صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از رونق سفر‌های خارجی گزارش می‌دهد

گـرانـی ایـرانگـردی

عید که می‌شود بازار فروش آژانس‌های مسافرتی به‌ویژه آنهایی که پل ارتباط گردشگران داخلی با کشورهای....
همسایه هستند، داغ می‌شود.
به گزارش کسب و کار نیوز، مسافران نوروزی هم که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، کشورهای همسایه را نخستین گزینه انتخابی خود می‌دانند. شاید هم دلیل اول آن، براساس آنچه از قیمت تورهای داخلی و خارجی مشاهده می‌شود، فاصله کم نرخ تورهای داخلی با تورهای خارجی باشد.
 براساس آمارهای موجود سالانه 4 میلیون ایرانی به قصد سفر از کشور خارج می‌شوند که هزینه هر کدام به‌تنهایی کمتر از یک میلیون تومان نیست. با این حساب هر سال میزان زیادی ارز از کشور خارج می‌شود که می‌توانست در داخل کشور مورد استفاده قرار گیرد. 
این موضوع به‌ویژه در رابطه با بحث گردشگری اهمیت اساسی پیدا می‌کند، به‌طوری که از نظر برخی کارشناسان حوزه گردشگری، حفظ گردشگران داخلی حتی مهم‌تر از جذب گردشگران خارجی است اما آمار گردشگرانی که همه‌ساله از کشور خارج می‌شوند، نشان می‌دهد برنامه‌ریزی‌های صنعت گردشگری برای دستیابی به این هدف آنطور که باید، موفق نشده است. طبق بررسی‌های موجود از میان کشورهای همسایه بیشترین مسافرت ایرانیان به ترکیه است که حدود ۶ میلیون سفر در سال بوده و در رتبه اول قرار گرفته است. همچنین کشور‌های مالزی، تایلند، امارات و عربستان به ترتیب در دیگر رده‌ها قرار دارند. 
میزان هزینه‌ای که ایرانی‌ها در این کشورها می‌کنند، طبق آمار در سال به بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد که سهم عربستان به تنهایی حدود 7.2 هزار میلیارد تومان است. 
سید حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی تهران:
سفر خارجی مقرون به صرفه تر است
نرخ تورم داخلی کشور نسبت به کشورهای دیگر بالاست. طبیعی است که هزینه سفر به خارج از کشور برای کسانی که نرخ هزینه سفرهای داخلی را با خارجی قیاس می‌کنند، مقرون به صرفه‌تر خواهد بود اما این موضوع که مردم به سفر بروند و تفریح یا مسافرت کنند، به خودی خود مشکلی برای ما و اقتصاد ایجاد نخواهد کرد، نه می‌توان آن را مانع رشد گردشگری داخلی دانست و نه اینکه خروج پول داخلی به خارج را باری سنگین برای اقتصاد اما آنچه اهمیت دارد این است که به موازات آن سعی کنیم گردشگر بیشتری به داخل کشور جذب کنیم. برای این کار به اصلاح زیرساخت‌های گردشگری نیازمندیم؛ کاری که در حال حاضر می‌توانیم روی آن برای رشد اقتصادی کشور مانور دهیم، نه ممانعت از خروج ارز بلکه تسهیل ورود و خروج ارز است. خوشبختانه طی سال‌های اخیر به‌ویژه پس از برجام وضعیت گردشگری کشور رو به بهبود بوده است. اگر ظرفیت‌های گردشگری کشور را خوب معرفی کنیم، نباید دل‌نگران خروج گردشگران داخلی از کشور باشیم. تولید ناخالص داخلی ما در بخش خدمات شکل می‌گیرد. بخش خدمات نیز وابسته به رشد گردشگری است. زمانی که سهم ما از گردشگری افزایش پیدا کند سهم خدمات از تولید ناخالص داخلی نیز افزایش پیدا می‌کند. آمار 9 ماهه کشور از بخش خدمات نشان می‌دهد این بخش 4 درصد رشد داشته است. آنچه قابل توجه است، این است که در شهرهای ایران زیرساخت‌های لازم وجود ندارد و ما فاقد شرکت‌های حمل‌ونقل ترکیبی، امکانات لازم رفاهی مانند هتل‌های خوب و تورگردانی‌های مسلط به زبان‌های مختلف خارجی و... هستیم. قوانین ما حتی ضد گردشگر است، در صورتی که لازم است بخشی از آن را به خاطر توسعه صنعت گردشگری اصلاح کنیم. 
محمدرضا نجفی‌منش، رئیس کمیسیون کسب‌وکار اتاق تهران:
افزایش درآمدهای گردشگری
در حال حاضر یکی از بحث‌هایی که در اقتصاد کشور مورد توجه واقع شده، بحث گردشگری است. اینکه چگونه می‌توان گردشگران خارجی را به کشور جذب کرد یا چگونه می‌توان از طریق افزایش تعداد گردشگران داخلی و خارجی درآمد ارزی کشور را بالا برد، مساله‌ای است که مورد توجه بوده و پاسخ آن هم آنقدر مطرح شده که تکراری به نظر می‌آید اما آنچه شاید تازگی داشته باشد تلاش برای تحقق اهداف گردشگری و حرکت به این سمت است. متاسفانه افزایش درآمدهای ارزی از طریق گردشگری در اولویت نبوده است. وضعیت ظاهری صنعت گردشگری نشان می‌دهد گویی کسی تلاشی برای تغییر رویه سنتی این صنعت ندارد. جز برخی از شهرهای محدود مانند اصفهان، شیراز، مشهد و... سایر شهرها از امکانات اولیه برای ورود گردشگران بی‌بهره‌اند. از سوی دیگر فرهنگ پذیرش گردشگر در کشور ضعیف است و حتی برخی از گردشگران داخلی به دلیل همین محدودیت‌ها کشورهای همسایه را به شهرهای داخلی ترجیح می‌دهند. هزینه بالای مسافرت و نرخ تورم بالای پول داخلی نسبت به خارجی نیز مانع این موضوع است. برای مثال 700 هزار تومان پولی که در داخل کشور برای استفاده از تعداد محدود امکانات گردشگری استفاده می‌شود در خارج از کشور برای تعداد زیادی امکانات قابل کاربرد خواهد بود.