صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

پایان یکه‌تازی قطری‌ها در پارس جنوبی

پارس جنوبی عنوان بزرگ‌ترین میدان گازی جهان را با ذخایر٤٠ تریلیون مترمکعبی گاز طبیعی و ...
مجتبی کاوه 
حدود ۵۰ میلیارد بشکه‌ای میعانات گازی یدک می‌کشد.
به گزارش کسب و کار نیوز، سهم ایران از این میدان گازی با ثروت عظیمی که در خود ذخیره کرده، 14 تریلیون مترمکعب است که معادل 8 درصد کل ذخایر گاز جهان به شمار می‌رود اما به دلایلی از جمله تحریم و سرمایه‌گذاری ناکافی در دولت‌های گذشته، این سهم به صورت عادلانه میان ایران و قطر که با کشور ما در این میدان گازی شریک است، تقسیم نشده بود و قطری‌ها در سایه فعالیت کم ایران در پارس جنوبی یکه‌تازی می‌‌کردند. اکنون با در آستانه بهره‌برداری قرارگرفتن کامل 6 فاز ۱۷ و ۱۸، 19 (معادل دو فاز استاندارد) و 20 و 21 یکه‌تازی قطری‌ها به پایان خط
 رسیده است. 
داخلی بودن 61 درصد از کل فعالیت‌های فاز 19
حمیدرضا مسعودی، مجری فاز 19 پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس در گفتگو با «کسب‌وکار» با تشریح میزان تخصیص منابع مالی به این طرح گفت: اعتباری که برای توسعه این طرح از طریق منابع مالی داخلی در نظر گرفته شده، با جمع هزینه‌های سرمایه‌ای و غیرسرمایه‌ای بالغ بر 6 میلیارد دلار بوده است. مسعودی با اشاره به اینکه سقف قرارداد منعقدشده با اعضای کنسرسیوم برای توسعه کامل این فاز ٤ میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار بوده، افزود: این طرح از لحاظ تخصیص منابع مالی، یکی از منظم‌ترین طرح‌های عظیم میدان پارس جنوبی است که منطبق با سقف مبلغ تعیین‌شده مذکور، به پایان کار خود رسیده است. مجری فاز ١٩ پارس جنوبی با بیان اینکه برای توسعه این فاز از ظرفیت‌های مشاوران، پیمانکاران و سازندگان داخلی استفاده شده، گفت: جمعا 61 درصد از کل فعالیت‌های طراحی، مهندسی، ساخت، اجرا، راه‌اندازی و بهره‌برداری ایرانی بوده و بخش عمده‌ای از کالاها و تجهیزات ساخت هم توسط سازندگان داخلی تامین شده است. وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 4 سکوی طرح توسعه فاز ۱۹ در موقعیت خود قرار دارند، افزود: برای توسعه بخش فراساحل فاز 19 از زمان ساخت سکو‌ها و جکت‌ها، 33 میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه و ایمن انجام شده است. مسعودی ادامه داد: بخش فراساحل طرح فاز ١٩ با نصب آخرین سکوی این فاز در آب‌های خلیج‌فارس و میدان مشترک پارس جنوبی طی چند روز گذشته تکمیل شده است. به گفته مسعودی، با توجه به آمادگی کلیه واحدهای شیرین‌سازی پالایشگاه، گاز ترش و غنی برداشت‌شده از این سکو بلافاصله شیرین‌سازی و به خط لوله سراسری تزریق خواهد شد. وی تصریح کرد: در بازه زمانی اردیبهشت ماه امسال تاکنون و در مدت کمتر از یک سال از زمان آغاز به کار این فاز، 7 میلیون و 200 هزار بشکه میعانات گازی و بالغ بر 5 میلیارد مترمکعب گاز در فاز 19 تولید شده و درآمد حاصل از فروش محصولات این فاز برای کشور یک میلیارد و 400 میلیون دلار بوده است. 
درآمد روزانه 8 میلیون دلاری ایران از فازهای 17 و 18
مدیر پروژه فازهای ۱۷ و ۱۸پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس از رسیدن پالایشگاه این فاز به ۹۳ درصد ظرفیت اسمی خبر داد و گفت: روزانه ۴۶ میلیون مترمکعب گاز به خط تزریق می‌شود و با ورود سکوی چهارم به مدار، مقدار گاز ترش از ۴۷ میلیون مترمکعب به ۵۶ میلیون مترمکعب می‌رسد‌. محمدرضا چلیپا که در جمع خبرنگاران بازدید‌کننده از تاسیسات فازهای 17 و 18، 19 (دو فاز استاندارد) و 20و 21 سخن می‌گفت، افزود: فازهای 17 و 19 ظرفیت تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین، ۴۰۰ تن گوگرد، ۲۷۰۰ تن اتان و ۲۹۰۰ تن  LPG را دارا هستند و در حال حاضر روزانه ۲۱۰۰ تن اتان نیز در این دو فاز تولید می‌شود. وی با اشاره به حفاری ۴۴ حلقه چاه توسط دو پیمانکار گفت: شرکت‌ مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) متولی ساخت و نصب تجهیزات پالایشگاه بودند. مدیر پروژه فاز‌های۱۷ و ۱۸ با اشاره به اینکه «۴۷ درصد وزنی تمام تجهیزات پالایشگاه ساخت داخل است»، تصریح کرد: صددرصد کار اجرا، نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری توسط شرکت‌های ایرانی صورت گرفته است. چلیپا با اشاره به اینکه «۵۰ میلیون نفر ساعت کار از ۱۸۰ میلیون نفر ساعت کار انجام‌شده بدون حادثه صورت گرفته»، گفت: هم‌اکنون در پالایشگاه روزانه ۴۶ میلیون مترمکعب گاز شیرین، ۱۵ تن گوگرد، ۲۱۰۰ تن اتان و ۲۰۰۰ تن LPG تولید می‌شود. وی تصریح کرد: از اواخر دی ماه سال ۹۳ تاکنون به صورت تجمعی 16.1 میلیارد مترمکعب متان (گاز شیرین)، حدود ۱۴ میلیون بشکه میعانات و ۴۲۰ هزار تن اتان تولید شده است. مدیر پروژه فازهای۱۷ و ۱۸ با اشاره به دریافت گاز از فازهای ۶ و ۷ و ۸ توسط پالایشگاه فازهای ۱۷ و ۱۸، گفت: در فازهای ۱۷ و ۱۸ بیش از 8 میلیارد دلار از منابع داخل سرمایه‌گذاری شده و اکنون میزان درآمد روزانه دو فاز، با قیمت‌های داخلی گاز، 8 میلیون دلار در روز است. 
مجرى طرح توسعه فازهاى ٢٠ و ٢١ پارس جنوبى نیز گفت: تاکنون 5.2 میلیون بشکه میعانات گازی به صورت تجمعی از مخزن فازهای ۲۰ و ۲۱ برداشت شده است.علیرضا عبادی در جمع خبرنگاران با تاکید بر تکمیل خطوط لوله انتقال گاز فازهای 20 و 21، گفت: عملیات براى آغاز برداشت گاز ترش غنی از سکوى فاز ٢٠ در حال انجام است و روز شنبه گاز وارد پالایشگاه می‎شود.وی افزود: آذرماه 95 با
 راه اندازی سکوی فاز 21، گاز به شبکه سراسری تزریق شد و سکوی فاز 21 هم که در آذرماه نصب شده بود، ٢ هفته پیش راه اندازی شد.عبادی با اشاره به بهره برداری از یک ردیف شیرین سازی پالایشگاه فازهای٢٠ و ٢١ پارس جنوبی، عنوان کرد: ردیف دوم شیرین سازی این پالایشگاه تا پایان این هفته به بهره برداری می‎رسد.