صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از ترابرد پذیری موفق 80 هزار مشترک موبایل گزارش می‌دهد

افزایش رقابت اپراتورها

آنتن‌دهی نامناسب شبکه‌ تلفن همراه در منزل جدید از دغدغه‌های اجاره‌نشین‌هاست....
شایلی قرائی
 برخی از مستاجرها سالانه مجبور به تغییر منزل‌شان هستند.
به گزارش کسب و کار نیوز، مشکل آنتن‌دهی موبایل در خانه‌ جدید در بیشتر مواقع مستاجران را کلافه می‌کند اما با اجرای ترابردپذیری شماره تلفن همراه، اجاره‌نشین‌ها می‌توانند با اطلاع از آنتن‌دهی اپراتورها در محله‌ جدیدشان، به راحتی اپراتور مورد نظر را انتخاب کرده و به شبکه‌ مورد نظر کوچ کنند.
همانطور که می‌دانید، طرح MNP یا ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه از اردیبهشت ماه سال جاری راه‌اندازی شد و حالا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از استقبال مناسب و موفق آن خبر می‌دهد.
این سازمان اعلام کرده که در بازه 10 ماهه اخیر تاکنون، 164 هزار و 678 درخواست ترابرد از سوی مشترکان در سامانه مدیریت ترابردپذیری ثبت شده که از این تعداد 80 هزار و 145 ترابرد با موفقیت تکمیل شده است. این در حالیست که میزان درخواست‌های تکمیل‌شده این امر در پایان شهریور ماه 33 درصد بوده اما در پایان بهمن ماه به 63 درصد رسیده است. به علاوه میزان ترابردهای ردشده نیز در ماه ششم سال 24 درصد بوده که در پایان بهمن ماه به 6.4 درصد رسیده است.
گفتنی است از بین ترابردهای ردشده، حدود 30 درصد از درخواست‌ها صرفا از سوی خود متقاضی لغو شده، 16 درصد به دلیل عدم رعایت قواعد تجاری مانند احراز هویت، پرداخت صورتحساب و غیره رد شده و 23 درصد نیز به علت پاسخ ندادن مشترک به پیامک تایید ارسالی منتفی شده است. سازمان مقررات و ارتباطات رادیویی بر این باور است با توجه به آشنایی نسبی مشترکان با ماهیت و همینطور مراحل ساده و بدون دردسر ترابردپذیری، این آمار رو به رشد حرکت می‌کند و میزان موانع نیز کاهش یافته است.
همچنین بدون شک اجرای این طرح می‌تواند برای مشترکان تلفن همراه در ایران مزیت‌های بسیاری همراه داشته باشد. با نگاهی به ارقام تعرفه مکالمه، بسته‌های اینترنت و طرح‌های تشویقی مختلف در اپراتورها می‌بینیم که گاه اختلاف زیادی در سطح خدمات و کیفیت آنها وجود دارد. اجرای این طرح باعث افزایش رقابت بین اپراتورها می‌شود، چراکه مسلما اپراتورها ترجیح می‌دهند مشترکان خود را حفظ کنند و با افزایش کیفیت خدمات و کاهش هزینه‌ها سهم قابل قبولی از بازار را در اختیار داشته باشند.
ارائه‌ خدمات متنوع و سرویس‌های جذاب
مصطفی فهیمی، کارشناس مخابرات
با اجرای ترابردپذیری، اپراتورهای تلفن همراه ایران به خاطر اینکه مشترکان خود را از دست ندهند، به سمت ارائه‌ خدمات متنوع و سرویس‌های جذاب خواهند رفت. این طرح‌ها می‌تواند مانند دیگر کشورهای دنیا به صورت قراردادهای چند ساله به همراه باندلینگ باشد. البته این رقابت می‌تواند در زمینه کاهش تعرفه‌ برخی سرویس‌ها یا ارائه‌ بسته‌ها و خدمات نوین به مشترکان ارائه شود. این بازار رقابتی می‌تواند پیشرفت فنی و مالی اپراتورها را دربر داشته باشد.
ترابردپذیری این امکان را فراهم می‌آورد تا هر مشترک، بسته به محل زندگی خود، از اپراتوری سرویس بگیرد که آنتن‌دهی و خدمات بهتری دارد و حتی اگر کیفیت خدمات آن کاهش یافت، به اپراتور دیگری مهاجرت کند. به این ترتیب مشکلات مردم درباره برقراری ارتباط و در دسترس نبودن کمتر از گذشته می‌شود.
همچنین با اجرای طرح ترابردپذیری از ارزش شماره‌های تلفن همراه در بازار کاسته می‌شود و تفاوت شماره تلفن همراه میان همراه اول، ایرانسل و رایتل از بین می‌رود. با توجه به این موضوع شماره‌های عادی کدهای مختلف سه اپراتور موبایل ارزش یکسانی پیدا می‌کنند چون دیگر مشخص نمی‌شود کدام شماره در کدام شبکه فعال است. به همین دلیل قیمت شماره‌های عادی در بازار سیاه کاهش می‌یابد.
شماره تلفن همراه‌ اهمیت زیادی برای مشترکان دارد
محمد بیاتی، کارشناس ارشد بازاریابی و تبلیغات
اپراتورها باید برای جذب مشتریان رقیب به سمت خدمات ارزش افزوده روی بیاورند. در حال حاضر بیشترین خدمات ارزش‌افزوده بین اپراتورهای ایران مربوط به رایتل و ایرانسل است. همراه اول به‌عنوان نخستین اپراتور همراه کشور، همواره تاکید فراوانی بر این نکته داشته و با وجود آن موفق به ارائه خدمات‌ ارزش افزوده خاصی به مشتریان خود نشده است.
اما شرکت‌های رایتل و ایرانسل علاوه بر ارائه اینترنت پرسرعت همراه G3 و G4 تاکید خود را بیشتر روی خدمات ارزش‌افزوده قرار داده‌اند. مانند سرویس کافه رایتل که در آن مشترکان می‌توانند از برنامه‌های آموزشی، مجله سلامت، سریال‌های تلویزیونی و... استفاده کنند. ایرانسل نیز برای مشتریان خود، خدماتی مانند کتابخوان ایرانسل، گیشه، دانا و.... ارائه می‌دهد اما همراه اول مزیت و طرح خاصی جز طرح‌های تخفیف در مکالمه ندارد.
بنابراین اپراتورها برای جذب مشتریان رقیب باید سراغ خدمات ارزش‌افزوده رفته و براساس نیاز مشتری خدمات خود را ارائه دهند تا بتوانند مشتری فعلی خود را حفظ و مشتریان رقیب را جذب کنند. در آماری که درباره اجرای طرح ترابردپذیری در اپراتورهای ترکیه انجام‌گرفته، نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که این طرح (ترابردپذیری) تاثیر چندانی روی سیم‌کارت‌های اعتباری نداشته است و بیشتر افرادی که سیم‌کارت دائمی دارند، تمایل به تغییر اپراتور دارند. البته یکی از دلایلی که بسیاری از کاربران تاکنون اپراتور خود را تغییر نداده‌اند، این است که شماره تلفن همراه‌شان دارای اهمیت زیادی برای‌شان بوده و افراد با آن شماره در ارتباط هستند و از این نکته می‌توان نتیجه گرفت از آن جا که اپراتور همراه اول دارای بیشترین مشترکان است، بیشترین جابه‌جایی را خواهد داشت.