صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

ضرورت واگذاری همه فعالیت‌های اقتصادی به بخش‌خصوصی

نظام‌‌ بانکی کشور هم‌اکنون به نفع سرمایه‌گذاران نیست

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید تمام منابع را برای سرمایه‌گذاری در داخل کشور تجهیز کرد گفت: نظام بانکی کشور به نفع سرمایه‌گذاران نیست و باید اصلاح شود.

اسحاق جهانگیری  در جلسه بررسی آب استان کرمان اظهار داشت: موضوع آب یکی از مسائل اصلی و مهم در کشور است و کرمان از این مسئله بیشتر رنج می‌برد در بحران آب است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، وی با اشاره به اینکه در 3 زمینه در کشور با مشکلات جدی روبه‌رو هستیم، گفت: یکی از این موضوعات بحث محیط‌زیست است و در برخی کلانشهرها مثل تهران در موضوع آلایندگی هوا و در خوزستان در بحث ریزگردها با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

معاون اول رئیس‌جمهور به بحث وجود ریزگردها در استان کرمان اشاره کرد و افزود: این موضوع نیز در جای خود پیگیری می‌شود و در برنامه ششم جزو اولویت‌ها است.

جهانگیری موضوع کمبود منابع آب در کل کشور را مشکل جدی دوم عنوان کرد و گفت: تقریباً همه استانها درگیر کمبود منابع آبی هستند و البته باید مردم خودشان را برای این شرایط با صرفه‌جویی لازم آماده کنند.

وی با بیان اینکه مدیریت منابع آبی امروز در کشور بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: با مدیریت مصرف آب باید از این میزان آب موجود بهترین برداشت انجام شود و خوشبختانه عزم مدیریت در استان کرمان بر اساس مدیریت منابع آب شکل گرفته است.

معاون اول رئیس‌جمهور افزایش بازنشستگی و مستمری‌بیگری چالش بعدی پیش روی کشور دانست و بیان کرد: متأسفانه موضوع بازنشستگی در دولت معنا ندارد و افراد بعد از بازنشستگی هم از دولت مستمری می‌گیرند.

جهانگیری با اشاره به اینکه تقریباً صددرصد منابع صندوق‌های بازنشستگی از دولت تأمین می‌شود، افزود: بازنشستگی روزبه‌روز در حال افزایش است و صندوق بازنشستگی کشوری هم بیش از 75 درصد از منابع خود را از دولت تأمین می‌کند.

وی چالش اصلی کشور را بحث بیکاری جوانان عنوان کرد و گفت: از سال 84 تا 94 خالص شغل ایجاد شده در کشور صفر بوده و یک مجموعه‌ بیکاری در کشور ایجاد شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر جوان جویای کار به کشور اضافه می‌شود، تصریح کرد: این موضوع یک چالش جدی و هشدار دهنده است و رهبر معظم انقلاب به خوبی اذعان داشتند که رشد کشور باید به 8 درصد برسد.

جهانگیری با بیان اینکه برای رفع مشکل بیکاری حداقل باید سالانه یک میلیون شغل ایجاد کنیم، اظهار داشت: بیکاری یک نقطه اصلی است که از آن بسیاری از انحرافات به وجود می‌آید و آرامش خانواده‌ها و عزت جوانان در گرو ایجاد شغل است.

وی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری در آغاز سال نو مبنی بر تولید و اشتغال گفت: بیکاری به جز از طریق سرمایه‌گذاری اتفاق نمی‌افتد و پیش‌نیاز هر تولید سرمایه‌گذاری است.

معاون اول رئیس‌جمهور دولتی بودن اقتصاد در کشور را از آفت‌های اقتصادی دانست و افزود: یکی از کارهای بزرگ رهبری در زمینه اقتصاد ابلاغ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی است.

جهانگیری با اشاره به اینکه دولت نمی‌تواند یک تاجر یا یک تولیدکننده خوب باشد، تصریح کرد: باید همه فعالیت‌های اقتصادی در کشور به بخش خصوصی واگذار شود و بخش خصوصی باید میدان‌دار باشد.

وی با اشاره به اینکه مدیران حرفه‌ای باید سرکار بیایند و اعضای هیئت مدیره‌های شرکت‌های بزرگ اقتصادی در کشور باید از افراد متخصص انتخاب شوند، گفت: متأسفانه هر کس از هر جا باز می‌ماند را به عنوان اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها انتخاب می‌کنند و امروز مدیریت شرکت‌های بزرگ اقتصادی در کشور از غیرحرفه‌ای‌ترین افراد انتخاب می‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه کمتر بنگاه اقتصادی بزرگی در کشور وجود دارد که سوددهی مناسبی داشته باشد، افزود: در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی سال جدید تصمیمی می‌گیریم که مطمئن شویم که در بنگاه‌های اقتصادی نظام مدیریت جهادی و حرفه‌ای حاکم می‌شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه باید تمام منابع را برای سرمایه‌گذاری در داخل کشور تجهیز کرد با اشاره به ساختار نظام بانکی در کشور گفت: نظام بانکی در کشور به نفع سرمایه‌گذاران نیست و باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه منابع خارجی نیز برای سرمایه‌گذاری بسیار مهم است و در بودجه 96 تا 50 میلیارد دلار دیده شده است، خاطرنشان کرد: دنیا آماده همکاری با ایران است و آینده اقتصاد دنیا در ایران تأمین می‌شود که باید از آن استفاده کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه هیچ دستگاه دولتی حق خرید کالاهایی خارجی که مشابه آن در کشور تولید می‌‌شود ندارد، افزود: بازار باید تحت سیطره کالاهای داخلی در کشور قرار گیرد و در سال گذشته کارهای خوبی در راستای مبارزه با قاچاق کالا از سمت گمرکات انجام شد.