردار شدند که 10 هزار و 479 واحد مربوط به وزارت جهاد کشاورزی بود.
همچنین 10 هزار و 205 واحد از طریق فرآیند رونق تولید و 9 هزار و 95 واحد از طریق مراجعه مستقیم به بانک ها در چارچوب دستورالعمل ها و ضوایط ابلاغی در سال 1395 تسهیلات گرفتند.