صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تشریح کرد:

حباب سکه شکست

رئیس اتحادیه طلا و جواهر دلایل حبابی شدن قیمت سکه در چند روز اخیر را اعلام کرد و گفت که با نزدیک شدن به روزهای پایانی....
سال این حباب شکسته شد. این در حالی است که بانک مرکزی اعلام کرده بود در صورتی حبابی شدن بازار به طور حتم حراجی سکه را برای ایجاد تعادل برگزار می‌کند، اما این اتفاق نیفتاد.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از رازق، در حدود دو تا سه هفته پایانی اسفندماه قیمت سکه و طلا در بازار با نوسان همراه شد و روندی افزایشی در پیش گرفته است؛ به طوری که حتی کشتی‌آرای -رئیس اتحادیه طلا وجواهر -اعلام کرده بود که اکنون قیمت سکه با حبابی حدود ۱۲۰ هزار تومان همراه شده است. اما آخرین رصد قیمت‌ها در بازار از این حکایت دارد که طی چند روز گذشته اغلب قیمت‌ها کاهشی و یا بدون نوسان بوده است.
این در حالی است که کشتی‌آرای معتقد است اکنون با توجه به شرایط پیش آمده حباب سکه شکسته شده و بازار رو به تعادل خواهد بود.
وی دلیل این موضوع را در سه اتفاق بررسی کرده و توضیح داد که اولین مورد به افزایش تا حدود ۲۴ دلاری قیمت جهانی طلا برمی‌گردد. از سوی دیگر قیمت ارز نیز نسبت به هفته گذشته با کاهش همراه شده بود و سومین مورد  به افزایش تقاضا برمی گشت که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال تقاضا کاهش یافته و این کم شدن درخواست برای خرید موجب به تعال کشیده شدن بازار شد. در این حالت حباب سکه هم شکست.
اما چندی پیش مسئولان بانک مرکزی اعلام کردند که بازار را رصد و کنترل کرده و اگر در ایام پایانی سال شرایط به سمتی پیش برود که با افزایش تقاضا قیمت‌ها در حال حبابی شدن باشد، حراج سکه در دستور کار قرار خواهد گرفت. بر این اساس قرار بود تا  با هماهنگی‌هایی انجام شده، حراج سکه از طریق بانک ملی و شعبه کارگشایی آن انجام  شود تا سکه لازم تامین شده و قیمت‌ها متعادل شود.
با این حال کشتی آرای درباره این باره عنوان کرد که چنین اتفاقی نیفتاد و هر چند که به نظر می‌رسید در آن شرایط باید حراجی برگزار شود ولی بانک مرکزی در این باره اقدام نکرد. ولی به هر حال بازار خود به سمت تعادل پیش رفت.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر همچنین پیش بینی کرد که قیمت سکه در روزهای آینده در روند نزولی  بوده و به این مسیر ادامه دهد. در عین حال که قیمت طلا نیز وابسته به نرخ‌های جهانی آن خواهد بود.