صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رییس مرکز مطالعات زنان تصریح کرد

فقدان خودباوری مانعی در برابر مشارکت اجتماعی زنان است

رییس مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران گفت: فرصت در حد مطلوب برای مشارکت زنان فراهم نشده است.

از سوی دیگر آنان به خودباوری برای مشارکت اجتماعی و سیاسی نرسیده‌اند. یکی از راه‌های رفع این مشکل حضور زنان در عرصه‌های مختلف از جمله انتخابات است.

ملیحه شیانی تاکید کرد: اگر زنان به خودباوری برسند، حتی از کوچکترین فرصت‌ها برای مشارکت استقبال می‌کنند ولو به ثمر نرسد.

وی در پاسخ به این پرسش که افزایش تعداد زنان در شوراهای شهر و روستا چه تاثیری بر توجه به نیازها و مطالبات زنان در محل زندگی آنان دارد، گفت: حضور زنان در شوراهای شهر و روستا بر توجه به نیازهای زنان به خودی خود موثر است، اما متاسفانه آنان دچار فقدان تجربه و خودباوری هستند.

وی با بیان اینکه گام جدی برای خودباوری، دستیابی زنان به توانمندی است، تاکید کرد: توانمندی زنان می‌تواند مقدمه‌ای برای مطالبه و سهم‌خواهی آنان باشد. بدین ترتیب زمانی که در جایگاه مدیریتی قرار بگیرند می‌توانند اثرگذار باشند.

شیانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فراز و نشیب خاصی را پست سر گذاشته‌ایم. با این وجود مشارکت زنان افزایش نسبتا خوبی یافته است. البته متاسفانه زنان جامعه هنوز به خودباوری نرسیده‌اند.

رییس مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران تصریح کرد: زنان باید سهمیه جنسیتی را از راه‌های مختلف مانند دانشگاه و بخش خصوصی پیگیری کنند. این مطالبه‌گری صرفا با حرف زدن به ثمر نمی‌نشیند، بلکه لازم است با خودباوری همراه شود.

وی با تاکید بر ضرورت مطالبه‌گری از دولت دوازدهم و شوراهای شهر و روستا به منظور تخصیص سهمیه خاصی برای زنان گفت: خوشبختانه تعداد زنان در مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا افزایش یافته است. امیدواریم دولت آینده سهمی در میان وزیران برای زنان اختصاص دهد و درکل انتصاب مدیران با جمعیت زنان تناسب بیشتری داشته باشد، چراکه زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و سطح تحصیلات آنان افزایش یافته است. از سوی دیگر لازم است زنان باور کنند که در عرصه مدیریتی، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری می‌توانند حضور موثری داشته باشند.

شیانی در پایان تصریح کرد: زنان با موانعی برای مشارکت مواجه هستند اما خیلی وقت‌ها از فرصت‌های به وجود آمده برای مشارکت مانند کاندیداتوری مجلس استفاده نمی‌کنند. اکنون مانعی برای کاندیداتوری زنان در انتخابات وجود ندارد. اگرچه پس از کاندیداتوری، موانع قدرتمندی وجود دارد که نمی‌توان از آن‌ها عبور کرد ولی باید وارد عمل شویم و مطالبات خود را از روش‌های رسمی و تعریف شده به گوش مسوولان برسانیم  تا در مجلس و دولت آینده مشارکت بیشتری داشته باشیم. هرچند که همچنان فاصله معناداری تا وضعیت مطلوب داریم.