صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در نامه حناچی ابلاغ شد؛

مصوبه طرح جامع ناحیه شرق استان کردستان

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار کردستان، مصوبه شورا را درباره طرح جامع ناحیه شرق....
استان کردستان (ناحیه بیجار) در ۱۲ بند ابلاغ کرد. 
به گزارش کسب و کارنیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به زاهداری استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان، مصوبه شورا را درباره طرح جامع ناحیه شرق استان کردستان (ناحیه بیجار) در ۱۲ بند ابلاغ کرد.
در نامه دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به استاندار کردستان آمده است: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۹۵.۱۲.۲ خود به بررسی موضوع «طرح توسعه وعمران (جامع) ناحیه شرق استان کردستان (ناحیه بیجار) پرداخت و با عنایت به صورتجلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان مورخ ۸۹.۱۲.۲۱ و صورتجلسه کمیته فنی شورای عالی مورخ ۹۲.۱۱.۲۸ مقرر می‌دارد:
۱- جمعیت طرح ناحیه با حفظ جمعیت پیش‌بینی افق طرح(۴۷۹۰۹۰ نفر) و بر اساس جمعیت سرشماری سال ۱۳۹۰ بازنگری شده و نقاط جمعیت جدید نیز در جداول و تحلیل‌ها لحاظ شود. مقرر می گردد با توجه به دلایل ارایه شده در جلسه کمیته فنی، جمعیت شهرهای قروه و دهگلان مورد بازنگری قرار گیرد.
۲- در نقشه جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری، روستاهای دارای بافت باارزش، مسیرها و محورهای گردشگری ناحیه (طبق نقشه جامع گردشگری) لحاظ شده و همچنین عنوان «روستاهای گردشگری» به عنوان «روستاهای هدف گردشگری» اصلاح شود.
۳- کلیه مطالعات جمعیتی و خروجی‌های مرتبط با آن بر اساس نتایج سرشماری سال ۱۳۹۰ مورد بازنگری قرار گیرد.
۴- دو نقطه شهری جدید ایجاد شده در ناحیه، در طرح لحاظ گردد.
۵- در نقشه و اسناد منطقه بندی کاربری اراضی پیشنهادی، عنوان «شهر پیشنهادی» به عنوان «نقاط روستایی دارای پتانسیل تبدیل به شهر» تغییر یابد و به جای عنوان «پهنه توسعه شهر» از عنوان «جهت توسعه شهر» استفاده شود.
۶- در اسناد طرح، تعداد و عناوین با آیین نامه نحوه بررسی و نیز شرح خدمات تیپ ۱۹ هماهنگ شود.
۷- لزوم ارایه ضوابط خاص و متناسب با خروجی‌های طرح و همچنین لزوم هماهنگی و همخوانی بین گزارشات، نقشه‌ها و ضوابط در رابطه با تعداد و عناوین پهنه‌ها و ضوابط مربوطه مورد تاکید است.
۸- در بخش جنوبی ناحیه با توجه به اشباع فعالیت‌ها و به جهت صیانت از اراضی زراعی آبی، فعالیت‌های مشروط به حداقل رسانده شود و صرفا به فعالیت‌های مرتبط با کشاورزی محدود گردد.
۹- با توجه به فعالیت‌های بالقوه ناحیه در زمینه کشاورزی و با عنایت به تعریف طرح ناحیه‌ای، توجه ویژه به توسعه کشاورزی و فعالیت‌های مرتبط اختصاص یابد.
۱۰- کاهش نابرابری توسعه‌ای در طرح ناحیه‌ای به ویژه نواحی مرزی، یکی از ضوابط و الزامات، پدافند غیرعامل است و در طرح، پیشنهادهای ارایه شده متناسب با نابرابری‌های موجود نیست و لذا باید بخش‌های مرکزی و شمالی در طرح بیش از این مورد توجه قرار گیرد.
۱۱- با توجه به توسعه‌های صنعتی سال‌های اخیر در ناحیه هماهنگی لازم جهت انطباق و به‌روزآوری پیشنهادات طرح با سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت پذیرد.
۱۲- ضمن استعلام مجدد از وزارت نیرو، پیشنهادات طرح در بخش آب با آخرین طرح‌ها و پروژه‌های مصوب و ملاک‌عمل وزارتخانه مذکور هماهنگ و در اسناد ابلاغی طرح، لحاظ گردد.
مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام، اعلام می‌شود. بدیهی است مدارک طرح، پس از اعمال موارد فوق‌الذکر به عنوان طرح مصوب ناحیه بیجار ابلاغ خواهد شد.