صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

با نگاهی به کسب و کارهای فناورانه و نوآورانه؛

«سرآمد» ویژه نوروز96 منتشر شد

ماهنامه خبری، علمی، آموزشی و تحلیلی «سرآمد» شماره 34 خود را که ویژه نوروز 96 است، منتشر کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز و ب هنقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، بازار نویی و نوشدگی، با بهار رونق بسیار می گیرد. طبیعت در این فصل دوباره نو می شود. نوآوری می کند. دست به نوزایی می زند. انسان، مادامی که گوش به آواز طبیعت دهد و نگاه تیزبین به آن داشته، کارش پیش رفته و قوه خلاقه اش، فعال تر و بارورتر شده است. 
نگاه استارتاپی
از آن دست نگاه هایی که پیش بینی می شود در سال جدید، رونق بگیرد، نگاه استارتاپی است. برای ایجاد یک زیست بوم کارآفرینی پایدار و موفق، رونق فرهنگ استارتاپی، موضوعی مهم است. پرویز کرمی سردبیر «سرآمد» در سرمقاله ویژه نامه نوروزی این ماهنامه، از این نگاه سخن گفته و نوشته است: «رشد و شکوفایی زمین ما اگر به بهار طبیعت است، بالندگی و پیشرفت مان هم به شکوفایی فناوری و نوآوری و رونق بخشیدن به کسب و کارهای فناورانه و نواورانه است. اینها فقط شعار نیست، راهنمای عمل است. راه بزرگ شدن و بالاتر رفتن است. جوانان ما موسم سرزندگی و شادابی و بهارانگی کشورمان هستند. قدرشان را بدانیم. دانشگاه ها و کارخانه ها و شرکت های بزرگ و کوچک و بازار، پر است از این جوان ها که نباید تلاش کنیم به راهشان بیاوریم، بلکه راه را به رویشان نبدیم. راه ها را بازتر و پهن تر کنیم. موانع را از جلوی پایشان برداریم.»
رنج و گنج
همه آنهایی که به جایی رسیده اند و دستی بر آتش دارند، می گویند که بی رنج و زحمت فراوان، موفقیت به دست نمی آید. سرآمد سی و چهارم، سراغ 10 نخبه ایرانی رفته و از آنان درباره دغدغه هایشان در سالی که گذشت و نگاه شان به سال نو، پرس و جو کرده است. آنچه در این گفت وگوها فصل مشترک دارد، این است که نخبه شدن کار ساده ای نیست. زحمت می خواهد و دود چراغ و عرق جبین فراوان. در چنین شرایطی است که می شود خود را فرد موفقی در جامعه معرفی کرد. 
از خانواده
«همه تحولات از خانواده شروع می شود». زهرا داورپناه و ندا موسوی از استعدادهای برتر کشور که سال جاری به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند و در حضور ایشان سخنرانی کردند، پای گفت وگو با «سرآمد» سی و چهارم نشسته اند و اعتقاد دارد نقشه رشد همه، خانواده است و از روی فرش خانه، می شود به عرش رسید. داورپناه می گوید: «متاسفانه ما در ایران درس می خوانیم تا کار نکنیم. این مشکل با هنجارها و آموزش های غلط دیگر تشدید می شود؛ مواردی مثل روحیه انفعال و مطالبه گری از دولت، تاکید زیاد بر اخذ وام، علاقه نهادهای رسمی به دخالت در هر جریان نافع و فروکاهش آنها به قالب های تنگ و بی ثمر اداری. به این ترتیب یکی از مشکلات جامعه ایرانی به خصوص جوانان و نخبگان، فرهنگ و بینش کار در کنار مسائل زیرساختی آن است.» موسوی هم معتقد است: «اقتصاد مقاومتی افقی است برای خروج از کلیشه ها، ولی متاسفانه بسیاری از تلاش های تحول جویانه در کشور ما منحصر به امور کلی و کلان و در واقع یکسری سخنرانی می شوند. کلی بودن سبب می شود این تغییرات تبدیل به برنامه های عملی نشود و کلان نگری به معنای بی توجهی به نقش افراد و ساختارهای خردی است که با سرعت و انعطاف بیشتری می توانند تغییر کنند.»
در مناقصات
یافتن راه های هوشمندانه در ساز و کار اقتصادی شرکت های دانش بنیان، موضوعی است که با رشد فزاینده این شرکت ها در سه سال گذشته، اهمیت پیدا کرده است. علی محمد ایزدی از فعالان حوزه فناوری و مدیرعامل یکی از شرکت های فعال، تجربه های ذیقیمت اش را در عرصه اقتصادی با «سرآمد» به اشتراک گذاشته است. او توصیه می کند که «شرکت ها براساس توانایی شان در مناقصات شرکت داده شوند». این فعال فناور همچنین می گوید: «شخصا اعتقاد دارم بستر فکری جامعه ما تشنه توسعه تکنولوژی است. مغزافزار و پروژه زیاد داریم، بنابراین بستر آماده است که اینها را به هم وصل کنیم. در هر حال نیاز وجود دارد. به راحتی و با برنامه منظم می توان از پتانسیل موجود برای تامین نیازها استفاده کرد. شرکت های ایرانی نیاز دارند بسترها و استخوان بندی مناسب داشته باشند. شرکت هایی که توسعه شان مبتنی بر تکنولوژی و دانش فنی است، حرکت شان مستمرتر است، چون برای سود زودگذر و تامین نیاز زودگذر نیست.»
دسترسی عادلانه
«سرآمد» سی و چهارم، سراغ یکی دیگر از جوانان توانمند کشورمان، رفته است. سعید ضروری گر چه سوار بر ویلچر است اما با خلاقیت و نوآوری که در راه اندازی یک وبسایت آموزش مجازی زبان خارجی به خرج داده است، با پای همت و اراده اش، به وسعت جهان گام می دارد. او با تکیه بر تجربیات اش، به «سرآمد» می گوید: «معتقدم فضای مجازی پتانسیل های ناشناخته ای دارد که می تواند کسب و کارهای جدیدی را ایجاد کند اما نیاز به بسترهای فنی زیادی دارد. متاسفانه اتفاق ناخوشایندی که در کسب و کارهای کوچک رخ می دهد این است که افراد وام می گیرند، اما مهارت لازم برای اداره یک کسب و کار را ندارند و معمولا پس از گذشت مدتی به دلیل عدم مدیریت سرمایه های اندکی که در اختیار دارند، شکست می خورند. سرمایه اصلی من نیروهایی بودند که با انگیزه بالا و رعایت اخلاق در کار حرفه ای، زمینه لازم برای ارائه خدمات باکیفیت را ارائه کردند.»
مصمم‌تر از همیشه
بله، می شود روی گنج نشست اما با پول فکر، ارتزاق کرد. راحله حقی مدیرعامل یکی از شرکت های دانش بنیان خوزستانی است که به خوبی، نفرین نفت را درک کرده است. بنابراین با تاسیس یک شرکت دانش بنیان، به دنبال ایجاد کسب و کاری مبتنی و خلاقیت و بهره مندی از سرمایه های فکری بوده است. او معتقد است: «از نظر من نیروی انسانی متخصص، پایه و اساس هر کسب و کاری است. به همین دلیل به اعتقاد من لازم است برای حفظ این منابع ارزشمند شرکت و ارتقای فنی آنها سرمایه گذاری شود. چون در نهایت باارزش ترین و اصلی ترین سرمایه های شرکت این افراد هستند.»
با توان واقعی
رونق کسب و کارهای تازه، با انجام تبلیغات درست و حرفه ای، حلقه ای از زنجیرهای موفقیت است. تولید محتوای خوب برای تبلیغات هوشمندانه، امری حیاتی است. محمدحسین احمدی پژوه مدیر اجرایی یکی از استارتاپ های جایزه گرفته امسال، بر موضوع تبلیغات تاکید جدی دارد. علاوه بر این، او معتقد است که «خیلی از کسانی که در آغاز راه هستند، به اشتباه تصور می کنند که درآمد باید خیلی زود به سراغشان بیاید. در حالی که توصیه من به این افراد این است که اصلا نباید به کسب و کارهایی که تازه راه افتاده، نگاه صرفا درآمدی داشت. بهتر است ایده پردازها در اوایل راه اندازی کسب و کار خود به فکر دریافت حقوق یا درآمد نباشند و آن مبلغی را هم که به دست می آورند، صرف ارتقای فنی و معرفی کسب و کار خود به مخاطب کنند.»
علاوه بر این مطالب، سی و چهارمین ماهنامه «سرآمد» گزارش ها و یادداشت ها و گفت وگوهای متنوع بسیاری دارد که در ایام تعطیلات نوروزی نیز، به کار می آیند. همچنین با استفاده از نرم افزار کدخوان موبایل هایش هوشمند، می توان از عکس ها، صوت ها و فیلم های تعبیه شده در مطالب «سرآمد» بهره مند شد.
سی و چهارمین ماهنامه خبری، علمی، آموزشی و تحلیلی «سرآمد» ویژه نوروز 1396، در 132 صفحه و به صاحب امتیازی بنیاد ملی نخبگان، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی، منتشر شده است.