صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

آمارها نشان می دهد:

در ایران به ازای هر 10 هزار خودرو، 37 تن کشته است

نوروز در راه است و بسیاری از هموطنان قصد سفر به مناطق مختلف را دارند، خیلی از این مسافرت ها از راه زمینی و جاده ها...
 انجام می شود که به طور طبیعی اگر احتیاط نکنیم، خطرهایی به همراه دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از ایرنا، برخی از راه ها، جاده ها و خودروها هنوز استاندارد نیست و همین عامل می تواند میزان خطرها را افزایش دهد. در این شرایط برای کاهش میزان حوادث باید یک اصل مهم که همان رانندگی صحیح است، رعایت کنیم.
جدا از عواملی که در وقوع حادثه رانندگی بیان شده عامل بسیاری از حوادث رانندگی، خطای انسانی است که سالانه رقم بالایی را بخود اختصاص می دهد. یکی از مهمترین عوامل تصادفات، سرعت غیرمجاز است. خیلی از افراد برای رسیدن به مقصد عجله دارند و برخی نیز بخاطر یک عادت و یا عوامل دیگر با سرعت غیرمجاز حرکت می کنند که اگر به عواقب کار کمی فکر کنیم، هر دو علت اشتباه است.
عجله و شتاب شاید در اعمال خیر جایز باشد اما انجام این عمل در خیلی از جاها به ویژه در هنگام رانندگی درست نیست، زیرا کوچکترین اشتباه و غفلت می تواند خسارات جبران ناپذیر جانی و مالی برای فرد به همراه داشته باشد. 
خیلی از افراد با نادیدن گرفتن این اصل، هم خانواده خود و هم خانواده دیگران را عزادار کردند و در سال های گذشته شاهد این تراژدی غم انگیز در جاده ها بوده ایم که جز پیشمانی و ندامت برای راننده حاصلی نداشته است.
در حالیکه چند روزی از سفرهای نوروز 96 سپری شده اما خبرهای خوشی از جاده های کشور به گوش نمی رسد. 
در این مدت کوتاه (از 25 اسفند تاکنون) دستکم 54 نفر در جاده ها و بزرگراه ها جان خود را در سوانح مختلف رانندگی از دست داده اند و صدها نفر دیگر نیز زخمی شدند. این آمارها وضعیت ناخوشایندی از جاده های کشور ترسیم می کند که اگر کمی احتیاط کنیم هرگز با چنین آمار تکان دهنده ای روبرو نخواهیم شد.
در جاده ها افراد مختلفی با خانواده های خود در حال تردد هستند که اصل این است که حقوق آنان را رعایت کنیم همانطور که انتظار داریم آنان حقوق ما را رعایت کنند.
رعایت حقوق دیگران در جاده ها را اگر در مقابل پیامدهای نادیده گرفتن این اصل قرار دهیم بطور قطع بسیار زیان آور خواهد بود. 
رعایت نکردن حق تقدم در جاده ها و سرعت غیرمجاز ممکن است با خطر جانی هر دو طرف همراه باشد، بنابر این عقل سلیم حکم می کند، که برای حفظ جان خود و دیگران این اصل را رعایت کنیم.
صحبت کردن با تلفن همراه، خوردن و آشامیدن در هنگام رانندگی، سرعت غیرمجاز، نداشتن دقت و تمرکز کافی، رعایت نکردن فاصله مجاز، تغییر ناگهانی خودرو، عبور از چراغ قرمز، نداشتن تجربه، رانندگی بعداز مصرف دارو، سبقت غیرمجاز و درگیری با راننده از عوامل مهم تصادفات رانندگی است که رعایت نکردن هریک از اینها در واقع به استقبال خطر رفتن است و این یعنی تجاوز به حقوق دیگران.
برای نمونه نداشتن تجربه و دقت و تمرکز کافی در رانندگی می تواند صدمات جبران ناپذیری به افراد وارد کند در حالیکه هر فردی که به عنوان راننده وارد جاده ها می شود، باید نسبت به داشتن این دو اصل مطمئن باشد.
خیلی از تصادفات بخاطر تسلط نداشتن راننده بوقوع می پیوندد که این مساله به تجربه و تمرکز نداشتن راننده باز می گردد، بنابراین برخورداری از این ویژگی در جاده ها یک ضرورت انکارناپذیر است، زیرا چنانچه این موارد رعایت نشود آمار تلفات رانندگی همچنان بالا خواهد ماند.
رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی در ایران باعث شده که تلفات رانندگی در ایران از نرم بین المللی بالاتر قرار گیرد که لزوم رسیدگی به این موضوع بیش از پیش ضرورت پیدا می کند.
آمارها نشان می دهد در دنیا به ازای هر 10 هزار خودرو حدود 9 نفر کشته می‌شوند، در حالیکه در ایران به ازای این تعداد خودرو، 37 تن کشته است. آمار تصادفات منجر به فوت به 16 هزار و 600 فوتی در پایان سال 94 رسیده که بیش از 70 درصد تصادفات منجر به فوت در خارج از شهرها رخ می دهد که این آمارها، فرهنگ رانندگی ما و ناامن بودن جاده های کشور را بوضوح نمایان می سازد.
هر چند در سال های اخیر اقداماتی برای کاهش تلفات رانندگی انجام شده که برای نمونه تلفات حوادث رانندگی از سال 84 از 27 هزار نفر به 16 هزار و 600 نفر درسال94 رسیده اما باوجود این موفقیت ها، هنوز آمار تلفات جاده های کشور بالا است که برای کاهش بیشتر این تلفات، نیاز به برخی از اصلاحات در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در ایران است.
برای نمونه هنوز بستن کمربند ایمنی به عنوان یکی از ضرورت های رانندگی در میان همه رانندگان گسترش پیدا نکرده و هنوز 10 درصد رانندگان نسبت به بستن کمربند ایمنی بی توجه هستند.
هنوز در جاده ها و اتوبان ها، سرعت های غیر مجاز بسیاری از تخلفات را به خود اختصاص می دهد و همین موضوع، عامل بسیاری از تصادف های دلخراش رانندگی است.
اکنون 217 هزار کیلومتر جاده که شامل110 هزار کیلومتر جاده روستایی و بقیه جاده‌های اصلی و فرعی است در کشور وجود دارد که به طور طبیعی در زمان حاضر نمی توان برای همه این جاده ها، پلیس و یا دستکم دوربین پیش بینی کرد، بنابراین در جاده ها و هنگام تردد همه باید در نقش یک پلیس ظاهر شویم و به مقررات احترام بگذاریم که سود و منفعت آن در وهله نخست به خانواده های خود می رسد. این ساده ترین راه در امان ماندن از هرگونه آسیب در جاده ها است.
ما ضرب المثلی به این مضمون داریم که «دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است» اگر به عمق این ضرب المثل توجه کنیم می توانیم از خیلی از حوادث پیشگیری کنیم اما وقتی وارد جاده می شویم خیلی از موضوعات حیاتی ازجمله همین موضوع را به فراموشی می سپاریم.
هیچیک از ما حاضر نیستیم آسیبی به خانواده های ما و حتی خانواده های دیگران وارد آید، برای رسیدن به این مرحله باید در رانندگی گذشت کنیم و گذشت در جاده های پرخطر به معنی حفظ جان خود و دیگران خواهد بود و این از هر چیزی با ارزش تر است.