صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

عباسعلی ‌نورا، کارشناس اقتصادی

ضرورت اداره مستقل مناطق آزاد

اهمیت واگذاری مناطق آزاد به بخش خصوصی انکارناپذیر است.

سرمقاله 

وجود مناطق آزاد در شرایط اقتصادی کشور تاثیرات بسزایی دارد اما سبز شدن مناطق آزاد در تمامی نقاط کشور موجب می‌شود تا کارایی این مناطق بسیار کاهش یافته و هر موضوعی اگر از میزان تعادل عبور کند، شرایط را نابه‌سامان خواهد کرد. مناطق آزاد باید در کشورها دارای استعداد خاص برای واردات و صادرات باشد که ایجاد تعداد بسیاری از این مناطق در کشور موجب می‌شود تا مبادی قاچاق به کشور افزایش یافته و این امر نابودی تولید کشور را به‌همراه خواهد داشت.
همچنین افزایش مناطق آزاد در سطح کشور به‌علت رهایی از قیدوبند واردات به کشور بوده تا افراد بتوانند به‌راحتی و بدون ضوابط کالا وارد کنند که اجرایی شدن این امر و ورود کالاهای وارد شده ، موجب نابودی فضای اشتغال و تولید در کشور خواهد شد. 
بنابراین ایجاد مناطق آزاد متعدد در کشور نه‌تنها تولید کشور را نابود می‌کند بلکه رانت‌خواری را افزایش داده و اقتصاد کشور را نیز نابود خواهد کرد، علاوه بر این ایجاد مناطق آزاد مختلف در واقع برای واردات و صادرات بدون واسطه و دور زدن قانون و عوارض گمرکی صورت گرفته است. از سوی دیگر، اهمیت استقلال مناطق آزاد مهم است.
 مناطق آزاد قبل از واگذاری به وزارت اقتصاد توسط نهاد ریاست‌جمهوری دولت اداره می‌شد که این متولی برای اداره مناسب‌تر از نهاد ناظر است زیرا از این طریق بسیاری از مناطق آزاد بدون کارایی در کشور جمع و از دور زدن قوانین کاسته می‌شود ولی در حال حاضر واگذاری این مناطق شرایط را برای ازدیاد فراهم کرده است و دور زدن قوانین نیز افزایش می‌یابد.
 قوانین موجود در کشور نباید به این سرعت تغییر کند و تغییر راحت قوانین مناطق آزاد به نفع اقتصاد و تولید کشور نخواهد بود و باید قوانین و مقررات در راستای اهداف رعایت شود. 
تغییر قوانین و مقررات مناطق آزاد در کشور موجب ناکارآمدی این مناطق می‌شود و نکته قابل توجه اینجاست که این مناطق باید به‌طور مستقل و زیرنظر بخش خصوصی مدیریت شود تا کارایی لازم را داشته باشد.