صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

تحلیلگران در نظرسنجی کیتکونیوز پیش‌بینی کردند؛

ادامه افزایش قیمت طلای جهانی در هفته جاری

در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز برای هفته جاری، هر دو گروه سرمایه‌گذاران و کارشناسان وال استریت پس از افزایش نرخ‌های بهره....
 از سوی بانک مرکزی آمریکا، به تداوم رشد قیمت طلا خوش‌بین بودند.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از ایسنا، طلا پس از پایان نشست دو روزه بانک مرکزی آمریکا در چهارشنبه، رشد چشمگیری پیدا کرد. معامله‌گران اظهار کردند افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره مبنا با انتظار بازار برای این رویداد، در قیمتها تاثیر گذاشته بود.
بانک مرکزی آمریکا با اعلام افزایش نرخ‌های بهره، بر رویکرد تدریجی برای ادامه روند تحکیم سیاست پولی تاکید کرد که در نتیجه آن دلار با کاهش روبرو شد و طلا صعود کرد.
در نظرسنجی طلای کیتکو برای هفته جاری، ۱۸ تحلیلگر و معامله‌گر شرکت کردند که از میان آنها ۱۱ نفر یا ۶۱ درصد افزایش قیمت طلا و ۲ نفر یا ۱۱ درصد کاهش قیمت این فلز را پیش بینی کردند در حالیکه ۵ نفر یا ۲۸۱ درصد هم نسبت به جهت حرکت طلا نظری نداشتند.
در این بین، ۱۹۶۵ سرمایه گذار در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند که اکثر آنها نسبت به رشد قیمت طلا در هفته جاری خوش بین بودند. از میان آنها، ۱۳۴۸ نفر یا ۶۹ درصد انتظار داشتند قیمت طلا در هفته جاری افزایش پیدا کند در حالیکه ۳۹۲ نفر یا ۲۰ درصد کاهش قیمت این فلز را پیش بینی کردند و ۲۲۵ نفر یا ۱۱ درصد نظری نداشتند.
در نظرسنجی که برای هفته گذشته انجام گرفت، ۵۸ درصد رای دهندگان در وال استریت نسبت به افزایش قیمت طلا خوش بین بودند در حالیکه اکثر سرمایه گذاران (۴۶ درصد) نسبت به رشد قیمت طلا بدبین بودند.
هر اونس طلا برای تحویل در آوریل در معاملات روز جمعه بازار نیویورک آخرین بار ۳.۱۰ دلار یا ۰.۳ درصد افزایش نشان داد و در ۱۲۳۰.۲۰ دلار بسته شد و برای کل هفته حدود ۲.۴ درصد افزایش یافت که نخستین رشد هفتگی در سه هفته اخیر بود. این فلز در معاملات پنج شنبه یک روز پس از تصویب افزایش نرخهای بهره در آمریکا، بیش از ۲۶ دلار افزایش قیمت یافته بود.
از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون بدون در نظر گرفتن نظرسنجی هفته گذشته، کارشناسان وال استریت شش بار از ۹ نظرسنجی، جهت حرکت طلا را بدرستی پیش بینی کرده اند که درصد درستی پیش بینی آنها را به ۶۷ درصد می رساند در حالیکه سرمایه گذاران با ۵ پیش بینی درست در برابر ۴ پیش بینی اشتباه، ۵۶ درصد پیش بینی درست داشته اند.
اما از اواسط ماه مه، کارشناسان وال استریت حرکت قیمت طلا را ۲۷ بار به درستی پیش بینی کردند و ۱۴ بار اشتباه داشتند که درصد درستی پیش بینی آنها را به ۶۶ درصد می رساند در حالیکه میزان درستی پیش بینی سرمایه گذاران، با ۲۵ پیش بینی درست در برابر ۱۶ پیش بینی اشتباه در طول این مدت، ۶۱ درصد بود.
به گفته دانیل پاویلونیس، کارگزار ارشد کالا در شرکت "آر جی او فیوچرز"، بهبود قیمت طلا ادامه خواهد یافت. این فلز زرد در روزهای گذشته بیش از حد کاهش قیمت داشته و انتظار می‌رود روند مذکور معکوس شود و طلا تا سطح ۱۲۵۰ دلار صعود کند.
آدریان دی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی آدریان انتظار دارد طلا در هفته جاری صعود کند. وی در این باره به کیتکونیوز گفت: اکنون که بانک مرکزی آمریکا برای افزایش بیشتر نرخهای بهره احتیاط نشان داده و تورم در ماه‌های اخیر به بالای هدف دو درصد بانک مرکزی صعود کرده، فضا برای افزایش قیمت طلا مساعد شده است.
طلا امسال تحت تاثیر نگرانیها نسبت به پیامدهای تحولات سیاسی بر رشد اقتصادی و ابهاماتی که مانع سرمایه گذاری شرکتها شده است، حدود هفت درصد رشد قیمت داشته است.
رویداد بزرگ بعدی که مورد توجه سرمایه گذاران قرار دارد، انتخابات فرانسه است. همچنین ریسک حمایت گرایی در تجارت میان آمریکا و چین همچنان یک موضوع نگران کننده باقی مانده است. هر گونه اختلال در روند صعودی بازارهای سهام آمریکا، سرمایه گذاران را به سوی طلا جذب خواهد کرد. در واقع طلا به دلیل ریسکهای ژئوپلیتیکی بالا برای سرمایه گذاران جهانی جذاب مانده است.