صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس دانشگاه علم‌وصنعت:

امروز تأثیر مثبت و موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان به‌وضوح قابل مشاهده است

برخورداری؛ رئیس دانشگاه علم‌وصنعت گفت: دانشگاه نسل‌سوم محقق نمی‌شود مگر اینکه در وهلۀ اول در آموزش و در گام بعدی در پژوهش....
عملکرد مثبت وجود داشته باشد.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از بنیاد ملی نخبگان، دکتر محمدعلی برخورداری؛ رئیس دانشگاه علم‌وصنعت در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، تعدد دانش‌آموختگان و دانشجویان تحصیلات‌تکمیلی را یک از مزیت‌های کشور دانست و گفت: وجود این تعداد متخصص و آموزش‌دیده، یکی از داشته‌های برتر جامعه است.
وی نقایص سیستم اقتصادی کشور را مهمترین عامل در بروز مشکل اشتغال دانش‌آموختگان برشمرد و افزود: تعداد بالای متخصص و تحصیلکرده فی‌نفسه عامل ظهور مسئله بیکاری نیست؛ چراکه اگر این افراد ادامه تحصیل نمی‌دادند نیز کشور با مشکل بیکاری مواجه بود با این تفاوت که اگر امروز فردی مشکل اشتغال دارد، تخصص، مهارت و تحصیلات نیز دارد بنابراین نیروی توانمندتری محسوب می‌شود.
برخورداری با بیان اینکه محدود کردن آموزش، وضعیت اشتغال را بهبود نمی‌بخشد، ادامه داد: عموماً افراد تحصیلکرده از سطح توانمندی و خلاقیت بالاتری نسبت به دیگران برخوردار هستند و اگر شرایط فراهم شود، می‌توانند بیش از دیگران در روند رو به رشد جامعه بومی تأثیرگذار باشند؛ بنابراین محدود کردن آموزش و ورود به دانشگاه، حلال مشکل بیکاری نیست بلکه پاک کردن صورت مسئله است.
رئیس دانشگاه علم‌وصنعت در ادامه به اشباع‌شدن دولت و دانشگاه از پذیرش نیروی‌انسانی اشاره کرد و اظهار داشت: امروزه، نیروی‌متخصص نمی‌تواند و نباید خود را در حصار استخدام قرار دهد حتی اگر ظرفیت در کشور پذیرش داشته باشد.
برخورداری خاطرنشان کرد: در همۀ کشورهای پیشرفته و نوظهور، حضور دانشگاهیان در عرصه شرکت‌داری و کارآفرینی امری طبیعی و مبرهن است و تنها تعداد بسیار کمی از دانش‌آموختگان برای اشتغال وارد دانشگاه و مراکز تحقیقاتی می‌شوند چراکه معتقدند دانشگاه نیروی‌متخصص برای جامعه تربیت می‌کند و نه برای خودش.
محقق برجسته مهندسی سازه با بیان اینکه حضور در شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از بهترین‌ راه‌های بکارگیری تفکر و توان دانشگاهیان برای کارآفرینی، خوداشتغالی، ثروت‌آفرینی و توسعۀ فناوری کشور است، تصریح کرد: در همین مدت کوتاهی که از تولد شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گذرد، می‌توان به‌وضوح تأثیر مثبت و موفقیت آنها را مشاهده کرد. قطعاً توسعۀ این شرکت‌ها و حضور بیشتر دانشگاهیان در این عرصه موفقیت‌های بزرگتری را در پی خواهد داشت.
وی ورود بخش‌خصوصی به عرصه شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از ملزومات این حوزه دانست و ادامه داد: نمی‌توان انتظار داشت این شرکت‌ها تمام مشکلات و موانع کشور برای رسیدن به توسعه را بردارند و بار پیشرفت کشور را یک‌تنه به دوش بکشند؛ بنابراین فعال‌شدن اقتصاد ‌خصوصی در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات و تزریق توان آنها به شرکت‌های دانش‌بنیان سبب می‌شود این شرکت‌ها کشش بیشتری برای جذب نیروی‌انسانی متخصص و به‌تبع آن توان بالاتری برای تولید ثروت داشته باشند.
رئیس دانشگاه علم و صنعت اضافه کرد: دولتی‌بودن اقتصاد کشور، یکی از مشکلات توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان است که این مسئله باید به‌تدریج رفع شود. مادامی که ظرفیت سرمایه‌گذران داخلی و حتی خارجی به حوزه دانش‌بنیان تزریق نشود، نمی‌توان به نقطۀمطلوب رسید. از سوی دیگر، ارائه تسهیلات حمایتی مالی و غیرمالی، کاهش بروکراسی اداری و همچنین همکاری و تعامل دستگاه‌های دولتی با سرمایه‌گذاران می‌تواند زمینه‌ساز ترغیب و تشویق آنان باشد.
برخورداری، ارتقاء صنعت را یکی دیگر از راه‌های اشتغال‌زایی برای دانش‌آموختگان دانست و گفت: برخی صاحبان صنایع مدعی هستند نیروی‌تحصیلکرده توان عملیاتی بالایی ندارد، در اینجا این سؤال پیش می‌آید که آیا صنعت برای همین تعداد اندک نیروی ماهر و متخصص ظرفیت و امکان پذیرش و جذب دارد؟ قطعاً پاسخ خیر است. بنابراین مشکل اشتغال دانش‌آموختگان در صنعت به عدم‌توان عملیاتی افراد مرتبط نیست بلکه به فقدان‌تقاضا از سوی صنعت مرتبط است گرچه نمی‌توان از ضعف نسبی دانش‌آموختگان در بخش عملیاتی و مهارتی چشم‌پوشی کرد.
وی افزود: ارائه آموزش‌های مهارتی سطح بالا، برقراری ارتباط با صنعت و تعریف پروژه‌های اجرایی مشترک، بازدید از بخش‌های صنعتی کوچک و بزرگ و آشنایی با نیازهای آنها و ایده‌پردازی برای رفع این نیازها، ازجمله راهکارهایی است که می‌تواند توان عملیاتی دانش‌آموختگان را به سطح دانش آنان برساند و با افزایش مهارت شغلی، آنان را برای حضوری فعال در حوزه کارآفرینی و بخش‌های مختلف صنعت آماده کند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت در ادامه با اشاره به لزوم توسعۀ دانشگاه‌های نسل‌سوم در کشور، یادآور شد: دانشگاه نسل‌اول بر آموزش تأکید دارد و پژوهش اساس فعالیت‌های دانشگاه‌های نسل‌دوم است. در این روند باید متوجه بود، پژوهش مناسب و هدفمند، زادۀ آموزش صحیح است بنابراین هرگونه غفلتی در آموزش، منجر به افت کیفیت پژوهش می‌شود. از سوی دیگر، رسیدن به کارآفرینی و دانشگاه نسل‌سوم از مجاری پژوهش امکان‌پذیر است. در نتیجه دانشگاه نسل‌سوم محقق نمی‌شود مگر اینکه در وهلۀ اول در آموزش و در گام بعدی در پژوهش عملکرد مثبتب وجود داشته باشد.
برخورداری ادامه داد: علاوه بر سطح علمی و مهارتی، دانشگاه نسل‌سوم به امکانات و تجهیزات خاص‌خود نیازمند است؛ این در حالی است که تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه‌ها و مراکز علمی-تحقیقاتی کشور عمدتاً به نوسازی و حتی در برخی موارد به بازسازی نیاز دارند.
 رئیس دانشگاه علم و صنعت در پایان با بیان اینکه دانشگاه، کارخانه نیست، شرکت‌های دانش‌بنیان را حلقۀ اتصال دانشگاه نسل‌سوم با صنعت برشمرد و تصریح کرد: این انتظار که دانشگاه رأساً وارد تولید و تجارت شود، اصلاً منطقی نیست چراکه با رسالت و مقتضیات دانشگاه همخوانی ندارد.